Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: saab 9-5 svår att starta

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    saab 9-5 svår att starta

    Hej

    Jag har en Saab 9-5 2,0 Biopower som surar ner sig när den är kall. När jag skall kallstarta så går den nästan igång men inte riktigt och så känner man en bensindoft (surar ner sig). Kör jag med motorvärmaren några timmar så går bilen igång nästan som vanligt, hackar lite men startar fint.
    När bilen inte startar så är stiften blöta av bensin.
    Motorlampan lyser också hela tiden vare bilen går eller ej.

    *Jag har provat med en kompis tändmodul men felet består.
    *Jag har kontrollerat "limp home mode" vid spjälhuset men det var OK.
    *Jag kikade på luftmängdsmätaren och den såg OK ut på. Vet ej riktigt hur man ser fel på den.

    Detta fel kom bara för några dagar sedan.

    Är det någon vänlig skäl som kan hjälpa mig med ideer?

    Tack på förhand / Fredrik

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej ! Kolla alla vakuumslangar och byt om dessa är dåliga , läs sedan ut felkoden !

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Gör den det på e85, bensin eller både och? Pröva en norsk reset (gör den strömlös) och se om det hjälper.
    /Johan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Gör den det på e85, bensin eller både och? Pröva en norsk reset (gör den strömlös) och se om det hjälper.
    /Johan
    Hej
    Jag kör bara bensin, aldrig e85 körd.
    Skall kolla vaakumslangarna men varför skulle vaakumet göra så bilen vräker i bensin vid kall motor?
    Tack för hjälp hittills

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Det är inte säkert att den vräker in bensin. Av någon anledning så blir det inte rätt blandning. Den kan få för mycket eller för lite. Att den blir sur är för att den inte bränner den bensin den får.
    När gjorde du service senast. Vakuum slangar eller att den får tjuvluft någonstans är en god ide att börja med. Du kan prova med startgas om den går bra då ligger felet på bränslesidan gör det ingen skillnad är felet på tändningsidan
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av fredde332 Visa inlägg
    varför skulle vaakumet göra så bilen vräker i bensin vid kall motor?
    Mängden bränsle som sprutas in bestäms av hur mycket luft motorn suger i sig. Det sitter en luftmassamätare precis efter luftfiltret. Alla luftläckage som befinner sig efter luftmassamätaren i systemet kommer orsaka att mängden uppmätt luft skiljer sig från den mängd som faktiskt når motorn. Detta gör att bränsleblandningen blir fel.

    Vakuumslangarna är kopplade till motorns insug, så ett läckage i en vakuumslang är också ett läckage som påverkar motorn.

  7. #7
    Antar att det sitter en kallstartventil någonstans? Säkert en läcka på de slangarna.
    du säger ju att den bara är svårstartad kall? När den är varm är det ok eller?
    jag skulle kollat felkoderna innan jag hade gått vidare.
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Vad är det för program i styrdonet?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    bilen är -06 helt orginal, antar orginalprogram i styrdonet!? Är inte kallstart ventil något på gamla bilar eller?
    tjuvluftspåret skall jag kika på idag, borde gå att spraya startgas runt insuget och se varvtalshöjning eller ej...
    När bilen startar så går den normalt, vet inte om blandningen är fel då med men inget som märks.

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Du har rätt fredde, det finns ingen kallstartsventil på din bil.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av fredde332 Visa inlägg
    bilen är -06 helt orginal, antar orginalprogram i styrdonet!? Är inte kallstart ventil något på gamla bilar eller?
    tjuvluftspåret skall jag kika på idag, borde gå att spraya startgas runt insuget och se varvtalshöjning eller ej...
    När bilen startar så går den normalt, vet inte om blandningen är fel då med men inget som märks.
    Ofta när bilen startar går den på fasta värden. Efter en stund börjar den hämta värden från de olika sensorerna. Det är då som den börjar kompenserar för olika fel tex luftläckor extra luft som inte ingick i grundberäkningen.
    Så om den går bra efter en stund så skulle jag kolla luftläckor eller kolla bränsletrycket igensatt bränslefilter eller rengöring/byte av spridare kanske bränslepump (ej vanligt på biopower av vad jag förstått)
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ja hur har det gått? Inte bra, fick igång bilen i morse efter att kört motorvärmare under natten och fullgas. Jag tog mig till BIVA i Borlänge (SAAB verkstad), berättade utförligt vad jag har provat själv och hur symtomen är. Till saken hör att denna dag lyste inte motorfellampan men bilen betedde sig lika.
    Dom skulle kika/fixa. Fick ett mess några timmar senare att bilen var klar och finns att hämta för 500kr, om jag behövde mer info fick jag fråga i kundservice. Fick till slut tag på mekaren som berättade att han inte såg några felkoder och att bilen då var fungerande. grrrrrrrrrrrrr
    Fick honom iaf att låta den stå över natten utomhus och sedan göra en kallstart. Vi får se vad som händer i morgon.
    / Fredde

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 -06 Vägrar starta!
    Av Onico i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 23:53
  2. Saab 9-5 2.2 TiD 03 vägrar starta
    Av p-g1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 11:33
  3. saab 95 2,0t 98 starta ej
    Av cubix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 17:23
  4. Saab 900 Cab -95:a seg att starta - LÖST
    Av SaabHasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •