Varför 2+, inte nöja sig med 1+ programmet som otroligt många kör med?
Kanske ladda ner det och prova i samråd med MapTun?
Distanser monterade till spridarna som hamnat rätt?
Opensid? Kollat mreq och jämfört med mair?
Varför 2+, inte nöja sig med 1+ programmet som otroligt många kör med?
Kanske ladda ner det och prova i samråd med MapTun?
Distanser monterade till spridarna som hamnat rätt?
Opensid? Kollat mreq och jämfört med mair?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Downpipen är kollad av en annan verkstad och de säger att det är tätt. Spridarna har jag kört med i sex månader utan bekymmer, och Opensid har jag inte :/
Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
http://www.garaget.org/?car=315585
Om du kör med MapTuns 290 hk BioPower program så är ju det gjort för original downpipe, du ska ju ha programvara anpassad för det ökade flödet med 3" DP och racekatalysator, annars kommer den inte att funka optimalt.
95Aero ///Mackanized
2005 - BioPower - 305 hk
Ljudet är ju objektivt och det kan du ju jämföra med andra som har samma bil och utrustning som dig, synd att du bor där du bor men någon borde det finnas.
+3dl på samma bränsle låter inte normalt och tvekan och brist på effekt.
Jag skulle nog ringa Freddan först och ventilera dina frågor inkl. om ditt program är gjort för din hårdvara.
Etanolen har ju varit på tapeten om att den inte är vad den borde, prova om det är skillnad med 15l BF98 och resten E85 i full tank.
OpenSID vill inte Maptun lägga in så det är inget alternativ, gissar att de skulle får onödigt många frågor då. Synd jag skulle också vilja ha det.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Jag ska köpa steg 3 istället och testa med det MapTuns uppgraderingspolicy är rätt bra, så programvaran kostar mig bara en tusenlapp.
Jag fick P0101 också idag, så nån vajsing med luften måste det vara. Är lite sugen på att få downpipen kollad en gång till så att det verkligen är tätt, och testa en annan lmm. Jag kör ju med öppet filter så...
Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
http://www.garaget.org/?car=315585
Om du nu inte kollat något mer sedan du postade senast men kört med bilen så skulle jag tro att om du har läckage på DP så har det bildats sotavlagringar där det läcker och då bör du se det, alt att du startar med kall motor och känner med handen vid skarvar etc innan det hinner bli varmt.
Öppet filter? Menar du tvättbart filter utan originalluftburk eller kanske öppen dump/AV?
Luftfilter borde inte ge några felkoder oavsett modell om det inte är igensatt
Senast redigerat av HeRmAN den 2014-07-10 klockan 19:45.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Hej,
Är bilen lika snabb eller seg rättare sagt sog som den gången du tog tider och la upp i 100-200 trådet?
Förövrigt så tycker jag att du skall i första hand ha ett anpassad mjukvara till din hårdvara.
För det andra slänga iväg din luft filter och köpa Hirsch modifierad luftburk mm
För det tredje om din bil i nuvarande konfiguration är frisk så rekomenderar jag dig att prova Saab orginal mjukvara och byta ut downpipe mot en bättre ic då kommer du att få snabbare bil än du har nu.
Hoppas att det ordnar sig för dig och att du får prestanda som motsvarar det du betalat för.
Återkom gärna med mer tider så får du ett svar av mig när din bil går som den skall.
Mvh Aero++
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Jag har kollat igenom bilen efter läckage och hittar inget. Felkoden har även den försvunnit nu. Jag märker däremot att bilen går bättre på BF98 än E85 för tillfället. Nästa steg blir att ändra programvaran
Och ja, med öppet luftfilter menar jag ett tvättbart K&N-filter (av typen som inte behöver oljas in), och ingen luftburk. Min LMM håller fortfarande så jag låter det sitta så länge
Förutom programvaran kommer jag inte att göra så mycket den närmaste tiden; jag håller på att köpa ett hus
Tack för all input jag får! Det hjälper verkligen en nybörjare som jag, hehe
Och Aero++, kommer definitivt med nya tider när jag känner att bygget börjar gå som det ska
Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
http://www.garaget.org/?car=315585
Någon sorglig människa bestämde sig för att backa in i fronten på min bil med sin dragkrok... Stötfångare, regskylt + hållare, samt grillen är förstörda... Lämnades det någon lapp med kontaktuppgifter? Självklart inte.
Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
http://www.garaget.org/?car=315585
Fy f_n vad surt. Klart man lämnar en lapp! Vart är samhället på väg?
SAAB 9-3 AERO-2002
Mitt projekt - 9-3 AERO Bevara original
Såg bilden av skadan på Facebook, riktigt jävla surt att inte lämna något namn och nummer.
Försäkringen tar det ju ändå, förstår inte varför det är så svårt.....
Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1
Precis, men nu får jag ta det på min egen försäkring istället, så det är 3000 ur semesterkassan och jag åker utomlands nästa vecka. Förhoppningsvis byter de hela fronten i och med att den är sprucken hela vägen ner från skadan, så då blir jag av med reporna och de fula lagningarna någon föregående ägare gjort, hehe. Jag anmälde två färska dörruppslag samtidigt (fyra uppslag på ett år, inga lappar lämnade då heller) så jag hoppas allting blir fixat. Måste få valuta för pengarna ju
Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
http://www.garaget.org/?car=315585
Risken är stor att du får betala en självrisk för varje skada, det fick jag för förs.bolaget ser det som olika skador.
men försöka duger du har ju inget att förlora.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Jag var på polisens besiktningstation och lät de kolla bilen. Väntar fortfarande på att papperna ska dyka upp så jag kan lämna in den för reparation. Sommaren är tydligen sämsta tiden för lågprioriterade ärenden hos polisen. Oväntat Jag har fortsatt köra med bilen sparsamt under tiden men har inte upptäckt att något utom utseendet blivit skadat iaf. Dock får jag fortfarande fler koder; P0420 har jag fått en gång, och häromdan P0133. Undrar om en lambdasensor pajat vid bytet av dp?
Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
http://www.garaget.org/?car=315585
NU händer det äntligen saker! Efter nästan TRE månader har jag äntligen fått papperna från polisen. Att det ska ta så lång tid att få hem papper på en nerlagd undersökning... På måndag är jag ledig så då blir det ett besök hos Bilpartner Ska även beställa hem ny mjukvara här i dagarna
Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
http://www.garaget.org/?car=315585
Ah! Dags för ett Maptun Biopower steg3 för du du har väl redan hårdvaran?
Har du sett över alla vakuumslangar?
Kan vara bra att ha fräscha silikonslangar som inte murknar.
Edit:> Då blir din som min
Senast redigerat av HeRmAN den 2014-10-18 klockan 23:15.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Japp, det stämmer En uppgradering för bara tusen kronor kan man inte tacka nej till ju Förhoppningsvis är det pga fel mjukvara som felkoderna dyker upp med så Det blir dock inte Bilpartner. Tydligen har de sålt av flera anläggningar till Hedins Bil som mitt försäkringsbolag inte har samarbete med, så nu har jag en tid för skadebesiktning hos Mechanum i Malmö på måndag förmiddag istället Skönt att det äntligen börjar röra på sig igen i alla fall
Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
http://www.garaget.org/?car=315585
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Jag tror inte det är pga programvaran du får felkoder, jag bytte nyligen till en exakt likadan DP som du har och körde sen ett par dagar med det gamla programmet (280 hk BioPower med 630cc spridare, iofs inte MapTun) innan jag stoppade in det som är gjort för 3" DP och det blev inga felkoder eller konstigheter alls, nu maxade jag ju ingenting såklart, bara vanlig allmän körning.
Har du inte bytt 4 mm slangarna så gör det, dom är garanterat skruttiga efter 10 år. Däremot är det inte alls säkert att man får felkoder om dom är paj, på min bil var slangen från spjällhus till solenoiden helt av och det gav inga felkoder eller andra konstigheter, men den laddade bara till halva gula fältet.
95Aero ///Mackanized
2005 - BioPower - 305 hk
Okej, jag ska se över slangarna sen också Nu har jag lagt i BP steg 3 i alla fall, men höstrusket har än så länge hindrat mig från att testa hur det fungerar. Inga felkoder än så länge i alla fall Nu har jag även fått tid till verkstaden; jag lämnar in bilen onsdag nästa vecka och sen tar det ca 7 arbetsdagar innan den är klar. De byter dock inte fronten, utan lagar den bara och byter stoppningen i den. Dörruppslagen gick inte heller igenom, utan det får jag ordna på annat sätt. Betala fem självrisker är inget jag är sugen på, hehe Sen ska jag "bara" fixa belysningen innan besiktningen, slänga på vinterhjulen, byta en backsensor, spänna handbromsen, byta olja o filter, tvätta luftfiltret, osv. hahaha Finns alltid nåt att göra på bilen
Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
http://www.garaget.org/?car=315585