Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Har reservdelar blivit dyrare senare tiden?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Har reservdelar blivit dyrare senare tiden?

    Jag träffade en bilmeck som berättade att reservdelar till saab bilar har gått upp i pris senaste tiden och kommer troligen bli dyrare och dyrare i framtiden (pga konkuren då).

    Hur mycket stämmer det?

    /Raptor

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Prova att träffa en till bilmeck så har vi ifal 50% chans att dem är dyrare?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag tycker det är en viktig fråga att diskutera. Jag är nyfiken på hur framtiden kommer att se för Saab reservdelar. Jag gissar att det är lätt att ta ut saftiga priser i senare. Jag tycker mecken har en bra poäng.

  4. #4
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Beror väl lite på var man handlar också? Jag köpte en vevaxellägesgivare för ett par månader sedan. 865 kr hos Mekonomen, 1680 kr hos Bilpartner, båda var Bosch original.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Det är väl tillgång och efterfrågan som sätter priset som vanligt? Finns det t.ex endast en nytillverkad framruta till og9-3 kvar i hela världen, men samtidigt hundra köpare, kan den rutan bli väldigt dyr. Dock, om en glasrutetillverkare får för sig att tillverka 10000 rutor så sjunker priset snabbt.

    Vi saabägare har nog haft det rätt bra tidigare om jag har förstått de som kör tysktillverkade premiumbilar rätt. Jag kan bara gissa, men jag tror att så länge det fortfarande rullar många Saabar ute i världen så kommer reservdelspriserna hålla sig på ungefär nuvarande nivå. Om sedan bilmecken kommer lägga på några extra procent låter jag bli att spekulera i.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Det finns hopp också...tex luftmassemätarna, gått från 2300:-? till 980:- hos Saab.... kanske har och göra med att dem har/hade 32000st i lager?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Tycker inte heller att det diskuterats tillräckligt. Det är ju bra om reservdelar finns tillgängliga men är dom orimligt dyra spelar det ju ingen roll.
    Skulle vara intressant om Orio redovisade prisskillnaderna till kund idag jämfört med 2008. Kanske är det ingen skillnad och då blir det ju ofarligt. Eller så har priserna gått upp och då gäller det ju att mörka...
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    slitdelar kommer vara konkurrensutsatta och lönsamma att sälja.
    uddadelar har nog tillverkaren bjudit på priset, de är ju hyllvärmare man fått göra life time buy från leverantörer man riskerar få skrota ut... eller beställa en skitdyr ny batch...
    å andra sidan, uddadelar går OFTA att hitta på skroten... likaså har säkert vissa andra saker "sponsrats" tex vevhusventsatser... det lär ju knappast orio göra...

    nä, hellre en uddadel finns och kostar 6.000 om den tidigare kostade 3.000. Bilen går ju att rädda isåfall, mot att den får gå på skroten...

    varför skulle de redovisa skillnader? delarna kostar vad de kostar... slitdelar kommer som sagt att konkurensutsättas. bränslepumpar, bromsskivor, luftmassemätare kommer nog finnas tillgängliga länge än...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    varför skulle de redovisa skillnader? delarna kostar vad de kostar... slitdelar kommer som sagt att konkurensutsättas. bränslepumpar, bromsskivor, luftmassemätare kommer nog finnas tillgängliga länge än...
    För att informera mig som Saabägare. Finns det delar på bilen som är sällsynt på skroten och som sedan konkursen stigit i pris? Stigit till högre höjder än motsvarande delar till andra bilmärken har gjort innan? Jag tycker en sån redovisning skulle fungera lugnande på den som eventuellt är spekulant på en beg. Saab (och därmed en potentiell kommande kund till Orio).
    Naturligtvis vet man hur det ser ut.
    Fredrik J

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    För att informera mig som Saabägare. Finns det delar på bilen som är sällsynt på skroten och som sedan konkursen stigit i pris? Stigit till högre höjder än motsvarande delar till andra bilmärken har gjort innan? Jag tycker en sån redovisning skulle fungera lugnande på den som eventuellt är spekulant på en beg. Saab (och därmed en potentiell kommande kund till Orio).
    Naturligtvis vet man hur det ser ut.
    Jag tycker snarast man blir bortskämd med de låga priserna på Saab-reservdelarna. Dessutom så pratar Orio svenska, de går att ringa och prata med, och det finns ett betydande mått av sunt förnuft där. Om man kan göra ett case för att priset är orimligt högt är de inte opåverkbara, det vill göra affär om de tjänar på det.

    Vad man däremot kan förmoda är att Orio är mer svenskt ärliga i sin prissättning än många andras originaldelar (dvs. inga hemska pålägg på volymdelar men ovanliga delar subventioneras inte).

    Priserna oroar mig absolut inte. Tillgängligheten är en mycket centralare fråga för min del.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Priserna oroar mig absolut inte. Tillgängligheten är en mycket centralare fråga för min del.
    Tillgänglighet till vilket pris som helst?

    Orio pratar väl inte mer svenska än vad man gjorde på Saab Parts när det begav sig. Menar du att du ringt och prutat med dom?
    Fredrik J

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Tillgänglighet till vilket pris som helst?

    Orio pratar väl inte mer svenska än vad man gjorde på Saab Parts när det begav sig. Menar du att du ringt och prutat med dom?
    Tja, vid någon prispunkt kan naturligtvis tillgängligheten bli ointressant. Men där ligger inte Orio.

    Ringa och prata priser har skett, dock ej av mig personligen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Billigare vs dyrare bil - vad anser ni?
    Av -Konrad- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2018-02-05, 07:05
  2. dyrare soppa enl aftonbladet
    Av stene123 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 10:50
  3. Vad gör en aero dyrare att äga?
    Av Rudan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 21:47
  4. cab dyrare i försäkring? 0g 9-3
    Av ski4fun i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 23:55
  5. Dyrare skatt med dragkrok?
    Av Psycho Dave i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 01:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •