Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: död saab 9-5 2.3t -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    död saab 9-5 2.3t -99

    Hej allihopa!

    Det är så att jag har fått ta över en gammal 9-5 som jag försöker rädda. Bilen har stått i fyra år men jag Böt batteri och tändkassett och till slut med en jävla massa startgas så hoppade den igång.

    Böt sedan soppafilter för att bilen fortfarande var trögstartad som satan och gick lite oroligt på mellanlåga varv.

    Inget resultat, soppatryck saknades. Böt btr utan resultat och nu idag Böt jag pumpen och tryck finns det gott om.

    Fortfarande lika trög. Böt tempgivare utan resultat.

    Bort med fuelrail och nu till problemet: spridare 2 och 3 öppnar inte! 1 och 4 duschar fint men 2 och 3 döda. Testar dom i andra kontakter och dom funkar fint. Alltså är spridarna hela. 12 volt konstant ström finns i samtliga spridarkontakter.

    Och där tog mina idéer och kunskaper slut. Tillägger också att vevaxelgivaren har jag struntat i då varvräknarn lever i allra högsta grad när jag drar starten.

    Vore nåt enormt tacksam för hjälp!

    Mvh fredrik

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758
    Vad var anledningen till att den stod?

    Inga felkoder?

    Du har lyft av batteriet mellan försöken så att ev adaption nollställs?

    När den går, går den på alla cylindrar då (om än oroligt)? I sådana fall tror jag inte att du kan friskriva spridarna än. Hur ser tändstiften ut (och är det rätt NGK-stift)?

    Spridarna drivs direkt av T7-modulen, dock är det ovanligt att den går sönder i normal drift. Och du borde få felkod P1676 eller nåt liknande i det fallet. Ventilerna går att tvångsköra via Tech2, är så du gjort för att prova dem?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Anledningen till att den blev stående var nybilsköp samt missljud från lådan. Glömde säga att stiften är bytta av mig och det är ngk.

    Batteriet har varit ur bilen ett antal gånger.

    När den väl går (fick inte igång den alls idag utan startgas) går den i mina ögon perfekt på tomgång och vid gaspådrag. Sämst vid jämn gas på låga varv.

    Stift 2 och 3 är snus torra.

    Antar att du menar att man kan köra spridarna och inte ventilerna och dessa har jag kört genom att ha hela fuelrailen lös och helt enkelt se när startmotorn körs.

    Felkoder har jag ingen här i närheten som kan hjälpa mig med i nuläget :/
    Senast redigerat av nordvall den 2014-04-23 klockan 00:10.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av nordvall Visa inlägg
    Anledningen till att den blev stående var nybilsköp samt missljud från lådan. Glömde säga att stiften är bytta av mig och det är ngk.

    Batteriet har varit ur bilen ett antal gånger.

    När den väl går (fick inte igång den alls idag utan startgas) går den i mina ögon perfekt på tomgång och vid gaspådrag. Sämst vid jämn gas på låga varv.

    Stift 2 och 3 är snus torra.

    Antar att du menar att man kan köra spridarna och inte ventilerna och dessa har jag kört genom att ha hela fuelrailen lös och helt enkelt se när startmotorn körs.

    Felkoder har jag ingen här i närheten som kan hjälpa mig med i nuläget :/
    Att kolla felkoderna för motorn duger appen Torque och en ELM327:
    http://www.aliexpress.com/item/2013-...211012528.html
    http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/obd-2

    Ok, jag tror du kan ha dragit fel slutsats från spridartestet. Trionic försöker bestämma vilket läge kammarna är i genom att se vilken cylinder som tänder, och har du inte någon soppa in i cylindrarna fungerar inte den logiken. Kan vara en effekt av detta som du ser. För du har uppenbarligen inget totalfel på spridarna.

    Det kan finnas flera möjliga fel som får ditt beteende, t.ex. sensorfel eller vakuum-läckage. Prova att koppla ur en sensor i taget, eftersom Trionic gissar bra på vad det borde vara om sensor är död så brukar resultatet bli att om man kopplar ur en felaktig sensor så går motorn bättre. Samt inspektera vakuumslangarna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Det kanske är morgontröttheten som slagit till men vilka sensorer menar du?

    Felkodaläsaren inhandlas idag efter jobbet, hade ingen aning att det fanns så enkla modeller numera

    Återkommer efter test! Mvh

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av nordvall Visa inlägg
    Det kanske är morgontröttheten som slagit till men vilka sensorer menar du?

    Felkodaläsaren inhandlas idag efter jobbet, hade ingen aning att det fanns så enkla modeller numera

    Återkommer efter test! Mvh
    Sensorer är ungefär alla saker som matar in data till Trionic, som olika tempgivare, olika tryckgivare, lampdasonder, gasspjällsgivare mm. (Just gasspjället är lite speciellt, kräver att man lyfter tillbaka gaswiren och nollar felkoden vid återställning.)

    Angående ELM327, det slog mig att det är problem med tidiga 9-5 och OBD2-läsare http://forum.saabturboclub.com/showt...OBDII-saab-9-5
    Somliga raporterar att det fungerar, andra att det inte gör det.

    Skaffar du den på Kjell borde du kunna använda öppet köp om du öppnar förpackningen försiktigt. I så fall får man falla tillbaka till Tech2. http://forum.saabturboclub.com/showt...OBDII-saab-9-5
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    295
    Medlem#
    9620
    Blandar mig i tråden lite.
    Vilken Torqueapp, för android, är bäst?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jo jag har faktiskt testat en biltema mätare utan resultat. Den funkade inte alls.

    Får köpa och i värsta fall lämna tillbaks.

    Kan väl lika gärna säga här då att jag söker någon i Västmanland som kan hjälpa till med en tech2 för en slant.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Somliga raporterar att det fungerar, andra att det inte gör det.
    För en 99:a fungerar det endast om någon har varit inne i motorstyrdonet och aktiverat OBD2-support, t.ex. i samband med trimning, eller importerat en bil från US.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Då är det alltså bara att glömma då.

    Bara leta tech2 för nu har jag faktiskt ingen aning var jag ska leta.

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 131
    Medlem#
    2555
    Batteriet måste närapå vara 100%-procentigt, T7 är riktigt känsligt på detta.

    Har ni provat med startkablar, vad händer då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Batteriet måste närapå vara 100%-procentigt, T7 är riktigt känsligt på detta.

    Har ni provat med startkablar, vad händer då?
    Fast då går den inte igång på startgas heller, antar jag?

    Sedan är väl tumregeln att så länge inte ACCn startar om (gör självtest och räknar felkoder, typisk betyder det en intensivt lysande "0":a i 40 sekunder efter start) så är batteriet tillräckligt bra (så länge ingen installerat en uppgraderad ACC som tål lägre spänning, dum idé eftersom den fungerar utmärkt som batterivarning).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Startade inte alls utan kablar innan jag skaffade ett nytt batteri. Skaffade ett 62 ah från biltema om jag minns rätt

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    För en 99:a fungerar det endast om någon har varit inne i motorstyrdonet och aktiverat OBD2-support, t.ex. i samband med trimning, eller importerat en bil från US.
    Undrar om det är så enkelt, för vissa motorer verkar ECU:erna vara samma 1999 och 2000, andra inte. I fallet B235E så ska det i Sverige enligt EPC finnas en variant 1998-1999, en annan 2000. Men B205E ska ha samma ECU 1998-2000 (och OBD2 blev väl tvingande 2000 i EU?). Dessutom fanns 9-5 med OBD2-support redan 1998 enligt WIS, trots att den inte såldes i USA då.

    Jag har alltid trott att det var mjukvaran ovanför (dvs. program som Torque) som krävde ODB2, inte ELM327, då jag trodde att dataformatet var detsamma för de poster som fanns redan i ursprungliga ODB.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Antar att det är bara å köpa och testa, lämna tillbaks om den inte fungerar. Har ju inget att förlora liksom.

  16. #16
    OBD2 aktiverades fr.o.m 2000 för B235E och fr.o.m 2001 för B205E, så ELM327 funkar troligen inte i detta fall.
    Vid start ska bränsle sprutas omväxlande i cylinder 1+4 och 2+3 eftersom endast vevaxelläget är känt.
    När förbränningssignal kommer kan kamaxelläget bestämmas.
    Knepigt då att inte 2+3 sprutar. Kan det vara drivsteg i T7 styrdon eller vajsing på kablage?
    Signaturlös

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Vid start ska bränsle sprutas omväxlande i cylinder 1+4 och 2+3 eftersom endast vevaxelläget är känt.
    När förbränningssignal kommer kan kamaxelläget bestämmas.
    Knepigt då att inte 2+3 sprutar. Kan det vara drivsteg i T7 styrdon eller vajsing på kablage?
    I och med att den går på alla cylindrar när den startat på startgas förefaller det osannolikt att drivsteget är fel. Mer sannolikt att systemet av någon anledning insisterar på att prova 1+4 hela tiden av någon anledning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jag har hittat en kille som kan fixa en ecu som funkar till min bil. Det värsta är ju att jag blir några kronor fattigare, kanske värt att testa?

    - - - Uppdaterad - - -

    När jag kommer hem ska jag köpa med en burk startgas och köra med kablar för att försäkra mig om att bilen fortfarande över huvud taget vill hoppa igång ordentligt fortfarande.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Han gick igång relativt enkelt idag (typ 3-4 försök) med startgas och kablar. Funderar på att åka iväg till nån som kan kolla felkoder när den kallnat igen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Den startar inom 1 sekund på starten nu när jag varmkört den, ingen engine check lampa igång, ingenting. Så jävla skumt...

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av nordvall Visa inlägg
    Han gick igång relativt enkelt idag (typ 3-4 försök) med startgas och kablar. Funderar på att åka iväg till nån som kan kolla felkoder när den kallnat igen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Den startar inom 1 sekund på starten nu när jag varmkört den, ingen engine check lampa igång, ingenting. Så jävla skumt...
    Passa på att titta på alla sensorvärden med Tech2:an om du kan, för att se om något mätvärde ser märkligt ut.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •