Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Går illa och ev. spikar OG9-5 2,3t BioPower

  1. #21
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220
    Om du nyligen bytt ventilen kolla så att den har klickat i ordentligt vid oljefällan.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  2. #22
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Den är nybytt har även tagit bort den igen för att inspektera den. den sitter iklickad som den ska , tyvärr :P .
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 16:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #23
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Fortfarande problem med kärran , problemet är att bilen spikar och knock control går in och effekt och landsträckan sänks.

    Vad kan orsaka att bilen spikar ? Har E85 i tanken , helt nya stift , provat en annan tändkasset , annat batteri , kollat jordpunkten vid termostathuset , kyllvattentemp max 90 grader .

    Har beställt en generator då den som sitter inte inte laddar som den ska (13,5v) .

    Tips på hur jag ska fortsätta , verkar vara jämnt antal knackningar på alla cylindrar , körde ca 30 min och tech2 registrerade ca 30 knackningar per cylinder.

    Med vänlig hälsning,
    Daniel

  4. #24
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220
    Det ska ganska mkt till innan E85 spikar men inte omöjligt om något är fel, ja tror ditt fel ligger på bränslesidan.

    Spikar den hela tiden även vid lugn jämn fart lr är det bara vid gas på drag?
    Det kan vara att den får för lite soppa så kolla bränsletrycket och flödet inte helt omöjligt att det är pumpen som inte orkar pumpa tillräckligt med soppa med tanke på att spikningarna är jämnt över alla cylindrar.

    Mvh
    Senast redigerat av kIM0h den 2014-04-28 klockan 03:18.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej,

    Har läst igenom tråden och uppfattar att vid två tillfällen när AV:n varit inblandad så har bilen gått bra efter. Jag tror att felet är förknippat med den, så försök få tag i någon som du kan provbyta med, både AV:n och elektriska ventilen. Jag är övertygad om att det finns någon vänlig Saabsjäl i Stockholm som kan ställa upp på de över ett Burger King-mål.

    Mvh
    Matte

  6. #26
    Om AV är avlastningsventilen (dumpventilen) så har jag en fungerande som jag kan låna ut, finns i Danderyd.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 16:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #27
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Har du kollat spridarna? Inget ovanligt att spridarna blir knas med E85. Sedan åk förbi en verkstad du har lite känningar hos de har med stor säkerhet en bränsletrycksmätare att koppla in på railen.

    Lite annat, kollat jordpunkterna under insug/spjäll o termostathuset.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #28
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Det ska ganska mkt till innan E85 spikar men inte omöjligt om något är fel, ja tror ditt fel ligger på bränslesidan.

    Spikar den hela tiden även vid lugn jämn fart lr är det bara vid gas på drag?
    Det kan vara att den får för lite soppa så kolla bränsletrycket och flödet inte helt omöjligt att det är pumpen som inte orkar pumpa tillräckligt med soppa med tanke på att spikningarna är jämnt över alla cylindrar.

    Mvh
    Tack för ditt svar ska försöka få tag i en bränsletrycksmätare att låna , verkar vara få som har dessa grejer dock.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Hej,

    Har läst igenom tråden och uppfattar att vid två tillfällen när AV:n varit inblandad så har bilen gått bra efter. Jag tror att felet är förknippat med den, så försök få tag i någon som du kan provbyta med, både AV:n och elektriska ventilen. Jag är övertygad om att det finns någon vänlig Saabsjäl i Stockholm som kan ställa upp på de över ett Burger King-mål.

    Mvh
    Matte
    Tack för ditt svar ,ska prova det. Problemet är lite jobbigt för det kommer och går lite som det vill.

    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Om AV är avlastningsventilen (dumpventilen) så har jag en fungerande som jag kan låna ut, finns i danderyd.
    Stort tack , hör av mig till dig när jag bytt generatorn på bilen

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Har du kollat spridarna? Inget ovanligt att spridarna blir knas med E85. Sedan åk förbi en verkstad du har lite känningar hos de har med stor säkerhet en bränsletrycksmätare att koppla in på railen.

    Lite annat, kollat jordpunkterna under insug/spjäll o termostathuset.
    Jag har funderat på spridarna , är det så att dessa är dåliga så vill jag gå upp till 630cc direkt , men för att göra det så måste jag skaffa ny programvara och det vill jag ogärna göra när bilen går dåligt :P

    Vet inte hur jag ska testa spridarna direkt , köra alla 4 på starten i tomma flaskor?

    Jag hittade en jordpunkt på insuget under spjällhuset , är det denna som är närmast termostathuset , för jag hittade inte någon vid termostathuset?

    Stort tack till alla som engagerar sig!
    MVH

    Daniel
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg

    Stort tack , hör av mig till dig när jag bytt generatorn på bilen
    Skicka ett PM bara när du behöver den. Har även en uppsättning original spridare till 9-5 Aero (tegelbruna) som funkade felfritt när jag plockade bort dom om du vill prova med andra spridare.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #30
    Gissar att du läst i andra trådar att generatorn kan vara en "bov", så det är nog ett klokt val att du byter den före vidare felsökning.
    Tror det var segfirre som nyligen lyfte att sviktande generator kan spöka till det.

    Om/när du har generatorn lös så är det enkelt att kolla hur slitna kolen och släpringarna är.
    Är kolen allt för korta eller ännu värre släpringarna genomnötta så kan det bli "obra".
    (Enl Haynes är min utstick på kolen 7mm)
    Lossa kåpan på bak- gaveln. Strömregulatorn med kolen sitter med 2 skruvar.
    Senast redigerat av Ola i norr den 2014-04-29 klockan 22:40.
    9-5 aero kombi -01.

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Du kan test att göra detta mod och se ifall det är styrdonet som sitter på torpedväggen som krånglar
    http://trolltuner.com/?p=219
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  12. #32
    Ytterligare en möjlighet då att få denna modifiering förklarad. Nån som känner sig manad?
    Den dyker upp med jämna intervall, men ingen verkar kunna förklara hur den funkar.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 16:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Signaturlös

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Min uppleves av detta mod är att det gör att gasen svara bättre.
    Jag har märk eftersom jag har en manuell bil att när jag åker över fartgupp så hackar bilen inte längre man kan sjunka ner till 700 och bilen drar utan tvekan på låga varv.
    Har även upptäck att när turbon börja ladda så kan det uppstå ett ett ljud. Har av andra förstått att det kan upplevas en ryckig gång när man använder farthållare, har själv ej det problemet.
    Så mina erfarenheter är positiva, framförallt lågvarvs förbättring eftersom jag bor i ett område med många fartgupp och kan ligga kvar på tvåan hela vägen.

    Tillägg. Jag har förstått (med risk för att det är helt fel) Att el ventil styr AV så att den öppnar under vissa betigelser allt för minska vissa ljud som ibland kan uppstå. Den gör att AV fungerar mer som en on-off ventil. När man kopplar ur den så är det det faktiska vakuumet som styr ventilen, den blir mer variabel.
    Det gör att ventilen vid vissa gaspådrag kan vara lite öppen med ett visslande ljud som följd.

    Det som även händer i vissa lägen med detta mod är att vid låga varv och högt vakuum öppnar AV och släpper in luft via avlastningsröret till motorn,det gör att vid låga varv så går luften en kortare väg. Det leder till förbättrat lågvarvs egenskaperna snabbare gensvar från turbon: risken är att ventilen kan vid vissa lägen vibrera och ge ljud ifrån sig.
    Senast redigerat av Kudashi den 2014-05-01 klockan 07:41.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  14. #34
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Tack för alla tips!

    Imorrn blir det mek dag. Blir bla Generatorbyte , främre packbox , stabstag samt skivor och klossar fram , återkommer imorrn efter provkörning med nya generatorn

    Eventuellt tar jag ner avgassytemet och kikar om det är igensatt eller skadat invändigt.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #35
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Hej! Har nu bytt bl.a. Generatorn och gjort rent jordpunkten på sidan om termostathuset.

    Jag hade frihjul på min gamla generator den som jag sade dit (från likadan bil) hade ej frihjul , det verkar fungera bra iaf , varför monterades frihjul på vissa för? Funktion?

    Bilen har gått bra änsålänge , ska iväg här strax och provar mer då !
    Med vänlig hälsning,

    Daniel
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #36
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Har nu åkt ca 30 mil utan att felet har visat sig igen , så jag hoppas på att felet är löst
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #37
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220
    Skönt att du verkar ha löst felet, men du skulle gjort 1 sak i taget för att veta exakt var felet låg.
    Men det lutar väl mer åt generatorn för du hade väl redan vart på jordpunkten?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Tänk vad låg spänning kan ställa till med...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    13,5V systemspänning borde ju inte orsaka så uppenbart dålig gång. Fick du något värde på spänningen när du problemet inträffade?

    Jag tror nog mer på att bränslepumpen är lite trött och nu orkar leverera tillräckligt. En frisk pump borde kunnat göra det vid 13,5V också.

    Men hursomhelst, härligt att den funkar.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #40
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Spänningen var nere på 11.9 V ibland , men den gick även dåligt vid högre spänning.

    Detta var inte samma jordpunkt , den jag hittade tidigare satt på sidan om insuget, denna på termostathuset.

    Självklart hade det varit skönt att veta exakt vad som var fel , men har någon liknande problem kan man ju börja med jordpunkten på termostathuset och rengöra denna , det kostar ju ingenting

    Tack för alla svar och all hjälp.

    Tack Kingback för att du var villig att låna ut saker.

    Det är inget forum som slår detta forum
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Går illa vid start NG9-3 BioPower
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-02-25, 08:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •