Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: og9-5 dragkrok, räcker mittenbiten för 700 kg i 30 km/h?

  1. #1

    og9-5 dragkrok, räcker mittenbiten för 700 kg i 30 km/h?

    Hej,

    Det börjar bli dags att sjösätta båten och nu framstår beslutet att köpa en bil utan dragkrok som lite korkat.. Har emellertid ingen lust att lägga massor med arbete och pengar på att installera drag på det riktiga sättet, behovet finns bara två dagar per år..

    har kollat lite på dom dragkrokar som finns till 9-5 och det verkar vara en mittenbit som skruvas i reservhjulsbaljan istället för bogseröglan, plus några små grunkor som ska sitta på sidorna. Om jag har fattat rätt är det superenkelt att bara skruva dit mittenbiten, dom andra bitarna däremot kräver att bakstötfångaren demonteras plus att man ska borra hål i nån balk. Krångligt.

    Så frågan är helt enkelt om man kan nöja sej med att bulta dit mittenbiten, släpet med båten väger totalt strax under 700 kg och ska köras i 30 km/h (obromsat) ca 1 km från hemma till båtplatsen? Jag tänkte i så fall bara dra dit det tillfälligt och sen montera tillbaka bogseröglan när båten är i sjön.

    Det juridiska struntar jag fullständigt i (dessutom är regelverket rätt relaxat när det gäller obromsat efterfordon), vill bara höra om ni tror att det kommer att funka, eller om nånting kommer att paja..

    Tacksam för alla svar
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jag tror nog det värsta med att inte montera fästena under balken är att den inte kommer tåla speciellt mycket kultryck. Jag gissar att fästena i reservhjulsbaljan är de som primärt håller för själva dragvikten, men balken som sitter bakom kjolen ser till att den tål kultrycket. Risken är att kroken böjer sig och hamnar i gatan innan du kommer fram, det vore nog lite dumt, va Kan du inte bara låna eller hyra en bil med drag?

  3. #3
    Det låter rätt, bogseröglan ska ju tåla att bogsera en bil så kraft rakt bakåt är nog inget problem, det är ju belastningen neråt (och eventuellt framåt när man bromsar) som väl är problemet. Vore ju tråkigt att knyckla ihop reservhjulsbaljan..

    Självklart kan jag väl låna en bil, men om det skulle funka att bara slänga dit en krok skulle det ju vara praktiskt ändå. Fast så enkelt får det väl inte vara såklart..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Någon i din bekant krets bör nog ha en bil med krok låna den så slipper du riskera att något går sönder på din bil.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Nu vet jag inte vad det är för släp, men de flesta sjösättningkärror för motorbåtar (som brukar vara 30-släp) har hjulen väldigt långt bak vilket ger ett rejält kultryck. Det beror ju på vad det är för båt och hur tung motor den har men jag skulle nog bli nervös för att den montering du föreslår skulle palla för det rejäla kultryck den typen av kärror brukar ha.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Kingback
    Med tanke på din fråga måste det ju vara enklast med två st 2x4"
    En på stötfångaren och en lite bredare än luckan, på insidan. Ett rep applicerat på lämpligt sätt. Se'n kan du åka!
    :-))
    Vi andra tänker i helt andra banor.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    Kingback
    Med tanke på din fråga måste det ju vara enklast med två st 2x4"
    En på stötfångaren och en lite bredare än luckan, på insidan. Ett rep applicerat på lämpligt sätt. Se'n kan du åka!
    :-))
    Vi andra tänker i helt andra banor.
    Jag antar att "vi andra" avser gruppen män som gillar andra män, jag vill bara säga att jag respekterar era livsval, och tackar ödmjukast för ditt fina svar.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Nu vet jag inte vad det är för släp, men de flesta sjösättningkärror för motorbåtar (som brukar vara 30-släp) har hjulen väldigt långt bak vilket ger ett rejält kultryck. Det beror ju på vad det är för båt och hur tung motor den har men jag skulle nog bli nervös för att den montering du föreslår skulle palla för det rejäla kultryck den typen av kärror brukar ha.
    Jo det är en sån sjösättningsvagn med hjulen långt bak. 435 kg båt och 140 kg motor så det är säkert ett par hundra kilo i kultryck, rejält tungt att lyfta av den från kroken iallafall.

    Har försökt hitta en bild på hur kroken ser ut monterad komplett, jag fattar inte riktigt hur dom där små extra vinkeljärnen gör så stor skillnad.

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Ta hjälp av nån kompis med drag eller montera draget enligt monteringsanvisningen och låt det sitta där.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Ta hjälp av nån kompis med drag eller montera draget enligt monteringsanvisningen och låt det sitta där.
    Jo det går ju bra såklart, men jag är ändå nyfiken på hur det hela ser ut monterat, känns som en krånglig och ogenomtänkt konstruktion när man måste borra hål i balkar för att få dit dragkroken. På en fransk bil skulle det ju vara helt logiskt men inte på en Saab..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Kan nog variera beroende på tillverkare på krok

    Här finns t ex en monteringsanvisning för BOH och här verkar man behöva borra i alla fall.
    http://boh.sajtpro.se/wp-content/upl...2/01/55-17.pdf
    Senast redigerat av joH900 den 2014-04-28 klockan 15:40.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    95
    Jeg monterte dragkrok på 9-5an. Brukte 2,5 timer. Hvorfor ikke gjøre jobben på riktigt. Det e inte svårt. Superenkelt faktisk.
    Senast redigerat av ut218 den 2014-05-01 klockan 11:00.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    95
    Alle produsenter har samme festepunkter på bilen. Man må borre. Kjøp av 10,5 mm borr, rostskydd, og eventuellt locktite.

  14. #14
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 267
    Medlem#
    6770
    Och man behöver inte reg besikta längre eftersom det blev nya regler i höstas

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    biltemas krok kostar ju under 1000 spänn, kan inte vara svår att montera, känns som krångligt göra nåt annat...

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/La...-5-97--416721/
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Tack för alla tips och råd, men det är inte aktuellt för mej att montera dragkrok permanent på min bil för att användas två gånger per år, även fast det såklart går. Förutom att det är krånligt och bökigt så blir bilen för jävla ful med en stor krok och ett ännu fulare eluttag stickandes ut där bak, särskilt som det verkar vara förbjudet för tillverkare av dragkrokar att kunna nånting alls om rostskydd, man kanske skulle hinta dom om att det finns en process som kallas galvanisering till exempel..

    Skulle heller aldrig falla mej in att köpa en dragkrok på Biltema, har köpt en sån en gång och den var ju till och med ännu sämre än normalt, rostig redan när den togs ur kartongen..

    Kan nån moderator låsa eller kanske ta bort den här tråden? Den ursprungliga frågan var kanske lite korkad, och den följande diskussionen blev väl därefter..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Räcker en Viggen IC för 285 Hk?
    Av Ramnemark i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 00:42
  2. Räcker det med en sportkat ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 12:04
  3. Hur långt räcker AS-3 steget?
    Av Lightning Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 18:38
  4. Räcker spridarna till??
    Av CCturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-03, 22:49
  5. 8"bas räcker det???
    Av 900Karlsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •