Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: turbo problem

  1. #1

    turbo problem

    hej
    jag har en saab 9-3 AERO-03
    tänkte höra om någon som visste vad problemet var. när man kör bilen och ska accelerera på 3 eller 4 växeln så visslar bilen en hel del och efter ett tag så slås turbon av så den bara går på halva mätaren i bilen och orkar inte något. tar man det lugnt när man accelererar så går det bra och växlar uppåt tidigt. har haft bilen inne på verkstad men de kunde inte hitta något förutom att röret mellan turbon och intercoolern bytes och fungerade ett bra tag efter det utan att turbon slogs av. kan även göra det när man har kört ett tag på vägen och bara ska köra om en bil. behöver inte spela någon roll att man växlar ner
    bilen är helt original
    hörde med en kompis och han trodde det var turbo regulatorn som inte fungerade som den skulle

    tack på förhand för svar

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 146
    Visslade ljud tycker jag pekar på läckage och förmodligen därför de bytt rör.

    Läckage slangar eller IC?
    Defekt Magnetventil?
    Läckande avlastningsventil?
    Trasiga/läckande vacuumslangar som styr bl.a. avlastningsventil (Är de aldrig bytta skulle jag byta på en bil av den åldern, de blir torra och spricker, ca 4mm invändig mått brukar de vara)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm-södra sidan
    Inlägg
    24
    Visslande låter som du har en spricka i grenrör eller något?

  4. #4
    tackar
    ska kolla på det och se om jag kommer fram till något.
    vacumslangarna blev testade på verkstad i samband med rörbytet och då kunde man inte se något att det skulle läcka i dem. glömde skriva med en viktig detalj ser jag nu i förklaringen. när turbon slår av så kommer den aldrig tillbacks igen innan man har slagit av bilen och startat den igen. då fungerar den som den ska göra.

Liknande ämnen

  1. turbo problem
    Av bosse1973 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 13:12
  2. 9000 2.0 turbo -96, byta turbo till en äldre 9000 PROBLEM!
    Av hangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 00:19
  3. Turbo problem
    Av steffeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 11:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •