Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kamkedja, Saab 9-3 2.0T -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Kamkedja, Saab 9-3 2.0T -01

    Hejsan!

    Jag hissade ur motorn ur min Saab 9-3 2.0T -01 för några dagar sen, och tänkte idag försöka få bort toppen som skall sättas på en T5-botten.

    När jag försökte nolla motorn så märkte jag att när kammarnas markeringar var rätt så var vevaxelns markering cirka två cm fel (åt höger).

    Jag kollade spännaren och den är ute på cirka 18mm.

    Är väldigt ny när det gäller motorer, men har googlat runt lite och det verkar som att jag måste byta kamkedjan ifall den är lika lös på min T5-motor.

    Är detta något som är svårt? samt finns det någon jag skall tänka på/vara noga med?


    Kommer den här drivdelssatsen passa på en motor med T7-topp samt T5-botten? (antar att den gör det då de verkar vara identiska när det gäller uppbyggnad)

    http://www.maptunparts.se/motordelar...b205-b235.html

    MVH Jakob.
    Senast redigerat av Jakob93 den 2014-04-23 klockan 16:41.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Jag har aldrig gjort den här operationen själv, men jag vill minnas att man nu och då läser om kamdrev som hamnat nån kugge fel, så där är det nog bra att se upp.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3
    - Lämmnar din grundfråga om kamtransmissions- sats till hybrid motor till någon mer erfaren att svara på.
    (Kanske läge att fundera på om trådens rubrik speglar dina funderingar tydligt :-)

    18mm är så vitt jag vet max ute på spännaren. => Du antar rätt i att du måste byta.
    2cm över markeringen på vevaxelns remskiva låter mycket ...

    Om T7- toppen har varit orörd till dess att kedjan är så slut (20 000 + ?) så är mitt personliga "tips" att du ser över toppens skick före du skruvar ihop motorn. (Sannolikt läge för att fräsa säten, slipa in ventiler och nya ventiltätningar, framför allt om du tänker trimma)

    Lycka till!
    9-5 aero kombi -01.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Ola i norr Visa inlägg
    - Lämmnar din grundfråga om kamtransmissions- sats till hybrid motor till någon mer erfaren att svara på.
    (Kanske läge att fundera på om trådens rubrik speglar dina funderingar tydligt :-)

    18mm är så vitt jag vet max ute på spännaren. => Du antar rätt i att du måste byta.
    2cm över markeringen på vevaxelns remskiva låter mycket ...

    Om T7- toppen har varit orörd till dess att kedjan är så slut (20 000 + ?) så är mitt personliga "tips" att du ser över toppens skick före du skruvar ihop motorn. (Sannolikt läge för att fräsa säten, slipa in ventiler och nya ventiltätningar, framför allt om du tänker trimma)

    Lycka till!
    Tackar för bra svar.

    Någon aning om hur mycket det kan kosta att fixa till toppen? Motorn har gått nästan exakt 20 000 och har inga planer på att trimma för tillfället.

    Det låter som ganska avancerade saker, ingenting man gör själv. (inte jag i alla fall)

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Jakob93 Visa inlägg
    Tackar för bra svar.


    Någon aning om hur mycket det kan kosta att fixa till toppen? Motorn har gått nästan exakt 20 000 och har inga planer på att trimma för tillfället.

    Det låter som ganska avancerade saker, ingenting man gör själv. (inte jag i alla fall)
    Det gör du nog rätt i.
    Hade du tänkt att ta bara kolvar och stakar eller hela blocket från t5? Isf får du läsa på mer tycker jag. Innan du börjar använda olika motor delar, kolvar från t5 behöver svarvas ner lite och det fins bra info att få tag på. Läs läs och läs, sen läs lite till innan du börjat

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Dorian Visa inlägg
    Det gör du nog rätt i.
    Hade du tänkt att ta bara kolvar och stakar eller hela blocket från t5? Isf får du läsa på mer tycker jag. Innan du börjar använda olika motor delar, kolvar från t5 behöver svarvas ner lite och det fins bra info att få tag på. Läs läs och läs, sen läs lite till innan du börjat
    Kommer ta hela T5-blocket och med en T5 topplockspackning så behöver jag inte svarva kolvarna.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Jakob93 Visa inlägg
    Tackar för bra svar.

    Någon aning om hur mycket det kan kosta att fixa till toppen? Motorn har gått nästan exakt 20 000 och har inga planer på att trimma för tillfället.

    Det låter som ganska avancerade saker, ingenting man gör själv. (inte jag i alla fall)
    Kolla med någon seriös motormek- firma i närheten. Borde gå hitta från ca 3000 kr ink planing + ventiltätningar (ca 500 kr).
    Du kan jämföra med tex Maptun "renoverad till nyskick".

    Mvh, Ola
    9-5 aero kombi -01.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Ola i norr Visa inlägg
    Kolla med någon seriös motormek- firma i närheten. Borde gå hitta från ca 3000 kr ink planing + ventiltätningar (ca 500 kr).
    Du kan jämföra med tex Maptun "renoverad till nyskick".

    Mvh, Ola
    Hur viktigt är det egentligen att renovera toppen? Är student så har en väldigt begränsad budget.

    MVH Jakob.

  9. #9
    Jag är nog inte rätt person att svara på det egentligen eftersom jag inte skruvat isär andra motorer än min egen.
    När jag svarade tidigare antog jag att du helrenoverade och byggde hybrid för långvarigt bruk och/eller trim.

    Dessutom svårt att svara utan att veta mer:
    Gjorde du något kompressionstest före du plockade isär?
    Vad var orsaken till att du lyfte ut motorn ? Var något trasigt?
    Status på bottendelen? Mil? Gör du något åt den?

    Om toppen har gått under bra förutsätningar så kan den nog rulla en bra bit till.
    Finns ju massor med T7- motorer som gått långt över 20000 mil med orörd topp.
    (Du kan fråga om pris för provtryckning oxå.)

    Lite lurt med din kam-kedja dock... Funderar: Tog du ut pluggen + fjädern före du lossade spännaren?
    (i annat fall går den ut i max) eller kan du ha fastnat i något och dragit ut den när du losade den?

    Om/när du lyft toppen så titta på hur slitna kam-dreven och plast- skenorna ser ut.
    Senast redigerat av Ola i norr den 2014-04-27 klockan 00:15.
    9-5 aero kombi -01.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Ola i norr Visa inlägg
    Jag är nog inte rätt person att svara på det egentligen eftersom jag inte skruvat isär andra motorer än min egen.
    När jag svarade tidigare antog jag att du helrenoverade och byggde hybrid för långvarigt bruk och/eller trim.

    Dessutom svårt att svara utan att veta mer:
    Gjorde du något kompressionstest före du plockade isär?
    Vad var orsaken till att du lyfte ut motorn ? Var något trasigt?
    Status på bottendelen? Mil? Gör du något åt den?

    Om toppen har gått under bra förutsätningar så kan den nog rulla en bra bit till.
    Finns ju massor med T7- motorer som gått långt över 20000 mil med orörd topp.
    (Du kan fråga om pris för provtryckning oxå.)

    Lite lurt med din kam-kedja dock... Funderar: Tog du ut pluggen + fjädern före du lossade spännaren?
    (i annat fall går den ut i max) eller kan du ha fastnat i något och dragit ut den när du losade den?

    Om/när du lyft toppen så titta på hur slitna kam-dreven och plast- skenorna ser ut.
    Anledningen till varför jag plockade ur motorn var att den knackade väldigt högt på tomgång och spottade olja ur påfyllningsröret (köpte den i detta skick billigt), gjorde inget komptest. Bottendelen har också ca 20k

    Tog ut fjädern innan spännaren samt var försiktig när spännaren togs ut.

    Har tänkt att ta detaljerade bilder på toppen och lägga ut dem här så att personer med mer kunskap än mig kan kika på dem.

    Tanken bakom hela projektet var att ta och byta ut den trasiga T7-bottnen mot min fungerande T5-botten så att jag får en lite finare bil som kan rulla på i några år.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Varför inte svarva kolvar ändå? T7 packningen håller ju bättre.
    Svarvning borde du kunna få hjälp med från typ femhundra (kanske nåt mer beroende på vem som gört)
    Angående T7 transmissionen så flyttar du över balansaxlarna med "hållare" så blir det bra!

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS Visa inlägg
    Varför inte svarva kolvar ändå? T7 packningen håller ju bättre.
    Svarvning borde du kunna få hjälp med från typ femhundra (kanske nåt mer beroende på vem som gört)
    Angående T7 transmissionen så flyttar du över balansaxlarna med "hållare" så blir det bra!

    MVH / Peter
    Hur kommer det sig att man måste byta balansaxlarna? Är de annorlunda på T7 jämfört med T5?

    Angående T7 packningen, har en väldigt begränsad budget och har redan köpt en T5-packing.

    Svarvar kanske ner kolvarna i framtiden ifall jag bestämmer mig för att behålla bilen när mina studier är avslutade.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Hej!
    Balansaxlarna skiljer.
    T7 balansaxeldreven passar inte på T5 balansaxlarna.
    Sen så är T7:ans balansaxlar lättare oxå;-)
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS Visa inlägg
    Hej!
    Balansaxlarna skiljer.
    T7 balansaxeldreven passar inte på T5 balansaxlarna.
    Sen så är T7:ans balansaxlar lättare oxå;-)
    Ok, tackar för svaret.

Liknande ämnen

  1. Kamkedja Saab 900
    Av markus21 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 20:40
  2. Saab och Kamkedja
    Av Jppaulsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •