Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bromsskivor slått sig!

  1. #1

    Bromsskivor slått sig!

    Hej

    har en 9-5a 2005a

    bytte för någon månad sedan till Biltemas sportbromsskivor vilket var ett riktigt stort misstag och kommer aldrig hända igen.

    gör kanske 4-6 inbromsningar dock inte till stillastående, det börjar skaka och vobbla nått fruktansvärt typ som när ett hjul är helt löst, så misstänker starkt bromsskivorna eftersom detta händer när man bromsat hårt,

    bromsarna tog perfekt innan jag bytte och inga belägg låg emot mer än nödvändigt.

    så min fråga är väl egentligen kan något annat ha tagit skada t.ex. bromsok av allt detta vobblande i bromsandet? och sen vad är det som orsakat detta med skivorna?

    Mvh Andreas

  2. #2

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Tack för bra tips. Jag måste ha haft tur många gånger för jag har klarat mig utan att ha koll på detta.

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Sedan är inkörningssträckan mer kritisk och viktig än vad väldigt många tror. Exakt det som beskrivs ovan händer när man ger sej ut för att prova bromsarna direkt efter bytet, alltså innan grejerna körts in....
    Vad som "i princip" händer i praktiken är att en mindre yta av beläggen har rätt vinkel och anliggning mot skivan och således blir överhettad för att denna får ta all belastning under hård inbromsning. Detta resulterar ofta i att belägget släpper matrial som fastnar på skivan och resultatet blir som beskrivet ovan...

    MVH

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Väldigt märkligt att man aldrig behöver "köra in" originalskivor och belägg. Skaffade nya originalskivor + belägg i somras och jag drog ut på fullgasrepa direkt och bromsade från 200-100 utan några som helst problem. Samma sak med bilarna på jobbet när dom fått nya skivor och belägg, jag har aldrig brytt mig om någon inkörning på bromsar utan har kört precis som vanligt utan att det varit några problem. Köper man original eller bättre kvalité så skall man inte behöva "köra in" bromsarna.

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Du har aldrig läst några som helst instruktioner som följer nya bromsgrejer...?

  7. #7
    Jag körde ca 20-30 mil med väldigt lätt på bromsen, lugn körning, ändå blev det såhär under dom första milen.
    Senast redigerat av AndreasHo den 2014-04-21 klockan 19:55.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Du har aldrig läst några som helst instruktioner som följer nya bromsgrejer...?
    Man skall enbart provköra bilen och kontrollera bromsfunktionen. Svårare än så är det inte. Tar bromsarna så fungerar det och du behöver inte "köra in" några bromsar. Hur gör polisen med sina bilar tror du? "Oj, nu får vi larm om skottlossning men vi får kärringköra för vi har xx antal mil kvar att köra in de nya bromsarna."

    Nä, det där med inkörning av bromsar har jag aldrig behövt göra när jag använt rätt prylar dvs original fabrikat, dom är gjorda för att tåla värmen och påfrestningarna så nån inkörning behövs inte.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Hur gör polisen med sina bilar tror du? "Oj, nu får vi larm om skottlossning men vi får kärringköra för vi har xx antal mil kvar att köra in de nya bromsarna."
    Inkörning av bromsar innebär inte att man ska "kärringköra xx antal mil".
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    En liten uppdatering, kollade lite på skivorna igår och till min förvåning så upptäcker jag att skivorna har spruckit i dom borrade hålen samt att där är en spricka från navet sätt till ytterkanten, så det är bara att byta skivor nu.

    Mvh

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av AndreasHo Visa inlägg
    En liten uppdatering, kollade lite på skivorna igår och till min förvåning så upptäcker jag att skivorna har spruckit i dom borrade hålen samt att där är en spricka från navet sätt till ytterkanten, så det är bara att byta skivor nu.

    Mvh
    Dom skivorna ska du ju reklamera, och få tillbaka pengarna du har betalat för dom.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det finns en bra anledning till att originalskivorna inte är borrade
    Sprickor i sådana är inte helt ovanligt.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Har inte biltema slutat sälja de där sportbromsskivorna? Tyckte mig höra att de reade ut lagret.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Elfel slått ut bromsljus och startat positionsljus 9-5
    Av Pakko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 13:37
  2. Bromsskivor ?
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 23:21
  3. Borra begangade bromsskivor
    Av Bolero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •