Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Evostolar i 9-5 -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53

    Evostolar i 9-5 -02

    Hej,

    Gissar att jag har svar på detta redan, men vill vara säker.

    Jag tänkte hänga i ett par Evostolar i min gamla 9-5a, då de nuvarande inte inbjuder till det minsta i forma av "sportig körning". Min fråga, hur gör man med airbagen, om jag tar bort den, dvs inte monterar den i EVO stolen, kan man släcka den funktionen, jag gissar att det går att göra med Tech2, men jag vill vara säker?

    Hur funkar fasten seat-belt, är det en brytare i stolen? Min lampa lyser konstant.

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    bältesvarningen tror jag sitter i bälteslåset i stolen,sen har årsmodellerna -02 -03 stolslägesgivare som indikerar för airbagsystemet vilket läge stolarna är i,det går inte att coda bort med tech2. om du inte monterar bort dom från stolarna och kör utan på dom nya stolarna kommer airbaglampan lysa från det du vrider på tändningen,man kan om man vill montera bort dom från stolarna och låta dom vara inkopplade lösa,men då måste du demontera både givare och skenan som givaren glider på och typ ta isolerings tejp och tejpa ihop givaren med skenan,men då är den fixerad i ett läge och påverkas inte om du flyttar stolen framåt el bakåt,airbagen tror att stolen befinner sig i samma läge hela tiden,risk som är värd att beakta !!
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53
    Ok,

    Tack, då blir det lite knepigare än jag trodde, Funderar på att montera in airbagen i den nya stolen, den skall ändå kläs om, enkel match att beställa en airbagsöm just där den är positionerad.

    Jag har testat byta bälteslåset utan framgång, lampan lyser ff, så det bör finnas ytterligare en givare i stolen som indikerar om någon sitter i stolen.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Om det inte är en 02-03 så behöver man ju inte bry sig i stolslägesgivaren. Man kan rätt säkert också byta den mot lämpligt motstånd. Samma sak kan ju göras med airbagen i stolen; koppla in ett 2,2Ohms motstånd i kontakten och airbag-systemet är nöjt.
    Att flytta airbagen till en annan stol känns vådligt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53
    Bra tips där med motståndet, skall testa. Vet inte om Evostolen redan har sidoairbag, om så, så borde det gå att få dit saab dito, jag menar då är ju stolen strukturellt byggd för att tåla effekterna i händelse av att airbagen behöver lösa ut.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Låter som att det skulle kunna bli väldigt dyrt, komplicerat, och med tveksamt resultat (svårt att testa hur airbagen kommer uppföra sig vid ev. krock. Vore ju trist om den slog ihjäl dig istället för att rädda dig...). Jag skulle direkt satsa på att sätta ett motstånd och leva utan sidoairbag.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Om det inte är en 02-03 så behöver man ju inte bry sig i stolslägesgivaren. Man kan rätt säkert också byta den mot lämpligt motstånd. Samma sak kan ju göras med airbagen i stolen; koppla in ett 2,2Ohms motstånd i kontakten och airbag-systemet är nöjt.
    Att flytta airbagen till en annan stol känns vådligt.
    Evostolar i 9-5 -02 = stolslägesgivare.

    När jag bytte inredning i min -02 9-5 utan att flytta över bälteslåsen först så lyste även min bälteslampa,även fast jag sedan bytte till dom bälteskontakter som satt på mina gamla stolar så lös den,det fixades med tech2 samtidigt som airbag lampan släcktes så raderades även den felkoden
    Senast redigerat av topline den 2014-04-18 klockan 14:32.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Hm, just det. Fast då kan man ersätta hela den lägesgivar-grejset med ett annat motstånd? Det borde väl vara hyfsat enkelt att mäta upp (eller läsa sig till) vilket område resistansen skall befinna sig inom och sätta motsvarande resistor?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    ja det är nog mycket möjligt,men jag skulle nog inte laborera med airbagsystemet med diverse motstånd,om man gör nått galet,ja då kan det även gå helt galet med skjuten sidoairbag el liknande,bättre att låta orginalgrejjorna sitta kvar så länge det är möjligt,när jag stog inför problemet med stolslägesgivarna tog jag kontakt med saab i trollhättan och pratade med en verkare på verkstaden som tydligen visste vad han pratade om,eftersom min nya inredning kom från en -01 som ej hade lägesgivare fanns heller ingenstans att fästa magnetskenan el lägesgivaren,han sa då att han visste om detta,det var han som sa hur jag kunde göra för att kringå en besvärlig montering eller annat ingrepp i systemet.för mig vart det bra,jag kollade vilket läge givaren satt,sen tejpa jag ihop skena o givare i samma läge,funkar ju när det bara är jag som kör bilen,men skulle någon mindre/kortare person köra bilen och därmed måste ha sätet långt fram,ja då falerar ju den skyddande faktorn hos airbagen vid en olycka eftersom den tror att stolen är längst bak,men kanske är väldigt långt fram.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fast att byta airbag mot 2,2Ohm motstånd är ju precis som SAAB själva gör när man ber dem koppla bort passagerarairbagen så det skulle jag inte ha några betänkligheter om. Vad gäller lägesgivaren är det ju svårare. Den bästa vägen vore väl att bygga om systemet till 01 eller 04 så den inte behöver lägesgivarna samt att airbagen inte är av 2-stegs-typ (lägesgivaren bestämmer väl bara om ett eller båda stegen skall aktiveras om jag minns rätt) fast det är ju en lite större operation.
    Det bästa och enklaste vore kanske om TS satte i 02-03 sportstolar? De är ju både bekväma och skålade, även om de kanske inte är lika skålade som EVO. Om man väljer de som är i tyg istället för skinn så är de inte lika hala som skinnstolarna.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    ja,jag hade helt klart satsat på orginal sport,enkelt
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53
    Hehe, men nu får det bli Evo ;-). har redan spanat in en Alcantara från Toyota som är exakt samma gråa som K15 inredningen.


    Kom på en sak, stolsvärmen, hur är den monterad i Saab, är den sydd i klädseln eller ligger den som ett separat skikt ?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Separat.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53
    Tack, då vet jag,

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •