Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Går illa och ev. spikar OG9-5 2,3t BioPower

  1. #1
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Går illa och ev. spikar OG9-5 2,3t BioPower

    Hej!

    Har en 9-5 2.3t BP automat 2007a helt orginal. (17000mil)

    Problemet med att den började gå dåligt var för någon vecka sedan när jag upptäckte att backventilen till vevhusventilationen var av.
    Bytte den och den gick lika illa och drog ca 2L per mil (på BF95).

    Symtomen är att på hög last (Låga varv, hög belastning så går den riktigt illa , hackar och rycker och turbomätaren går upp till precis innan rött för att sedan direkt gå ner till mitten)
    Jag gick då igenom och bytte samtliga vakuumslangar , drog ut säkring nr 17 och nollade adaptionen.

    Lät den stå på tomgång 10 min och åkte sedan ut och körde lugnt ganska länge , provade sedan att dra på lite och då gick den väldigt bra , laddade på bra från låga varv och gick bra på hög last.
    Körde säkert 20-30 min utan problem.

    Stannade och gick in och handlade , gick ut startade bilen med CE lampa som lös , kom direkt på att när jag bytte slangarna så glömde jag montera tillbaka kontaktstycket till elekriska ventilen till AVn.
    Monterade tillbaka detta och nollade felkoden och nu går bilen precis som innan , trött och ryckig på hög last.
    Provade att rycka säkring nr 17 för ny adaption utan resultat , provade koppla ur ventilen igen utan resultat.

    Det jag vet är att o-ringen till tryckröret som går till spjällhuset är dålig , har tätat detta tillfälligt då jag tror det blir svårt att få tag i sådan under påsk men den ska såklart bytas.
    Denna var ju dock lika dålig när jag fick bilen att gå "bra"

    Har provat med annan TK och att koppla ut LMM utan någon skillnad.
    Stiften är fräscha har kanske gått 400 mil (NGK BCPR7ES-11)

    Hjälp uppskattas!

    Liten film finns här , svårt att se kanske. Känns som den spikar?

    http://youtu.be/8bEAHc6WbRs

    Har provat med både BF95 och nu har jag E85 i tanken(eller ja , 10L BF95 och 50 L E85 )


    Update:

    Problemet verkar vara löst , nu kört 50 mil utan problem.

    Problemet var antingen Generatorn som laddade dåligt , mellan 12-13v som max eller jordpunkten vid termostathuset (Gjorde rent och drog åt ordentligt).

    Tipset om någon får liknande problem är att göra rent jordpunkter och kolla batterispänningen/Laddspänningen.
    Senast redigerat av Turbo_Danne den 2014-05-04 klockan 22:06. Anledning: Skrivit in lösningen
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Testa att koppla loss sladden till luftmassamätaren. Går bilen bättre då? Motorlampan kommer tändas, men det är enkelt att återställa sen.

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Har provat det utan resultat tyvärr
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Gjorde det ingen som helst skillnad skulle jag fundera mer på bränslesidan än på luftsidan... Kanske läge för ett komptest med?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Provade koppla ur ventilen som styr AV och drog säkring 17 , nu går bilen som den ska? Kan det vara AV ?

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Kompprov varm motor : 1an 12,5 2an 13,5 3an 12.7 4an 13 .

    Normalt eller är det bara renovera fanskapet?

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Inte de bästa siffror jag någonsin sett, men kompressionstrycket är väl ändå tillräckligt bra? Problemet ser ut att ligga någon annanstans.

  8. #8
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437
    Kan vara bränslepumpen som håller på och ge upp.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  9. #9
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Jag tror jag har löst problemet , jag hittade en vanlig o-ring i lämplig storlek och använde denna som packning mellan tryckrör och spjällhus , efter det så går bilen som den ska (änsålänge :P) med andra ord så fungerade inte min "Quick fix" .

    Ang kompressionsvärderna, kollade med Biltemas billigaste för 199:- , bör man fundera något mer kring dessa värden eller ska man bara skita i det ? Jag tyckte väl att det var aningen lågt och ojämna värden. Eller hur resonerar ni ?

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Om du kan få den att gå bra igen utan att öppna upp motorn så skulle jag inte bry mig så mycket om kompressionsvärdena du fick. Ingen motor jag skulle vilja vråltrimma dock. Den är säkert lite sliten efter 17 000 mil.

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Tack för ditt svar , har funderat på ett Steg 1 , något man vågar sig på?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag skulle inte lägga in ett steg 1 i den utan en ordentlig översyn först. Det är min personliga åsikt

  13. #13
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Bilen gick bra i 1,5 timme idag sen helt plötsligt började den gå dåligt som innan igen.

    Jag börjar bli smått tokig nu.

    Gjorde nytt kompprov med riktigt verktyg och med en medhjälpare (Var själv sist):
    1an 13,9 2an 14 3an 14,1 4an 13.9.

    Jag provade även denna gång att koppla ur LMM , helt utan resultat.

    Den rycker och sänker laddet (Enl turbomätaren i bilen) När bilen går på belastning under ca 3000 varv , på högre varv går den bättre men känns som att det saknas en del.

    Vad gör man i detta läge? Dags att fixa fram en tech2 kanske?

    Tacksam för all hjälp jag fått hittills

    MVH

    Daniel
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Så tag på en LMM som du vet funkar att prova med.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Jag har hittat ett till läckage , den nya slangen med backventilen till vevhusventilation drar tjuvluft. Eftersom det läcker på tomgång borde det inte läcka vid laddtryck då backventilen borde stoppa detta? Men jag tänker att om den drar tjuvluft där så kanske den räknar etanolhalten fel och det är det som gör att den går bra efter jag ryckt säkring 17 en stund och sen går dåligt ? Eller är jag ute och cyklar?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Etanolhalten nollställs inte när du rycker säkringen. Däremot nollställs många andra saker.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Mät bränsletrycket.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Jag tackar för era svar!

    Bränsletryck ska mätas så fort jag har grejer för att göra det , nån som har tips på vart det kan köpas in billigt?

    Känns underligt om det vore bränsletryck för då borde den inte gå bättre när man varvar den?
    Men ska självklart kolla upp detta.

    Har ju liksom ingen bil att jämnföra och provbyta saker med heller.

    Om det finns någon snäll filur som kan lyssna på sin bil och se om deras låter likadant vid slangen/backventilen till vevhusventilationen?
    https://www.dropbox.com/s/pyugmrri7r...22AD2CB835.MOV

    Lyssnar man noga hör man att det pyser lite som slutar när jag klämmer åt den mjuka slangen , kanske blir ett arbetsljud genom ventilen?
    Kan nån lyssna på sin bil?
    Plockade loss den idag och såg inga skador eller läckage på den , om det inte är oljefällan som är trasig?

    Brisse , vad exakt är det som återställs när säkring 17 rycks ut? Eftersom bilen går bra ett tag efter så kanske det kan vara en hjälp på traven?

    Återigen tacksam för alla svar!

    MVH

    Daniel
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  19. #19
    Dina värden på kompen är helt ok för en bil med 17.000mil, bry dig inte så mycket om det.

    Du behöver ingen tech2 för att läsa ut felkoderna. Köp nått billigare eller åk till en mindre verkstad och betala ett par hundra. Det kan vara en vevaxelgivare som jävlas så börja med att läsa ut felkoder. Angående chippa bilen så funkar det med, se bara till att den är fixad först och går som det ska. Jag har Chippat bilar med 30+ på mätaren utan problem

  20. #20
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Felkoder är utlästa , finns inga (Har en ELM327 och Tourque Pro).
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Går illa vid start NG9-3 BioPower
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-02-25, 08:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •