Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 149

Ämne: Saab 9-5 Aero MY04 - en resa i lärande för en novis!

  1. #1
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906

    Saab 9-5 Aero MY04 - en resa i lärande för en novis!

    Jag tyckte det var dags för mig att sälla mig till folket som gör projekt av sina bilar

    Lite bakgrund först:

    Av diverse anledningar har jag aldrig haft någon användning för en bil tidigare. Jag har alltid haft nära till jobb och tillgång till utmärkt kolllektivtrafik. Jag träffade en tjej våren 2002 och det slutade med att vi gifte oss 2009. Efter tio år tillsammans varav tre som gifta, var hon otrogen och skilsmässan var ett faktum. Hösten 2012 började jag på en bilskola ett par hundra meter från jobb mest för att ha något att göra för att inte bli helt skogstokig med alla tankar som for runt i huvudet på mig. Jag klarade teorin och uppkörningen på första försöken och jag hade körkort för första gången i mitt liv, 31 år gammal Valet av bil var självklart för mig; jag skulle ha en Saab! Jag har alltid tyckt att de var ruskigt vackra ända sedan min far kom hem med en metallicblå 900 1985 och sedan en vit 900i som han köpte ny 1987. Som vuxen tyckte jag att särskilt 9-5:an var riktigt läcker och sade alltid att om jag en dag skaffade körkort skulle det bli en 9-5. Redan innan uppkörningen började jag leta efter en lämplig bil och jag hittade en 9-5 Aero MY04 hos en bilhandlare i Svedala- Den hade rullat 13300 mil och såg vansinnigt fräsch ut på bilderna. Dagen efter jag klarade uppkörningen stack jag och tittade på bilen, provkörde den, och skrev på ett köpeavtal. En vecka senare, den 27 november 2012 hämtade jag den. Jag hade både min första bil och min drömbil i ett! Det är en fantastisk bil Extremt bekväm att sitta i, läckert utseende, maxutrustad förutom infällbara sidospeglar, bra köregenskaper och hyfsat rask

    Så varför ett projekt då? Jo, av några olika anledningar: 1) Jag har planerat att ha den här bilen i ett antal år och måste lära mig att sköta om den, grundläggande meck, osv. 2) Jag känner att jag har mycket förlorad tid att ta igen eftersom jag väntade så länge med körkort och det är något jag ångrar idag. Jag behöver få leka av mig helt enkelt 3) Det är ganska kul att köra fort ibland

    Bilen som den såg ut hos bilhandlaren innan jag köpte den:



    Projektet:

    Bilen var ju inte i helt perfekt skick när jag köpte den. Huven är pepprad med stenskott, någon föregående ägare kom åt båda strålkastarna med polermaskinen, främre kjolen har blivit repad och slarvigt fixad med bättringsfärg, och jag har fått en parkeringsskada sedan jag köpte den. Maskinellt är den bra förutom en kass nivågivare och/eller ballast på vänster strålkastare och en trasig backsensor. Inte en tillstymmelse till rost någonstans heller.

    När jag köpte bilen satt det 18" BBS RK-fälgar på den, samt en 2.5" Ferrita halvsats. jag misstänkte att den var trimmad men jag hade ju ingen tidigare erfarenhet av bilar och inget att jämföra med Mer om det senare!

    Tråden kommer att uppdateras ganska långsamt. Min ekonomi är fortfarande rätt pressad sedan skilsmässan så uppdateringar kommer att ske när jag haft råd att fixa något Mitt slutgiltiga mål är att ha en bil i riktigt fint skick både ut- och invändigt, samt en hel del extra kräm

    Jag börjar med lite av det som redan är gjort, så häng med ni som vill, när jag lär mig att mecka, att trimma, att tänka, att använda verktyg, med mera. Kommentarer, förslag, tips, och liknande mottages varmt och tacksamt då det största syftet med det här är att LÄRA

    - - - Uppdaterad - - -

    28 november 2012:

    * Köper fyra 16" Enzo-fälgar med friktionsdäck via Blocket då jag bara fick sommardäck med 1-2 mm mönster när jag hämtade bilen.



    December 2012:

    * Byte av tändkassett, tändstift och xenonlampor. Första gången någonsin jag pillar i en bil :O


    Senast redigerat av BigPete den 2014-11-28 klockan 00:49.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  2. #2
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Januari 2013:

    * Bestämmer mig för att grillen hade varit snyggare utan en massa krom och passat bättre i svart för att matcha övriga detaljer. PlastiDip!



    Tyvärr släppte PlastiDipen från kromet efter bara några dagar trots att jag rengjort grilldelarna noggrant, så det var bara att fortsätta med kromad grill

    * Nya emblem på bakluckan och huven.

    April 2013:

    * Köpte programvara och 630 cc spridare från MapTun för att lägga in steg 2+ BioPower. Träffade en ny tjej och var upptagen med en massa annat så det blev inte gjort på ett tag....

    December 2013:

    * Bytte spridare i farsans garage, bogserade bilen till brorsans garage för att lägga in programvara då han hade eluttag. Programvaran gick inte att lägga in >< Efter mycket om och men tog jag ut styrdonet och såg att det inte var original, så varken chassinummer eller immokod stämde. Skickade donet till MapTun som rättade till det hela och vips så gick programmet att lägga in Passade på att bli dumpad av tjejen samtidigt och var hemlös i två månader...




    Januari 2014:

    * Tändkassetten pajar och bilen tvärdör. Tog ett tag att felsöka... Ny tändkassett köptes och sattes i bilen. Bilen gick som en klocka men felkod P0420 dök upp. Skulle kunna vara att det kommit oförbränt bränsle i katen när tändkassetten pajade.
    * Fyra nya bromsskivor och greenstuff-belägg. Besiktigade bilen med blanka papper.

    Mars 2014:

    * Ger mig på grillen igen, fast med lack den här gången och resultatet blev mycket bättre


    Planer närmaste tiden: Dieselsnorkel, rikta bucklan i parkeringsskadan samt två småbucklor i taket från stenskott, 3" helsats.

    Nästa uppdatering blir när jag fixat något av det med andra ord Och jag kommer att vara noggrannare med bilder också
    Senast redigerat av BigPete den 2014-04-23 klockan 02:21. Anledning: lade till bilder
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  3. #3
    Intressant, Kommer o följas

    Har själv en Likadan i samma färg
    Saab 9-5 Sedan 2003

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    tja!
    den bilen var jag också sugen på när jag letade ny bil , men avståndet gjorde att jag aldrig tittade på den i verkligheten.
    bilen var ju utrustad med 2,5" halvsats så du behöver ju inte byta hela systemet till 3". köp en DP från feritta så är du hemma.feritta är kvalitet byta inte till något annat!
    hur går bilen med steg2?
    monterade diesel snorkeln på min bil för någon månad sedan , det är stor skillnad i storlek på snorklarna.

    lycka till med dina planer

    mvh
    mathias
    saab 9-5 aero hirsch 04 300hk RL 100-150km/h 5,4sek 100-200km/h 15,3sek
    saab 9-5 aero SC hirsch 04 280hk RL 100-150km/h 6,4sek

  5. #5
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Haha, vad kul Jo, jag är rätt nöjd med Ferrita-avgaset, men samtidigt vill jag ha lite roligare ljud Prion är att byta downpipe i och med att katen är kass så då kan jag lika gärna byta till 3". Hittar jag en 3" helsats för en vettig peng så byter jag dock alltihop Det är ju plånboken som styr allt för tillfället så det blir vad jag har råd med helt enkelt Bilen rör på sig rätt bra med steg 2 men det är rejält med lag i turbon så man märker det främst i det högre registret. Sedan jag började tanka E85 har jag nästan halverat pengarna jag lägger på soppa så det känns ju bra det med Jag kör dock med en tank 98 då och då för smörjningens skull och effekten minskar rätt drastiskt under den tiden så man bara längtar tills man kan ha i E85 igen, hehe

    Men ja, dieselsnorkel ska det i. Det är en billig uppgradering så Kungscobra kommer det att bli också när jag hittar någon som kan svarva ner anslutningen eller byta kompressorhuset. Det är nackdelen när man inte kan någonting själv i princip och inte har vänner eller släktingar med intresse för bilmeck :S
    Senast redigerat av BigPete den 2014-04-19 klockan 11:15.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av BigPete Visa inlägg
    Haha, vad kul Jo, jag är rätt nöjd med Ferrita-avgaset, men samtidigt vill jag ha lite roligare ljud Prion är att byta downpipe i och med att katen är kass så då kan jag lika gärna byta till 3". Hittar jag en 3" helsats för en vettig peng så byter jag dock alltihop Det är ju plånboken som styr allt för tillfället så det blir vad jag har råd med helt enkelt Bilen rör på sig rätt bra med steg 2 men det är rejält med lag i turbon så man märker det främst i det högre registret. Sedan jag började tanka E85 har jag nästan halverat pengarna jag lägger på soppa så det känns ju bra det med Jag kör dock med en tank 98 då och då för smörjningens skull och effekten minskar rätt drastiskt under den tiden så man bara längtar tills man kan ha i E85 igen, hehe

    Men ja, dieselsnorkel ska det i. Det är en billig uppgradering så Kungscobra kommer det att bli också när jag hittar någon som kan svarva ner anslutningen eller byta kompressorhuset. Det är nackdelen när man inte kan någonting själv i princip och inte har vänner eller släktingar med intresse för bilmeck :S
    ta bort mitten dämparen så är ljudet löst. personligen skulle jag aldrig byta bort feritta eftersom det förmodligen kommer att överleva bilens livslängd , sattsa på ferittas DP, det tjänar du på i längden!

    japp, kobran är mitt nästa steg också
    har du möjlighet så testa din bil med lite tider, skulle vara kul att se ditt resultat, mina RL loggar finns redan ute.

    kolla över bussningar i bakvagen och schimsa och hjulinställning så blir bilen riktigt trevlig, kolka även över knack-stagen om det klonkar iframvagn

    mathias
    saab 9-5 aero hirsch 04 300hk RL 100-150km/h 5,4sek 100-200km/h 15,3sek
    saab 9-5 aero SC hirsch 04 280hk RL 100-150km/h 6,4sek

  7. #7
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Litet klipp på accelerationen i tvåans växel som det ser ut idag. Inte riktigt plattan i mattan då det var blött ute, men nästan iaf

    http://youtu.be/X7eo-bvtnpU
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654
    Citat Ursprungligen postat av BigPete Visa inlägg
    Haha, vad kul Jo, jag är rätt nöjd med Ferrita-avgaset, men samtidigt vill jag ha lite roligare ljud Prion är att byta downpipe i och med att katen är kass så då kan jag lika gärna byta till 3". Hittar jag en 3" helsats för en vettig peng så byter jag dock alltihop Det är ju plånboken som styr allt för tillfället så det blir vad jag har råd med helt enkelt
    Satte på 3" på mina föräldrars 9-5 med samma motor som din för 3 veckor sedan, sista dämparen är dock Ferrita 2.5". Ljudet är nästan perfekt, lite väl dovt / påtagligt när man vardagskör. Men perfekt när man drar på.
    Tycker som övriga, att börja med en 3" DP från Ferrita, ljudet blir bättre när även första biten byts jämfört med enbart halvsats.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av BigPete Visa inlägg
    Litet klipp på accelerationen i tvåans växel som det ser ut idag. Inte riktigt plattan i mattan då det var blött ute, men nästan iaf

    http://youtu.be/X7eo-bvtnpU
    Ta ett acc på 3an från ca 85km/h till 155km/h så ser man bättre.

