Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem med laddtryck 9000 2,3T -91 jetronic

  1. #1
    Sugmotor MolteV4s avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Problem med laddtryck 9000 2,3T -91 jetronic

    Hej!

    Jag har problem att få min 9000 2,3T -91 med bosch-system att gå på rätt laddtryck.

    Magnetventilen är uppmätt och är hel. Kontakten till MV ger 12v på mittersta stiftet.

    Dumpventilen är kontrollerad.

    Wastgaten är bytt.

    Kopplar jag ur magnetventilen så går bilen upp på 0,45 bar för att kort därefter gå ner på ca 0,2. Det kommer sedan ett smattrande ljud som man precis kan urskilja.

    Ger man kraftigare gas blir bilen orkeslös och varvräknaren börjar fladdra!?!? Förstår inte kopplingen...

    Vid motorsryrsystemet ligger det en jordsladd som är kopplad i karossen men den andra änden är inte kopplad någonstans. Sitter mellan styrsystemet och felsökningskontakten.

    Se bild med märkning:
    http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=2196861

    Hur kan jag kontrollera DI/APC-boxen eller är det ett rimligt antagande att den är hel eftersom jag får 12v på mottersta stiftet till MV?
    Senast redigerat av MolteV4 den 2014-04-20 klockan 11:00.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973
    Det är inte DI/APC som förser MV med spänning utan det kommer från säkring (nr 5?). DI/APC jordar stift 1 och 3 för att reglera.

    Låter som den misständer? Kontrollera vevaxelgivaren.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor MolteV4s avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Japp det händer att den misständer vid fullt gaspådrag men vid normsl körning går den som den ska. Tycker inte det borde vara kopplat till hur hårt man gasar utan borde uppkomma i alla lägen?

  4. #4
    Sugmotor MolteV4s avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Kör jag i lägre hastigheter med farthållaren så fungerar den klockrent men i över 100 km/h så pendlar turbotrycket lite heltiden.

  5. #5
    Sugmotor MolteV4s avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Problemet med laddtrycket löst. Fortfarande nyfiken på sladden dock.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    664
    Medlem#
    7641
    Hej, var det läckage vid slangarna till MV som jag trodde??
    Ps. det var väl du som köpte min MV och TK?
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  7. #7
    Sugmotor MolteV4s avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hej!

    Nej det var en gummigenomföring på baksidan av insuget som var ersatt med en massa tejp, det syntes eller kändes inte när man kände på slangarna men uppenbarligen så läckte det ganska friskt eftersom det blev ordentlig misständning på fullast.

    Jag monterade en ny wastgate och då sköts vakuumslangen ut. Efter att satt i rätt gummigenomföring så går den upp på 0,8-0,9 bar upp till ca 3500 rpm, sen sjunker den till ca 0,5 bar.

    Vid fullt gaspådrag under 3000 rpm så pendlar laddtrycket mellan 0,8-0,9 bar snabbt upp och ner.
    När jag kommer upp i ca 100-110 km/h på 3an så känns det som om bilen tappar lite ork, man ser inte att laddtrycket sänks dock.

    Har gjort några repor från 2000-4000 rpm på 3an för att adaptera, vet iofs inte om Jetronic har den funktionen, det ger i vart fall inget resultat.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    664
    Medlem#
    7641
    Hej, du menar väl att du monterat en ny Wastegateklocka, har du justerat in GLT till 0,45bar?
    Du hade väl en 200hk automat och den skall ladda lite lägre än man , så 0,9 bar kan nog vara ganska ok, men den skall inte gå ner till 0,5 redan vid 3500 rpm.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

Liknande ämnen

  1. trimma 9000 med jetronic o långmotorn -92
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 20:42
  2. Problem med Jetronic
    Av 900turbotokig i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 11:53
  3. k-jetronic i 9000
    Av Saabex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 00:58
  4. Og900 T8(k-jetronic) med LH-jetronic, möjligt?
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •