Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Handbroms 9-5 -02

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Handbroms 9-5 -02

    Har monterat nya backar och skivor.
    Justerade handbromsen som jag trodde korrekt.

    Släppte på muttern helt under facket mellan stolarna.
    Justerade backarna så att de tog (orkade inte snurra bromsskivan med handkraft) och sedan backade kugghjulet 2-3 klick.
    Då snurrade allt fint.
    Efter det spände jag vajern "lagom" under facket mellan stolarna.
    Detta gjorde att vänster sida fungerade perfekt, hjulet snurrade lätt med spaken nere, men bromsade på 2 snäpp med spaken.
    Men höger sida tog nu för mycket, orkade inte snurra hjulet med handkraft med spaken nere. Det låter även i bilen när man kör.

    Ska jag släppa lite på justerskruven på höger sida eller är det något problem med wiren?
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Har du provat backa bak kuggen vid backarna på höger sida lite till?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Löper båda wirarna lätt?
    Tätningarna blir ofta dåliga vid oken och fukt kommer in och det rostar i höljet med kärvande wirar som följd.
    Annars låter det som du skall kugga tillbaka lite på sidan som inte löper fritt med spaken nedsläppt.

    Tänk på att "de snurrar år olika håll"
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-04-19 klockan 21:19.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Du har gjort fel när du justerat handbromsen.

    Man ska inte röra muttern vid spaken.
    Dra spaken så den klickar en gång, nu ska du justera bak vid hjulen.
    Justera så den låser hjulet med ett hjul på dvs du ska inte kunna snurra hjulet när det är på skruvat.
    Kontollera så den släpper när du dra ner spaken.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Anledningen till att jag släppte muttern var att den var dragen till max sedan tidigare. Kändes inte rätt att lämna den så.
    Trodde muttern var för att justera wiren och kugghjulen för att justera backarna.
    Ska på det igen och kolla.
    Tack så länge.

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten, är det normalt att bilen vibrerar när handbromsen ligger emot? Känns som man har en bula på däcket. Ett dunk per hjulvarv ungefär.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Det är säkert rost/ojämna ytor på insidan skivan där backarna ligger emot, om du inte har bytt ut allt till nytt precis dvs.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av xl15 Visa inlägg
    Anledningen till att jag släppte muttern var att den var dragen till max sedan tidigare. Kändes inte rätt att lämna den så.
    Trodde muttern var för att justera wiren och kugghjulen för att justera backarna.
    Ska på det igen och kolla.
    Tack så länge.

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten, är det normalt att bilen vibrerar när handbromsen ligger emot? Känns som man har en bula på däcket. Ett dunk per hjulvarv ungefär.
    På min bil av samma årsmodell orsakades dunkandet av att hävarmen för handbromsen på ena sidan hade rostat ihop och hoppat lite ur läge, så att en av hjulbultarna snuddade armen vid varje varv...
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    "Allt" är nytt. Bromsskivor från Biltema och handbromsbackar och monteringssats från Skruvat (har hört lite dåliga saker om Biltemas handbromsbackar).
    Plockade isär allt igår och hittade ett fel.
    Fjädern som sitter mellan bromsskölden och wiren var borta på höger sida. Visste inte att den skulle vara där förrän jag hittade en på vänster sida.
    Hade en monteringssats för handbroms till Volvo 240 hemma och den innehöll passande fjädrar
    Rengjorde och smörjde upp allt när det ändå var isär.

    Nu fungerar handbromsen bra, men det dunkar fortfarande??? Inte jättemycket, men irriterande.
    Släpper jag wiren mycket mellan stolarna slutar det dunka, men då är spaken helt slapp.

    Hur ska jag tänka angående justeringen av muttern mellan stolarna? Eftersom jag varit på och pillat på den...
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

Liknande ämnen

  1. Handbromsjustering OG9-5
    Av Cagner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 13:46
  2. Fel på handbroms 900 -96
    Av Jonas_9-3ss i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 14:41
  3. Handbroms låst? OG9-5
    Av la_tobbe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 03:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •