Här kommer lite data på en 9-3 SC Aero 2,8T Automat -06 med Maptun steg 1 samt IC från KL Racing. Själv i bilen, 13 grader, 17" sommarhjul, 25L i tanken, 98 oktan
80-120: 3,6s
100-150: 5,7s
100-200: 16,3s
Mätt med Racelogic
MVH
Jon
Här kommer lite data på en 9-3 SC Aero 2,8T Automat -06 med Maptun steg 1 samt IC från KL Racing. Själv i bilen, 13 grader, 17" sommarhjul, 25L i tanken, 98 oktan
80-120: 3,6s
100-150: 5,7s
100-200: 16,3s
Mätt med Racelogic
MVH
Jon
Chevrolet Corvette C6 Z51 Aut med lite godis. -06
SAAB 9-3 Aero SC Aut 2.8T Maptun Steg 1. -06
Can Am Spyder RS-S SE5 med HMF kit - 10
Panthera X -11
Hej,
Saab 9-5 Aero m/03 Maptun steg 1 e85. 290hk, 430 Nm 20 l i tanken E85
Mätt från mobilfilm
100-150: ca 5.94s M läge
100-200: ca 15.7s M läge
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Utrustning t.ex. QRacing GPS
100 - 150: 2.70s
100 - 200: 6.37s
Vilken bilmodell: ng900 -95, E85
Vilka växlar användes: 3-4an
Vikt på bilen: ~1300kg inkl förare
Bilens hjuldimensioner: 225/50-16 "gatslicks = dotgodkända"
15C, landsväg, själv i bilen
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Aero++,
Det hade varit kul att se och jämföra tider mellan dina 17" vinterhjul och dina 19" sommarhjul om du har möjlighet att göra ett test?
Mvh
Matte
saab 9-5 aero 04 aut hirsch 300hk
bbs 18" vinterhjul
8 grader utetemp
ca 1700kg
D-läge 100-150km/h 5,5sek
M-läge 100-150km/h 5,4sek
saab 9-5 aero hirsch 04 300hk RL 100-150km/h 5,4sek 100-200km/h 15,3sek
saab 9-5 aero SC hirsch 04 280hk RL 100-150km/h 6,4sek
Hej MattA,
Den skillnad som du är ute efter har jag gjort så många gånger på mina förra bilar,jag har även uppget mellan skillnad förut,men du vill inte ta den som fakta.
Jag kommer inte att göra några fler tester på min bil,däremot Mathias kommer att göra test på sin bil nästa vecka 100-200 med 19" ,så du kommer att få se skillnad mellan 18" och 19"..
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Hej Aero++,
Jag tog bara för givet att du testat då jag vet hur kul du tycker det är, men då vet jag att du inte kommer testa dina bilar mer. Anledningen är att jag skulle tycka att det var intressant att se hur mycket det gör på en org aero, då jag själv funderar på andra fälgar om det inte påverkar prestandan för mycket.
Att du sen testat andra bilar hjälper inte mig så mycket då alla bilar har olika drivlinor och jag anser aero automat som extra känslig i detta avseende, men jag kan dra en egen slutsats efter Mathias test även det sker på en trimmad bil med annat vridmoment om du inte vill testa din.
Mvh
Matte
Matta du som har så mycket åsikter och uträkningar i varje tråd när det gäller effekt, hur kommer du fram till dessa?
har du något program till datorn du labbar med? för du verkar inte ha någon egen erfarenhet av hur det är i verkligheten.
ang 19" så hade du ju räknat att min bil fick ett påslag på 100-200km/h med 1sek, stämmer inte det nu när det gäller din egen bil?!litar du inte på din egen uträkning?
om jag får tag på RL i veckan och att utetemp är mer än 15 grader så kan du få tid på 18" bbs vs 19" bbs
du kan ju även kolla i min gamla tråd där du hängde en del så ser du ju skillnader mellan 18" och 19" med maptun steg3 ( tror det finns tider på kombi aut i den tråden, kommer inte ihåg det har gått så jävla långtid med krångel och skit sedan tråden skapades, kanske tråden bara handlade om sedan aut )
mvh
mathias
saab 9-5 aero hirsch 04 300hk RL 100-150km/h 5,4sek 100-200km/h 15,3sek
saab 9-5 aero SC hirsch 04 280hk RL 100-150km/h 6,4sek
Matta,
Vi har pratat om detta förut.
Min gamla bil testades med allt möjligt och det var en Saab 9-5 Aero,orginal,296 hk,300 hk 313 hk..
Skillnad är inte så stor från 17-18-19 "
Räkna med max 0.4-0.5 sec 100-200 km/h 17" till 19 "
Automaten är inte alls känslig,Mathias körde med Hirsch mjukvara 15.28 sec 3-4an aut med 18"..
Det innebär en tid med max 15.6-15.7 sec med 19".Ser ingen annledning att han kör över 16 sec..
Men om du har lite tålamod och väntar så får du det se det även svart på vit.
Ser ingen intresse över att köra mer med min bil,oavsett vilken tid jag skulle fått med 19" så är den här Saaben bästa jag haft!
Med vänlig hälsning
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Hej Mathias,
Det är väl en kombination av bilintresse, effekt, logiskt tänkande och matematik. Vissa saker är bara så, naturens lagar. T ex är vi ju överens att större fälgar påverkar dock inte hur mycket och det beror ju på att I:tröghetsmomentet flyttas längre ut på hjulet och gör att det går tyngre och kräver mer kraft att dra runt hjulet= långsammare acc. Mina uträkningar på 1s var en logisk tanke, ett schablonpåslag med tanke på samlad info.
T ex en automat aero med hög utväxling påverkas givetvis mer om man ytterligare påför en sak som påverkar acceleration negativt än en bil som är lågt växlad orginal.
Likaså vet man att en bil som blir starkare hanterar problemet bättre, så en trimmad bil hanterar en större fälg bättre än en orginalbil av samma sort, det bara är så.
Mvh
Matte
Senast redigerat av Aero++ den 2014-04-27 klockan 23:43.
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Hej,
Vad skiljer det i tid på en Sedan och SC på 9-3 är det samma skillnad som på 9-5? För Holm kör ju SC å denna verkar vara sedan.
Sen går ju inte alla bilar lika, så jag föredrar tester på samma bil, om det är trim, fälgar eller vad som före/efter så tycker jag det blir mest tillförlitligt om man använder samma utgångsbil.
Mvh
Matte
Sen spelar ju även vägen in. Den sträcka jag brukar köra ser väldigt plan ut, men kollar jag min logg så ser jag att det är lite svag lutning, så pass liten att man ej kan uppfatta det med ögat. Brukar dock köra i båda riktningar, och har satt mina bästa tider i olika riktningar så verkar ej inverka så mycket.
Bägge bilarna är SC,alu ic,och mjukvara!
Som sagt för 1000 gången hittils på denna forum så har jag testat allt på min gamla bil men även det är inte tillförlitligt..Skillnad är inte som du tror att det är..
Men du vill inte riktigt köpa det utan vill få det som du vill..Men tyvärr den dagen kommer inte där bilen blir segare med 19" med 1-1.5 sec oavsett aut eller manuell.
Med vänlig hälsning
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Aero++,
Jag tror att du också tycker att ett före/efter-test oavsett vad man testar är bäst om det sker på samma bil samma dag på samma väg, iallafall på samma bil.
Sen vet jag att du har testat allt på din gamla aero och tvekar inte en sekund att du har hundra koll på den, men den bilen är inte en referens för alla bilar med olika effektkurvor och drivlinor, det har enorm skillnad på hur mycket en hjulstorlek påverkar från bil till bil. Uppe på de så påverkar det sjukt mycket vilka typ av fälgar man använder, det finna astunga 17" resp 19" vilka man använder kan bli enorm skillnad, så säga nåt generellt är omöjligt, det är från bil till bil och vilka fälgar som används. Att jag sa ett påslag 1-1,5s på Mathias bil är för det är en bil som är extra känslig för just större hjul och att det kunde vara en anledning till tiden, jag har givetvis ingen aning hur mycket det egentligen gjorde eller ifall det gjorde något alls, jag antog ett påslag efter förutsättningarna och den tiden han fick.
Mvh
Kan ni inte starta en tidmätar-tråd ist för att spamma sönder denna. Ni två kommer aldrig komma överens.
Lägger in tider på min: Biopower "315" s/w från Maptun
- 100-150 på 3:an 4,66 s snitt på 8 mätningar
- 100-180 på 4:an 9,67 s snitt på 3 mätningar
- 100-200 på 4:an 13,19 och 13,09 s
- 180-200 på 4:an 3,51 och 3,48 s
RaceLogic tider från 2013-05-04
Ute temp: 16 grader
Bränsle: E85
Vikt: ca 1680 Kg (3/4 tank inkl förare)
Hjul: 225/40-18 Independence fälgar.
Saab 9-5 Aero manuell sedan -03 resten av spec. på bilen finns under garagetlänken i signaturen.
EDIT: För tydlighetens skull sw:n i min bil begär ngt mer luft och tändning än standard 315 steg.
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2014-05-02 klockan 11:33. Anledning: Knasig textformatering
Dom flesta fälgar 19" väger mellan 22-23 kg,18" brukar väga 21-22 kg,finns undantag dock.17" väger 20-21 kg..
Men skillnad blir inte så stor samt sagt.
Bil till bil kan det bli lite skillnad men som sagt 1-1.5 sec är bara något jag kan skratta åt.
Du kan aldrig få till 100 procent bra test tyvärr.
Våra saabar är ojämna från dag till dag,från repa till repa att det blir svårt att få exakt skillnad.
Mathias bil behöver vi inte nämna mer ,det är MapTun s mjukvara som har varit boven tyvärr och nu med Hirsch är alla problem borta,det ämnet är väl undersökt..
Med vänlig hälsning
- - - Uppdaterad - - -
Bra tider,men värt att poängtera att detta är inte den ordinarie steg 315 hk MapTun från hyllan,dels pga kobran,och alu ic som ej ingåri 315hk koncept, dels att programmet är något påställd
Med vänlig hälsning
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!