    Med vänlig hälsning
    Mathias
    saab 9-5 aero hirsch 04 300hk RL 100-150km/h 5,4sek 100-200km/h 15,3sek
    saab 9-5 aero SC hirsch 04 280hk RL 100-150km/h 6,4sek

  10. #10
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    80-150, duger det?

    http://youtu.be/5TYoYiL8jpw

    I båda de här klippen kör jag dock på BF98 och inte E85. Tänkte göra jämförelser sen när jag tankar E85 nästa gång
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  11. #11
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Så ja, då har jag beställt dieselsnorkel och en främre nivågivare idag, och igår beställde jag solfilm. Det blir verkligen lite av varje; lite funktion, lite utseende, lite uppgradering
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    hej!
    vad köpte du för solfilm?
    vilken nyans på solfilm?

    mathias
    saab 9-5 aero hirsch 04 300hk RL 100-150km/h 5,4sek 100-200km/h 15,3sek
    saab 9-5 aero SC hirsch 04 280hk RL 100-150km/h 6,4sek

  13. #13
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Jag fick en försenad påskpresent av farsan; han lade en beställning på solarplexius. Jag är inte helt övertygad att det är något att ha egentligen, men man får ju testa nu när man fick det gratis Risken är väl att skivorna skallrar när man kör lite mer inspirerat och/eller sätter igång stereon. Var jag inte nöjd så kände han ägaren till en solfilmsfirma i Lund som monterar Sun-gard till ett överkomligt pris. Får se vad det blir av det, hehe Det blir oftast billigt när farsan lägger sig i. Ibland blir det bra, ibland inte, haha
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    hade solar plexus på min gamla kombi och jag tyckte att man såg lite dåligt ut genom dom,framför allt på kvällen.
    lite skaller blev det ,men jag gjorde små kilar som jag spännde fast skivorna med så det blev bättre.
    men efter 2v så lämnade jag in bilen på filmning och det var värt varenda krona
    saab 9-5 aero hirsch 04 300hk RL 100-150km/h 5,4sek 100-200km/h 15,3sek
    saab 9-5 aero SC hirsch 04 280hk RL 100-150km/h 6,4sek

  15. #15
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Ja, jag får se vad jag tycker som sagt Det är ju väldigt enkelt om inte annat, och gratis fungerar bra med min nuvarande budget, haha
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  16. #16
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Lite bilvård idag Har snyggat till alla plastdetaljer, lister och allt gummi på utsidan. Det var välbehövligt kan jag säga, hehe

    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  17. #17
    Vilket medel använde du för att snygga upp handtagen?

  18. #18
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Sonüs Tire & Bumper Dressing Gel. Grymma grejer, o luktar gott av kokos Körde det på alla plastdetaljer, gummi, däck, stänkskydd, rubbet. Funkar lika bra på allting Detaljerna ser nästan nya ut Man gnuggar in medlet med en trasa bara, låter sitta några minuter, och torkar bort överflödet. Ju fler lager man lägger, desto blankare finish

    Här har jag precis börjat lägga medlet på listen kring bakutan:



    Och solarplexius-rutorna dök upp också så de åkte på igår kväll. Testade att dra igång stereon ganska högt med mycket bas och det skallrade inget Ska finjustera dem lite under dagen men jag är ganska nöjd än så länge

    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  19. #19
    Riktigt najs!!

    Var kan man köpa Sonüs Tire & Bumper Dressing ?

  20. #20
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Beställde på nätet. Bollnäs Bilvård har jag för mig
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

Liknande ämnen

  1. Styrdonsproblem (felaktig checksumma?) Saab 9-5 Aero MY04
    Av BigPete i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2014-01-10, 11:55
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 12:34
  3. uppgraderingar på 9-3 aero ss
    Av SSlundh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 00:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •