Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Check engine lampan lyser :(

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    9

    Check engine lampan lyser :(

    Har ganska nyligen köpt en 9-3 Aero -01, ca 7500 mil.

    För ett par veckor sedan började Check engine lampan lysa med fast sken. Den började lysa när jag åkte i en lång och ganska brant nedförsbacke...

    Åkte till Nordic och de sade att felkoden var "katalysatorfel"!
    Bilen går precis som vanligt, inga ryckningar, oförändrad förbrukning, inga spikningar osv. Går toppenbra på alla sätt o vis!

    Det tog bort felmeddelandet och jag har kört bilen sparsamt sedan dess! Men nu lyser lampan igen, och den började lysa vid samma omständigheter...lång nedförsbacke? Vad kan det vara? Katalysatorn känner väl inte av bilen lutning/tiltning? Finns det någon gicare som kan ha hamnat lös och kortsluter om bilen lutar o den kommer åt någon plåtdetalj i katalysatorn? Är det bara att plocka i sär o leta?

    Är nybliven bilägare o måttligt händig, dock väldigt intresserad och vill lära mig!

    Upplysningar mottages gärna!

    Mvh
    Andreas,
    Driven car:
    9-3 Aero 2001
    Nordic III

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Sexdrega
    Inlägg
    54
    hej

    vi hade samma problem på våran 9-5a 2,0t speedparts steg3. Check engine lampan började lysa och vi kollade upp det med en tech 2 och det visade sig vara katalysator fel. Bilen gick precis som din kanon och förbrukningen var som vanligt. Men härom dan slocknade lampan ja tror det är för att vi har sportkat och den har gått korta sträckor lungt katalysatorn hinner nog inte komma upp i tillräckligt hög temp antagligen för att fungera riktigt

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    9

    Check engine lampan lyser :(

    Hejsan

    Så det finns flera md samma problem alltså...

    Vad menar du med Tech 2, vad innebär en sån kontroll?
    Handlar det om signalfel eller rent av trasiga komponenter tro?
    Läste lite i en annan tråd om lambda, kontakter osv...kanske något glappt?

    Men när jag tänker efter så började lampan lysa vid båda tillfällena strax efter att jag startat bilen, så katalysatorn hade säkert inte hunnit upp i rätt arbetstemperatur. Men törs jag köra med bilen överhuvudtaget?

    Mvh
    Andreas
    Driven car:
    9-3 Aero 2001
    Nordic III

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 114
    Vad har du för avgassystem? Orginal?
    Titta under bilen, efter katalysatorn skall lambda 2 sitta. Om det läcker in luft innan lambda 2 kan det bli riktigt tokigt (talar av erfarenhet). Kolla om det är JT att skarven efter katten är rätt, täta gärna med dämparpasta. Om det är orginal, kolla efter spricckor/läckage.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Sexdrega
    Inlägg
    54

    Re: Check engine lampan lyser :(

    Citat Ursprungligen postat av RZL
    Hejsan

    Så det finns flera md samma problem alltså...

    Vad menar du med Tech 2, vad innebär en sån kontroll?
    Handlar det om signalfel eller rent av trasiga komponenter tro?
    Läste lite i en annan tråd om lambda, kontakter osv...kanske något glappt?

    Men när jag tänker efter så började lampan lysa vid båda tillfällena strax efter att jag startat bilen, så katalysatorn hade säkert inte hunnit upp i rätt arbetstemperatur. Men törs jag köra med bilen överhuvudtaget?

    Mvh
    Andreas

    Hej!

    En Tech 2a är en apparat som Saab använder när dom kollar felkoder och på våran stod det att katalysatorn inte fungerade riktigt. Men vad har du för avgassystem? vi har 3"JT hela vägen med sportkat och passformen är ju sådär så det kanske läckte lite lr nåt Och på original främre rör sitter det ju 2 katalysatorer den första tror jag om jag inte minns fel är förvärmning av katalysatorn och på JTs främre rör sitter det ingen sån så sport katalysatorn kanske har lite svårt att komma upp i arbets temp. Det ska inte vara några problem att köra med bilen om det är därför din check engine lyser sa iaf en som jobbar på Saab till mig. Men börja med att kolla så att ditt avgasystem inte läcker frame vid katalysatorn det ska vara helt tät annars lyser motor lampan direkt.

    Mvh Adam

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    9

    Check engine lampan lyser :(

    Tack för alla svar o tips!

    Vad jag vet är det helt originalsystem som sitter på, det enda trim som finns i den nu är som sagt ett chip. Kanske man borde uppgadera avgassystemet för att få bilen att gå bäst?

    Hursomhelst, verkar bäst att hissa upp bilen och ta en koll på skarvar, kontakter, katalysatorer osv samt prata med Nordic igen och kanske ta en sväng dit.
    Men när man väl är där vill man ju bara köpa deras steg 3 direkt o låta bilen "sträcka ut"...dyrt som impulsköp dock! hehe

    //Adde
    Driven car:
    9-3 Aero 2001
    Nordic III

Liknande ämnen

  1. Check Engine-lampan lyser...
    Av WannabeeGBG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 17:47
  2. check engine lampan lyser
    Av svenskakocken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 21:13
  3. Check engine lampan lyser..
    Av LHjelm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 22:45
  4. Check Engine lampan lyser :(
    Av miltonspappa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •