Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vilken saab rekomenderar ni som första bilköp?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Vilken saab rekomenderar ni som första bilköp?

    Tjena!

    Dags för mig att inhandla min första egna bil. Då har jag självklart landat på en saab Det jag undrar till er är då vilken saab rekomenderar ni? Har sett en del på Saab 9-3 2.0t ~05. Men vill ha eran synpunkt på saken. Vill ha en rolig,driftsäker bil med lite drag i!

    Budget upp till 60 laxar!






    Mvh
    Senast redigerat av zibs den 2014-04-23 klockan 23:27.

  2. #2
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Hur stor är din plånbok?
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av 900T8 Visa inlägg
    Hur stor är din plånbok?
    oj glömde skriva det! Kan sträcka mig till 60 laxar.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 477
    Driftsäkra bilar finns det? Tag en rostfri på en gång :-) Skämt åsido, om du väljer en Aero-modell så får du mycket utrustning och hyfsat drag. Annars är väl skick och miltal viktiga parametrar för att hålla nere underhållskostnaden. Själv skulle jag försöka hitta en bil i orginalskick eller så nära orginal som möjligt då det befrämjar tillförlitligheten. Trim skullle jag undvika men många tycker annorlunda. Vevhusventilationen var en svag punkt före 2006 men det finns en ombyggnadssats och många äldre bilar är åtgärdade.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Driftsäkra bilar finns det? Tag en rostfri på en gång :-) Skämt åsido, om du väljer en Aero-modell så får du mycket utrustning och hyfsat drag. Annars är väl skick och miltal viktiga parametrar för att hålla nere underhållskostnaden. Själv skulle jag försöka hitta en bil i orginalskick eller så nära orginal som möjligt då det befrämjar tillförlitligheten. Trim skullle jag undvika men många tycker annorlunda. Vevhusventilationen var en svag punkt före 2006 men det finns en ombyggnadssats och många äldre bilar är åtgärdade.
    Hehe.. Jo kommer nog köpa en orginal. När ungefär är det felen börjar komma? Tänker inte köpa en som har rullat över ungefär 14000 mil.

    Har hört en del illa om de första t7 motorerna, men detta skulle ha blivit fixat från årsmodellerna 2004 och framåt eller är jag helt ute och cycklar? Men har en 05 kvar denna ''dåliga'' t7:a eller har den fått en förbättrad?

    Är verkligen okunnig när det gäller Saab..

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 158
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Vevhusventilationen var en svag punkt före 2006 men det finns en ombyggnadssats och många äldre bilar är åtgärdade.
    på ng9-3?!?

    För 70.000 borde det med lite tur gå att få en ng9-3 facelift sedan SS 2008 eller en ng9-3 CV cab 2004 med vectorspec. Eller en aero 06a? Eller en SC kombi (som väl är lite dyrare än en sedan så jag betvivlar 70 räcker för en faceliftad).

    Kolla blocket vad du är ute efter, men skippa linearmodeller om de inte är skapligt extrautrustade. 150hk motor är väl rätt lätt att skrämma upp till 175hk, men det är nog trots allt enklare och troligen billigare gå på en bil som har 175 eller 210 hk direkt...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Före 2004 var det väll som hade vevhusventilationsproblemen?

    Pengarna bör räcka till en 9-3 eller 9-5 04-06. Finns ju en hel del val du måste gå igenom. Combi eller sedan? Diesel, bensin eller biopower? 9-5 eller 9-3? Någon speciell utrustning som prioriteras ex skinn eller xenonljuse?
    I dagsläget har väll en biopower den absolut lägsta driftkostnaden så det kanske är ett klokt val.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 477
    På 9-5 och og9-3, B205 och B235 motorer. Osäker på ng9-3?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 158
    Citat Ursprungligen postat av zibs Visa inlägg
    Har hört en del illa om de första t7 motorerna, men detta skulle ha blivit fixat från årsmodellerna 2004 och framåt eller är jag helt ute och cycklar? Men har en 05 kvar denna ''dåliga'' t7:a eller har den fått en förbättrad?
    9-3 från 2003-> har T8 motorer, som inte är felfria men inte alls samma fel som T7, helt annan motor. 9-5 och gamla 9-3 har T7, riktigt gamla 9-3 har T5 som är lite stabilare än T7.

    Jag tror fel kan komma även på bilar med 10.000 mil på mätaren, det är nog nånstans där som det börjar strula... Men främst hur bilen är körd och skött... Vid 25.000 mil så kan väl kamkedja och turbo vara slitna på T7 motorerna, jag har hört T8 är lite slitstarkare, vet inte om det stämmer... Men bilar kan ju gå långt utan att det slits. Men bilar som gått 15.000 mil och är 6-7 år gamla HAR fel, lägg det i budgeten...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Sedan ska det vara. Annars prioriterar jag inte så väldigt mycket av utrustningen, självklart ett + i kanten med hel skinn osv Men det viktigaste är att bilen är fräsch och att den rullar länge utan mycket problem!

  11. #11
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    på ng9-3?!?

    För 70.000 borde det med lite tur gå att få en ng9-3 facelift sedan SS 2008 eller en ng9-3 CV cab 2004 med vectorspec. Eller en aero 06a? Eller en SC kombi (som väl är lite dyrare än en sedan så jag betvivlar 70 räcker för en faceliftad).

    Kolla blocket vad du är ute efter, men skippa linearmodeller om de inte är skapligt extrautrustade. 150hk motor är väl rätt lätt att skrämma upp till 175hk, men det är nog trots allt enklare och troligen billigare gå på en bil som har 175 eller 210 hk direkt...
    Linear eller inte styrs väll av vad man prioriterar. Är man helt ointreserad av en massa överflödiga prylar så får man ju i regel en nyare/finare linear för samma peng.

    Hur funkar det egentligen med försäkringen när man trimmar? Försäkringsbolagen har ju oftast en ruta där man ska kryssa i om bilen är trimmad. Någon inverkan måste det ju ha.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 477
    Här finns massor av info om alla ändringarna av vevhusventilationen: http://www.mitt-eget.com/saab/inform...#modifieringar

  13. #13
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 466
    Medlem#
    6901
    Tänk på försäkringskostnaden också , jämför priser och modeller.

    JAG hade valt en 9-5 BioPower 06 eller senare eller en 9-3 07 eller senare.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 158
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Tänk på försäkringskostnaden också , jämför priser och modeller.

    JAG hade valt en 9-5 BioPower 06 eller senare eller en 9-3 07 eller senare.
    sedan är nog billigast... ja, håller med, gå på en 07a eller 08 9-3 så får du nya inredningen samt på 08 även yttre facelift...

    9-5 sedan är väl rätt ovanliga? Tror 9-3 är bra mycket modernare...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    sedan är nog billigast... ja, håller med, gå på en 07a eller 08 9-3 så får du nya inredningen samt på 08 även yttre facelift...

    Är bara att dessa bilar spräcker min budget lite. Men ser ut som fina bilar, speciellt 08!

  16. #16
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 693
    Finaste 9000 du kan hitta och din lycka är gjord!

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. 18 årig SAAB-frälst funderar över bilköp. Vilken beslutsångest...
    Av zipper63 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 19:18
  2. Vilken var din första bil?
    Av Torbo i forum Allmänt
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 14:46
  3. Bilköp? Saab 9-3
    Av fader i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 17:04
  4. Vilken CarPC rekomenderar ni?
    Av Murre R i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 16:58
  5. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 14:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •