Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Går illa och ev. spikar OG9-5 2,3t BioPower

  1. #41
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Nu 50 mil utan problem , verkar vara löst!

    Tack än en gång!
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #42
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Kul att det lirar. Vad går en generator på eg?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #43
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Köpte en på skroten för 800
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #44
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Min uppleves av detta mod är att det gör att gasen svara bättre.
    Jag har märk eftersom jag har en manuell bil att när jag åker över fartgupp så hackar bilen inte längre man kan sjunka ner till 700 och bilen drar utan tvekan på låga varv.
    Har även upptäck att när turbon börja ladda så kan det uppstå ett ett ljud. Har av andra förstått att det kan upplevas en ryckig gång när man använder farthållare, har själv ej det problemet.
    Så mina erfarenheter är positiva, framförallt lågvarvs förbättring eftersom jag bor i ett område med många fartgupp och kan ligga kvar på tvåan hela vägen.

    Tillägg. Jag har förstått (med risk för att det är helt fel) Att el ventil styr AV så att den öppnar under vissa betigelser allt för minska vissa ljud som ibland kan uppstå. Den gör att AV fungerar mer som en on-off ventil. När man kopplar ur den så är det det faktiska vakuumet som styr ventilen, den blir mer variabel.
    Det gör att ventilen vid vissa gaspådrag kan vara lite öppen med ett visslande ljud som följd.

    Det som även händer i vissa lägen med detta mod är att vid låga varv och högt vakuum öppnar AV och släpper in luft via avlastningsröret till motorn,det gör att vid låga varv så går luften en kortare väg. Det leder till förbättrat lågvarvs egenskaperna snabbare gensvar från turbon: risken är att ventilen kan vid vissa lägen vibrera och ge ljud ifrån sig.
    Har nu testat detta, men märkte ingen skillnad whatsoever.
    Jag trodde att dumpen skulle vissla lite åtminstone.
    Signaturlös

  5. #45
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    AV.n är elstyrd p.g.a att spjället är styrt av ECU.n och kan börja stänga för att reglera luftmassa så att AV.n börjar avlasta utan att behovet finns. Spjällregleringen sker betydligt oftare än man kan göra på tidigare T5-bilar och det är inte säkert att den avlastar helt så det kan bli skumma fenomen vid vissa driftförhållanden med den luftmassa som går in i motorn. Turbons kompressor kommer då också att få sämre driftbetingelser med tryckstötar och i sämsta fall stående vågor.

    Inget jag skulle vilja göra på min bil.

    J.K Nilsson
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 19:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #46
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Väcker en gammal tråd igen..

    Jag har samma problem som Danne och vi har tillsammans rengjort jordpunkten på blocket. Nu senast hade jag cirka 25l E85 i tanken (sista 4 tankningarna har varit E85) och var påväg mot Sundsvall men straxt efter Arlanda blev bilen kraftlös (i spöregnet) och betedde sig precis som bilen i filmen. Efter ytterligare någon mil eller två är problemet borta igen (körde manuellt-läge och provade att segdra flera gånger). Stannade i Uppsala och fyllde på 44l B95 och fortsatte sedan resan i högt tempo utan problem. Morgonen därpå fortsatte jag mot Ånge och sonens hockeyläger och bilen gick fint. På eftermiddagen styrde vi hemåt via Ljusdal/Bollnäs (Riksväg 83) och tankade igen i Ljusdal och fyllde på cirka 55l BF95 (hade dragit drygt 1l/mil vilket man får se som OK pga. den höga hastigheten). Döm av min förvåning när bilen tappade kraften igen påväg ut från Ljusdal, men slutar den här gången snabbare än tidigare.

    Så ny är frågan vad man skall felsöka vidare med. Batteriet är underhållsladdat och var nytt förra året och Turbo_Danne kollade spänningen och den var OK. Är det luftläckage någonstans, fel på spridare eller är det sw (original) det är fel på? Det känns som att bilen plötslig adapterar om? Bilen har idag rullat drygt 7400mil.

    Hjälp.

    //Jesper #1873
    Senast redigerat av Jesper 1873 den 2015-07-14 klockan 16:08.
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    256
    Kan nån visa på jordpunkten på blocket med en bild? Fattar inte var den sitter!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Går illa vid start NG9-3 BioPower
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-02-25, 08:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •