Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: mreq och mair

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    mreq och mair

    Hejsan har en 9-5 Aero -00

    Snabb fråga.
    Var ute och körde en sväng och såg när man drar på så hamnar mReq 1200 stabilt och mAir på 1500 stabilt när man gasar på.
    Vilken av dom är det fel på tro? Och vad kan vara felet isf.

    //SledStar

  2. #2
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av SledStar Visa inlägg
    Hejsan har en 9-5 Aero -00

    Snabb fråga.
    Var ute och körde en sväng och såg när man drar på så hamnar mReq 1200 stabilt och mAir på 1500 stabilt när man gasar på.
    Vilken av dom är det fel på tro? Och vad kan vara felet isf.

    //SledStar
    Hej

    Är det helt original Aero ?

    Hade för mig att org Aero begär som max 1141 mg/c.

    Att den får så hoppas mycket luft tyder på något fel,kanske kan vara luftmassamätaren ?

    Med vänlig hälsning
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Nej den är inte original. Vad jag har sett förr så låg ca mReq på 1500 och mAir 1500 och nu har jag blivit osäker om det var tvärtom 1200/1200. Men jag undrade bara vad symtomen är om mReq inte stämmer med mAir. Om det är samma som mAir inte stämmer med mReq.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av SledStar Visa inlägg
    Nej den är inte original. Vad jag har sett förr så låg ca mReq på 1500 och mAir 1500 och nu har jag blivit osäker om det var tvärtom 1200/1200. Men jag undrade bara vad symtomen är om mReq inte stämmer med mAir. Om det är samma som mAir inte stämmer med mReq.
    Alltså att det är samma felsök. Luftläcka.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Är mair högre än Mreq så är något väldigt knasigt och det beror mest troligt inte på en luftläcka.

    mair är uppmätt mängd luft som förbränns, mreq är luft som begärs från programmet. Är mair högre beror det antingen på ett kasst mappat program alternativt en wastegate som kärvar. Det eller att din luftmassemätare visar fel...

    Är det åt andra hållet däremot så brukar luftläcka vara något att fundera över. Hur högt är insugstrycket?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Är mair högre än Mreq så är något väldigt knasigt och det beror mest troligt inte på en luftläcka.

    mair är uppmätt mängd luft som förbränns, mreq är luft som begärs från programmet. Är mair högre beror det antingen på ett kasst mappat program alternativt en wastegate som kärvar. Det eller att din luftmassemätare visar fel...

    Är det åt andra hållet däremot så brukar luftläcka vara något att fundera över. Hur högt är insugstrycket?
    Ok. Får ringa Nordic och höra med dom vad dom har gjort. Ja den ligger på 1.5.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej

    Är det helt original Aero ?

    Hade för mig att org Aero begär som max 1141 mg/c.


    Att den får så hoppas mycket luft tyder på något fel,kanske kan vara luftmassamätaren ?

    Med vänlig hälsning
    hmmm, det är ju nästan exact lika mycket som ett MapTun steg 3+ BP begär och får, fina kurvor och välkalibrerat som saab orginal , bra marginaler så inte turbo bottnar eller en kolv tittar upp ur huven.

    ts, prata med din leverantör så fixar dom med all säkerhet ditt bekymmer utan att skinna dig
    saab 9-5 aero hirsch 04 300hk RL 100-150km/h 5,4sek 100-200km/h 15,3sek
    saab 9-5 aero SC hirsch 04 280hk RL 100-150km/h 6,4sek

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Mathias.p.w Visa inlägg
    hmmm, det är ju nästan exact lika mycket som ett MapTun steg 3+ BP begär och får, fina kurvor och välkalibrerat som saab orginal , bra marginaler så inte turbo bottnar eller en kolv tittar upp ur huven.

    ts, prata med din leverantör så fixar dom med all säkerhet ditt bekymmer utan att skinna dig

    Hehe MapTun's streg 6+ E85 tror jag låter bättre. Min ligger iaf där någonstans. Ska höra med Nordic på tis.
    Ska in med bilen för en komptest för att vara säker.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SledStar Visa inlägg
    Hehe MapTun's streg 6+ E85 tror jag låter bättre. Min ligger iaf där någonstans. Ska höra med Nordic på tis.
    Ska in med bilen för en komptest för att vara säker.

    nja, tror inte ens det begär så mycket luft med tanke på vad mitt steg 3 bp begärde
    saab 9-5 aero hirsch 04 300hk RL 100-150km/h 5,4sek 100-200km/h 15,3sek
    saab 9-5 aero SC hirsch 04 280hk RL 100-150km/h 6,4sek

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Mathias.p.w Visa inlägg
    nja, tror inte ens det begär så mycket luft med tanke på vad mitt steg 3 bp begärde
    Har lite över 400hk vad ska den begära isf i luft?

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Vridmomentet gånger 3,1 för att få ungefärlig luftmassa per förbränning på bensin. Använd 2,9 för E85.

    Man kan självklart vända på det också. Eftersom du skrev 1500mg/c i första inlägget så dividerar vi det med 3,1 och får då att du har ett vridmoment på ungefär 484 Nm.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Vridmomentet gånger 3,1 för att få ungefärlig luftmassa per förbränning på bensin. Använd 2,9 för E85.

    Man kan självklart vända på det också. Eftersom du skrev 1500mg/c i första inlägget så dividerar vi det med 3,1 och får då att du har ett vridmoment på ungefär 484 Nm.


    https://www.facebook.com/photo.php?v...type=2&theater
    Bedöm själv. Något är galet iaf.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av SledStar Visa inlägg
    https://www.facebook.com/photo.php?v...type=2&theater
    Bedöm själv. Något är galet iaf.
    Ja, något är galet, med länken. Står att man ska logga in.
    Signaturlös

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Aj då. Ska försöka lägga den via garaget.org.

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Den gick att se.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Ska ut en sväng idag och se om jag får samma mReq & mAir.

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av SledStar Visa inlägg
    https://www.facebook.com/photo.php?v...type=2&theater
    Bedöm själv. Något är galet iaf.
    Hej,

    Har kollat filmen,vad tycker du är galet ?Vart ifrån får du 7 sec,kan inte vara 100-150 km/h ?
    Växlar du in till 4an innan 150 km/h ?Varför isf ?

    Effekt kurvan stiger sen måste du ha växlat,vad händer om du drar 3an till 155 km/h ?

    Kan du filma en repa på 3ans växel 100-155 km/h istället och lägga upp ?

    Med vänlig hälsning
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av SledStar Visa inlägg
    https://www.facebook.com/photo.php?v...type=2&theater
    Bedöm själv. Något är galet iaf.
    Såg lite konstigt ut. Ska man tro värdena så laddar turbon konstigt. 1,5 bar kommer inte förrän över 5000rpm och i mellanregistret har du bara 1,0bar. Normalt ska den bygga upp ett högt tryck direkt och sen hålla det trycket stabilt för att sedan dra ner lite på trycket på höga varvtal. Dessutom ser det ut som effekten sänks efter ett tag. Vore intressant att se insugstemperatur.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Såg lite konstigt ut. Ska man tro värdena så laddar turbon konstigt. 1,5 bar kommer inte förrän över 5000rpm och i mellanregistret har du bara 1,0bar. Normalt ska den bygga upp ett högt tryck direkt och sen hålla det trycket stabilt för att sedan dra ner lite på trycket på höga varvtal. Dessutom ser det ut som effekten sänks efter ett tag. Vore intressant att se insugstemperatur.

    Ja något fel är det. Tjuvluft tro?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Har kollat filmen,vad tycker du är galet ?Vart ifrån får du 7 sec,kan inte vara 100-150 km/h ?
    Växlar du in till 4an innan 150 km/h ?Varför isf ?

    Effekt kurvan stiger sen måste du ha växlat,vad händer om du drar 3an till 155 km/h ?

    Kan du filma en repa på 3ans växel 100-155 km/h istället och lägga upp ?

    Med vänlig hälsning

    7 sec mellan 80-150 men ska göra en mellan 100-150 som du rek, Ja jag växlar innan det röda du vill att jag ska växla över det röda typ vid 6300?

  19. #19
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Har du samma utväxling som org Aero vilket ser ut som att du har så kör 90-155 km/h och filma.
    Har du sedan eller kombi ?
    Vilka hjul har du ?

    Återkom med film och den info jag frågar efter så får du ungefärlig effekt i din bil.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av SledStar Visa inlägg
    växla över det röda typ vid 6300?
    Det är lite väl högt tror jag. Varvstoppet är oftast satt till 6100rpm. Över 6100 stryper den luften vilket ger ett "mjukt" varvstopp. Vid ungefär 6400 stänger den av bränslet så där är det tvärstopp.

Liknande ämnen

  1. mreq vs mair Trionic 7
    Av sluggo74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2021-08-12, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •