Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Begagnad ICM2:a - gifta in/ur? NG9-3 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    4

    Begagnad ICM2:a - gifta in/ur? NG9-3 -03

    Tjena,
    Har en Saab 9-3SS 2003, och skärmen på min ICM2:a är kass så jag tänkte byta ut hela enheten. Har hittat billiga enheter för runt tusenlappen på Bildelsbasen, och tänkte beställa hem en.
    En ICM2:a jag kollar på är från en 05:a, men ifall denna inte är urgift, kommer den då inte funka i min bil? Säg att den är urgift; är det så enkelt att jag bara kan koppla in den i min bil eller behöver den programmeras med Tech2?


    // Jonas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Den måste giftas in i din bil, men ska inte behöva vara urgift ur den förra bilen. Däremot måste du gifta ur din gamla enhet, annars blir bilen knäpp om jag fattat rätt.
    Jag bytte från ICM2 till 3 för en vecka sedan, 3:an var inte urgift/skiljd. Det jag gjorde var att skilja min gamla ICM, satte i den nya och gifte in den. Men har du tillgång till Tech2 själv?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Man måste gifta den nya enheten med bilen för att få med inställningar för bla ev bränslevärmare samt servicedata.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    4
    Har ingen tillgång till Tech2 själv, antar att verkstan inte jobbar gratis utan vill ha en slant.
    På min nuvarande ICM2:a skaffade jag AUX också, lämnade in den på en Saab-verkstad och de gjorde jobbet för en tusenlapp. Antar att jag behöver programmera in aux-alternativet i den nya också?

    Ifall man ändå ska byta enhet så är kanske ICM3 är ett alternativ. Har hört att man får diverse felkoder och sånt, men det kanske är värt det? (Funkar din bra willeh?)

    // Jonas

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Jag kan ju erkänna att jag kom över en ICM 3 äckligt billigt, kollar man på skroten är det väl ca 3000 eller mer en sådan kostar?
    Men visst kan du byta, jag programmerade in min utan resterande tillbehör för navigation och det gick utmärkt. Frågan är bara om det är någon större vits med det då du inte får mer funktioner utan tillbehören som ska sitta i bagaget.
    Vart i landet bor du? Kanske finns någon privatperson som kan hjälpa dig med ingifte billigare än verkstaden?

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Eftersom ICM:en fungerar att bara flytta över rakt av, även om inte med alla inställningar, så är det inte fråga om ingifte utan snarare reservdelsprogrammering. Reservdelprogrammeringen måste göras för att få alla inställningar rätt. Även sådant som delningsfrekvenser beroende på ljudsystem, om det finns navigation, intern telefon etc påverkas av detta.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av willeh Visa inlägg
    ...Frågan är bara om det är någon större vits med det då du inte får mer funktioner utan tillbehören som ska sitta i bagaget...
    Om man spelar CD i rätt format får man lite mer text på skärmen än med ICM2. Vissa radiostationer sänder också programinfo som visas i fulltext på en ICM3:a.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av willeh Visa inlägg
    Jag kan ju erkänna att jag kom över en ICM 3 äckligt billigt, kollar man på skroten är det väl ca 3000 eller mer en sådan kostar?
    Men visst kan du byta, jag programmerade in min utan resterande tillbehör för navigation och det gick utmärkt. Frågan är bara om det är någon större vits med det då du inte får mer funktioner utan tillbehören som ska sitta i bagaget.
    Vart i landet bor du? Kanske finns någon privatperson som kan hjälpa dig med ingifte billigare än verkstaden?
    Jo det stämmer, de billigaste ICM3'orna jag hittat ligger runt 3000. Det blir nog en ICM2:a trots allt, som jag fattat det finns det ingen direkt fördel med ICM3 om man inte vill ha navi?
    Bor i Ystad-trakten, men känner ingen med Tech2 så det blir nog en tur om verkstaden.

    Lite offtopic; men kan man ändra standardinputen för ljudet på en ICM2/3:a?
    Om jag spelar skivor eller radio och stänger av bilen, så startar skivan resp. radion igen när jag startar bilen igen. Men med Aux-ingången återställs det varje gång jag lämnar bilen, och blir radio istället för Aux när jag startar bilen.

Liknande ämnen

  1. Problem med icm2 och ljudfrågor NG9-3 -03
    Av Victorl i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-08, 13:27
  2. ICM2 B1019 07 SID-felmeddelande
    Av Procedomani i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-12-31, 11:32
  3. Stereo död (ICM2) i 9-3SS -04 ??
    Av stolze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 19:06
  4. gifta in begagnad SID2?
    Av sheridan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 14:43
  5. Pixelfel på ICM2 ng9-3
    Av aenden i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •