Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Den svarta 9-3:an Aero

  1. #1

    Den svarta 9-3:an Aero

    Hej,
    Efter visst letande kom jag äntligen över en beggad 93 aero automat. Väl på plats
    var kanske inte allt som det skulle med bilen, men lite jobb antar jag att man får vara
    beredd på när man köper bilar med mil på nacken.

    Det kosmetiska åt sidan..

    Inte långt efter köp dök antisladd/antispidd symbolen upp, för att senare försvinna.. Och återkomma... Och försvinna.
    Mer otrevligt var dock motorlampan som kunde tändas för att senare släckas. En ob2 läsare köptes som sa P0138 O2 Sensor circuit high voltage, bank 1 sensor 2. (lampan lyste inte just då, dock). Som jag fattar det är det lambdasonden efter katten. Tips och trix här? En kompis hade sett lite rök när jag pressade bilen, hoppas det inte har med saken att göra. :/ Inget kladd i slutröret dock.

    Under huven var hela orginalburken för luftfiltret borta och ersatt med två fåniga öppna filter. Kan det ha med saken att göra? Har för avsikt att byta tillbaka till orginal asap. Kan tänka mig att dessa suttit där för länge.
    Se bild:

    http://www.ladda-upp.se/bilder/sewspvwtcmtzd/



    Annars går bilen väldigt bra, har ingen att jämföra med, men har inte märkt något konstigt.

    Börjar här i väntan på de andra idéerna.
    9-3 NG aero
    OG-900 (Såld)

  2. #2
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    När antisladd/antispinn dök upp, lyste även abs-lampan då? Kan vara en absgivare som är kass och glappar då.

    Låter som att bakre lambdan är kass ja, kolla om det finns skador på kabeln, annars byt lambdan.

    Mvh Marcus

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Slender Visa inlägg
    När antisladd/antispinn dök upp, lyste även abs-lampan då? Kan vara en absgivare som är kass och glappar då.

    Låter som att bakre lambdan är kass ja, kolla om det finns skador på kabeln, annars byt lambdan.

    Mvh Marcus
    Tror inte den gjorde det. Nu har den inte dykt upp på ett tag. Får se om den återkommer. Kan mycket väl vara glapp någonstans.

    Försökte kolla lambdan idag, lyfte upp bilen men till ingen nytta. Får göra ett nytt försök ifrån huven framöver, såg rätt trångt ut. Som jag har förstått det är det inget akut iaf. Tar ev. och beställer en begagnad lambda till den dagen. Pratade med en saab verkstad som menade att en mjukvarauppdatering ev kunde fixa problemet. Vad tror ni om det? 1200 pix skulle dock kalaset kosta.



    Någon som vet vad det är för skruvar (Plast?) till fronten? Saknar flertalet både ovanifrån och underifrån. Se bild.


    9-3 NG aero
    OG-900 (Såld)

  4. #4
    Liten update/planer:

    - Ny lambda ligger och väntar ..
    - Orginal luftburk på väg. Om någon är intresserad av det som sitter på nu, skicka ett PM.
    - Luftfilter, oljefilter, nitar beställt ifrån långsamma speedparts.
    - Nya custommärken (svarta gripen) på fram och bak. Ska passa in till fälgarna också.
    - Plastic dip beställt ifrån mattsvart för speglarfästen och dörrhandtag. Ev. planer att gå på fronten/grillen. Lacken är lite
    fadd där. Se hur långt färgen räcker...
    - Ny utetempsensor beställd ifrån ebay, se om den passar. Samma orginalnr iaf.
    - Få igång pop-up spolarna samt dimljusen.
    - Byta 3.5" högtalarna fram (PM:a om du har något), höja aux. nivån så den blir likvärdig radio/cd.
    Senast redigerat av Niklas123 den 2014-05-02 klockan 18:18.
    9-3 NG aero
    OG-900 (Såld)

  5. #5
    Så, nu börjar bilen bli klar.

    Lambdan är på plats och felkoden släckt ! Värdet ligger nu inom gränsvärdet !
    Det var inte helt lätt att komma åt, turboröret var man tvungen att ta bort. Än svårare var det att fiska upp kabeln tillbaka till sin anslutning (TRÅNGT!)...

    Orginal luftburk och nytt filter på plats. Det goa ljudet försvann, men inbillar mig att den går bättre nu.

    Dippade alla ärgade handtag och backspegelfästen. Blev ganska OK. Att man inte skulle behöva förarbete (typ slipa) håller jag dock INTE med om,
    för viss genomlysning av underlaget syns. Men stort lyft såklart. Trist var att något pucko snodde sista sprayburken för mig inför sista lagret, när jag lämnade den någon
    minut. Tack och lov kunde jag få liv i den första burken genom att byta munstycke, då dessa tjocknar fort.




    Kabelbrott gjorde att dimljus och utetemp inte funka. Ett lätt fix, liksom en ny slangkoppling till pop-up spolarna. Kul grej !

    Tanken var att fixa ett pre-amp till aux, provade dock en blåtandslösning. Belkin Air Cast Auto Hands Free. Denna pryl höjde inte bara aux nivån till nääästan
    samma nivå som radio. Utav gav också trådlös överföring. Fullt godkänt! Ett par fetare 3.5" fram bara så lär ljudet få ett ordentligt lyft.
    Senast redigerat av Niklas123 den 2014-05-23 klockan 15:01.
    9-3 NG aero
    OG-900 (Såld)

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Blir bra det där jag skulle också behöva lacka om backspegelfästen men även spolarmunstyckena och de svarta misterna runt fönsterrutorna men det blir vääääldigt mycket maskerande vad har du för framtida planer med denna bil?

  7. #7
    Kul med lite respons

    Planer just nu:

    - Ena sändaren (nyckel) verkar död. Så det blir att beställa ett nytt kit. Skulle behöva hjälp ifrån någon med en tech2. Skicka pm!

    - Ljudförbättringar/bullerförbättringar. Dämpmaterial ska beställas och installeras. Men vilken typ och vart. Förslag
    på prisvärda 3.5" är också intressant..

    Kommer uppdatera tråden allt eftersom.
    9-3 NG aero
    OG-900 (Såld)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    152
    Har du fått rätt på problemet med antispinn?
    SAAB 9-3 Aero SC 2,8T -06

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Bruno_S Visa inlägg
    Har du fått rätt på problemet med antispinn?
    Tja, jag hoppas det. Lampan har inte lyst på ett bra tag nu. Kanske försvann problemet när jag skiftade till sommardäck? Tillfälligt glapp? Återkommer den igen får jag gräva vidare.
    9-3 NG aero
    OG-900 (Såld)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    152
    Har haft detta problem på 2 av mina och på en polares.. kabelhärvan mellan ABS-givarna bak, alltså den som går på bakaxel, den brukar ärja (stavning?) så det glappar och blir avbrott i kablaget vilket gör att man får detta problem.. när jag kom in med min och förklarade ABS-problemet så tog det inte många sekunder innan de sa vad det va för fel och som sagt så har jag fixat det på 3 bilar nu, kan nästan slå vad att du har samma problem
    SAAB 9-3 Aero SC 2,8T -06

  11. #11
    En liten uppdatering:

    Gav mig på att försöka minska vägljudet inför sommaren. Beställde 20st SC mattor ifrån BRL.
    2-3 st ark gick in i respektive framdörr. Liksom i de bakre hjulhusen. Främre hjulhus kom jag knappt åt, men
    lyckades få in något enstaka ark där. Resten åkte under baksätet. Och ytterligare något enstaka
    i reservhjulsbaljan.

    Resultatet ? Det blev tystare och stereon fick klart bättre basljud.
    Knackar man på framdörrarna nu så får man ett betydligt stummare och dovare ljud. Och jag kan tänka mig att
    det hade kunnats förbättrats yttligare något snäpp om man fixerat in fler ark.







    9-3 NG aero
    OG-900 (Såld)

Liknande ämnen

  1. Svarta Aero fälgar? Snyggt?
    Av Turbo_Danne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 15:51
  2. Svarta fälgar på Röd 9000 Aero?
    Av BjörnR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •