Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Automat: Drive och Park förändringar efter motorbyte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54

    Automat: Drive och Park förändringar efter motorbyte

    Hejsan
    Har tillfälligt bytt till en renoverad motor som jag köpt av Auktoriserad SAAB verkstad. Motorbytet gjorde jag med hjälp av WIS. Innan bytet så upplevde jag att när man la den i Drive, så kände man direkt att kraften var där. Och när man lagt i Park så stod den stilla efter man släppt fotbromsen.
    Nu efter bytet så lägger man i Drive, sen känns det som det tar 1-3 sekunder innan kraften kommer.
    När man lägger i Park, så känns det som att den rullar fram längre än tidigare. Innan motorbyte så stod den stilla direkt, och nu rullar den kanske 3-6 cm fram efter man lagt i Park.
    Ett glapp i växelspaken har också uppkommit efter bytet. Oavsett vilket läge den ligger i så kan man föra den 1-2cm fram-tillbaka.
    Såg att bussningen som sitter mellan växelföraren och växellådan var sliten, så jag satte ett par stripes där sålänge så att den inte skulle glappa såmycket, det blev lite bättre.

    Ibland så slår det till när man lägger i Drive. Det låter inte som att det kommer från Växellådan dock, och låter mer som ett "pisk" än ett "slag".

    Växellådan växlar fint, och snabbt, Sport och manuell funkar bra.

    Den "burrar" lite när man lägger i Drive, men vad jag läst så verkar det vara för att jag bytte till den korta polyvrems-dragningen.

    Alla tankar och idéer är välkommna
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    En gissning är att en injustering av växellänkaget även löser dina andra problem
    /Johan

Liknande ämnen

  1. 9-5 automat slutade driva efter motorbyte
    Av mr_saab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 13:35
  2. Park assist failure - efter tvätt
    Av Donatello i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 18:10
  3. Motorbyte + skifte manuell->automat. Problem!
    Av varaderon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •