Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hastighetsmätare "flyter" inte

  1. #1
    nejo
    Guest

    Hastighetsmätare "flyter" inte

    Hej,

    Har ett problem, hastighetsmätaren i min 9-3ss har slutat "flyta" fint som den tidigare gjort och nu hackar den istället och är inte helt "rätt". Svårt att förklara.

    Någon som varit med om något liknande eller har en lösning?

    Mvh

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det låter som antingen ett fel i själva hastighetsmätaren internt eller problem med kommunikationen på CAN-bussen. Då låter ju det första alternativet troligast. Själva mätarnålen är säkert en liiten stegmotor som styrs av en mikroprocessor och där finns säkert massor av saker som kan bli fel. Jag gissar att ett byte av mätarhuset är enklaste sättet att lösa problemet. Se till att du byter till ett med färre mil bara så går det att flytta fram till din nuvarande mätarställning.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jag har samma problem fast med varvräknaren. Den funkar lite sisådär och när bilen blir riktigt varm (det handlar nog mer om instrumnetets temperatur än bilen i övrigt ) så flippar den helt och kan visa helt galna värden eftersom den ibland missa insignalen.
    Jag gissar att det är kallödningar såsom var rätt vanligt på vissa årsmodeller av ng900, så min plan är att montera sönder instrumentet och se vad jag kan göra.

Liknande ämnen

  1. abs,cruise,trc,hastighetsmätare la av, bilen e på glt "LÖST"
    Av bullfisher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •