Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Backa med farthållaren?

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Talking Backa med farthållaren?

    En dum fråga: Kan man aktivera farthållaren medan man backar?

    Kom i diskussion om att backa lastbilar och bilar långa sträckor (fråga inte varför) och nu undrars det vad ni har för koll på detta. Att backa så fort så man uppnår tillräcklig "farthållarinkopplingshastighet" (t.ex 40km/h) är ju troligen inga problem. Att då hålla den på vägen är en annan femma och ingår inte i diskutionen...

    Saab, Volvo, Skoda eller Fiat kvittar. Frågan är ju egentligen om konstruktörerna alltid tänkt hela vägen eller inte när det gäller farthållaren.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Jag skulle gissa att på äldre bilar går det, men nya vet ju om man har backen i eller inte. Jag kan ju säga att min brors 9-5 från 00 fick lite spel så den trodde backen låg i hela tiden trots att bilen kördes framåt (backvarnarna var på hela tiden) så gick inte farthållaren att aktivera. Det kan tänkas att det är samma på T5-bilar för jag har för mig de vet om att de har backen i, men det är ju iofs bara trionic, farthållaren är ju separat på dem.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Ska man snacka lastbilar så är det fullt möjligt på en Scania 124 årsm. 2002 att lägga i backen och aktivera farthållaren, om jag inte minns helt fel. Vet att jag gjort det på antingen den eller på Volvon (en FH12 årsm. 1996).

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    GÖTENE
    Inlägg
    107
    Medlem#
    132
    Har för mig att i Volvos reklamfilm Epic split backar de med farthållare tror jag stod i tidningen TRAILER. Kan tyvärr inte kolla tidningen nu för jag sitter på flygplatsen LAX lite långt hemifrån.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Ehhhh,

    Mioh, vad är syftet med att få svar på denna frågeställning...?

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    CAT - Om du någonsin hade varit med på en släktmiddag så hade du förstått varför jag frågar. Hittade inget på Google och är själv lite nyfiken på svaret så jag frågar på det kunnigaste forum jag känner till. Kommer inte försöka mig på något galet fotostunt om du är orolig för det.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Apropå farthållare så beter sig bilen "kul" om du kör typ i 70km/h och lägger i friläge (manuell såklart) och aktiverar farthållaren, svårt för farthållaren och kompensera hastigheten när hastigheten sjunker...

    Lär ju inte funka på bilar som har koll på vilken växel du kör, men lite äldre bilar går det fint på, bör funka på og900 t ex.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Apropå farthållare så beter sig bilen "kul" om du kör typ i 70km/h och lägger i friläge (manuell såklart) och aktiverar farthållaren, svårt för farthållaren och kompensera hastigheten när hastigheten sjunker...

    Lär ju inte funka på bilar som har koll på vilken växel du kör, men lite äldre bilar går det fint på, bör funka på og900 t ex.
    Det här måste jag nästan testa..
    Så som jag ser det, vet bilen verkligen vilken faktiskt växel du har i på manuella & Trionic7 exempelvis? Backen förstår jag att den vet, men i övrigt?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Trionic 7 vet vilken växel du har, och det är också trionic som har farthållarfunktionen inbyggd (elektroniskt spjällhus) och således blir det ingen farthållare utan att växel är i. Växeln beräknas genom att motorns varvtal matchas med bilen hastighet.
    Trionic 5 gör samma beräkning och vet också vilken växel du har i, men eftersom farthållaren är ett separat system så vet inte det systemet om man har växel i, bara vilken hastighet bilen har. Därför, om man kör "resume" på farthållaren med friläge och koppling uppe, så kommer systemet försöka kompensera och varva motorn till varvstoppet.
    på ännu äldre bilar funkar det på samma sätt eftersom de äldre systemen, typ Lucas, nog inte ens vet vilken växel som är i.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Jag har faktiskt testat det där med att lägga ur växel med farthållaren aktiverad (ja jag har tråkigt när jag nöter mil ibland). På en og9-3 med Trionic 5 så varvar den rätt bra, på en Volvo V70 2.4D årsm. 2009 så varvar den ca 200 rpm mer innan den inser att växeln inte ligger i. Och på en VW Caddy diesel årsm. 2011 så indikerar den fel på farthållaren och går inte att aktivera på ett bra tag efteråt.

Liknande ämnen

  1. Koppling har börjat slira vid turboladd, efter att jag backa
    Av defeat i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 06:03
  2. Köpläge? eller backa ur? saab 900
    Av jozzy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 18:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •