Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tips om ej laddande batteri 9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Tips om ej laddande batteri 9-5

    Hej!
    Håller på att försöka få ordning på bilen och tar tacksamt emot tips.

    Härromdagen startade bilen plötsligt inte, så jag tog ur och laddade batteriet, och sedan startade den. Allt verkade OK men jag märkte att batterilampan lös mycket svagt. Gick knappt att se i dagsljus. Nu lyser lampan inte alls, så jag trodde allt var ok.
    Men mäter jag över batteriet med bil avstängd, så får jag strax över 12v. Startar jag får jag ca 11,5v. Detta innebär väl att den helt enkelt inte laddar ett dyft?

    Bilen är en 9-5 aero -01.
    Mvh
    Chrille

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ja, har du 11,5v över batteriet när bilen är igång så laddar den för dåligt (typ inte ett skit). Är allt i ordning (bra kontakt överallt å frisk generator m.m) så bör du ligga över 14v, typ 14,1-14,4v brukar va vanligt, beror lite på vilken regulator som sitter monterad på generatorn också.

    Batterilampan/laddlampan ska lysa när du vrider på tändningen utan och starta bilen. Lyser den inte då heller? I så fall är något knas redan där. Den ska lysa tills du startar bilen, då ska den slockna (om bilen laddar ordentligt dvs). På vissa bilar är lampan en del av laddkretsen, t ex og900. Är lampan trasig så laddar inte bilen. Vet inte hur det är på en 9-5 däremot så det vågar jag inte svara på.

    För att testa det rättvist så bör du nog ladda upp batteriet så det är fulladdat.

    Innan du river isär bilen sen så bör du testa med ett annat batteri också, det är såååå mycket enklare än att byta generator (eller laddregulator/kol eller diodbrygga t ex om generatorn i övrigt är ok). Företag som håller på med bilel brukar kunna bänkköra generatorer för test ifall man vill fixa till den man har istället för att sätta i en begagnad bara.
    Senast redigerat av joH900 den 2014-04-21 klockan 01:26.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Liten uppdatering...
    Batterilampan lyser konstant, men vääääldigt svagt. Näst intill osynligt i dagsljus, men syns att den lyser svagt, svagt.
    Märkte idag att det är detsamma när enbart tändning är igång! Så det känns ju fel redan där väl? Alla andra lampor lyser starkt o fint (olja, brake osv)
    Jag har inte haft möjlighet att testa med annat batteri, men det jag har är ca 2,5 år, och det går ju fint att ladda hemma med extern laddare, så då bör det väl inte vara det?

    Tips mottages tacksamt!
    Chrille

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Låter som jordfel.

    Kolla kontakten till dragkroken om du har någon?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Jag har visserligen drag, som ser helt o fint ut, men skenet kan ju bedra.
    Men när bilen startar o går fint i övrigt, så tycker jag att man borde kunna se nån laddning på batteriet? Men å andra sidan kan jag inte mycket om bilel

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    För vetskap till eventuellt intresserade, eller någon som snubblar in på tråden...
    Det var generatorn som bråkade, trots den svagt lysande laddlampan även vid bara tändning.
    Fullständig renovering á 1000-lappen och bilen rullar fint vidare med en något fattigare chaufför

Liknande ämnen

  1. Tips på "batteri eliminator" för att kunna spela s
    Av Shadowfax i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 16:23
  2. Tips på eltjuvar, urladdat batteri 900og.
    Av 1625 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 01:38
  3. Tips på prisvärt batteri till 9-5 mottages tacksamt :)
    Av pontuz999 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 11:16
  4. Tips på bra batteri...
    Av Hosiman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •