Jag träffade en bilmeck som berättade att reservdelar till saab bilar har gått upp i pris senaste tiden och kommer troligen bli dyrare och dyrare i framtiden (pga konkuren då).
Hur mycket stämmer det?
/Raptor
Jag träffade en bilmeck som berättade att reservdelar till saab bilar har gått upp i pris senaste tiden och kommer troligen bli dyrare och dyrare i framtiden (pga konkuren då).
Hur mycket stämmer det?
/Raptor
Hej,
Prova att träffa en till bilmeck så har vi ifal 50% chans att dem är dyrare?
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Jag tycker det är en viktig fråga att diskutera. Jag är nyfiken på hur framtiden kommer att se för Saab reservdelar. Jag gissar att det är lätt att ta ut saftiga priser i senare. Jag tycker mecken har en bra poäng.
Beror väl lite på var man handlar också? Jag köpte en vevaxellägesgivare för ett par månader sedan. 865 kr hos Mekonomen, 1680 kr hos Bilpartner, båda var Bosch original.
Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
http://www.garaget.org/?car=315585
Det är väl tillgång och efterfrågan som sätter priset som vanligt? Finns det t.ex endast en nytillverkad framruta till og9-3 kvar i hela världen, men samtidigt hundra köpare, kan den rutan bli väldigt dyr. Dock, om en glasrutetillverkare får för sig att tillverka 10000 rutor så sjunker priset snabbt.
Vi saabägare har nog haft det rätt bra tidigare om jag har förstått de som kör tysktillverkade premiumbilar rätt. Jag kan bara gissa, men jag tror att så länge det fortfarande rullar många Saabar ute i världen så kommer reservdelspriserna hålla sig på ungefär nuvarande nivå. Om sedan bilmecken kommer lägga på några extra procent låter jag bli att spekulera i.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Det finns hopp också...tex luftmassemätarna, gått från 2300:-? till 980:- hos Saab.... kanske har och göra med att dem har/hade 32000st i lager?
1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09
Tycker inte heller att det diskuterats tillräckligt. Det är ju bra om reservdelar finns tillgängliga men är dom orimligt dyra spelar det ju ingen roll.
Skulle vara intressant om Orio redovisade prisskillnaderna till kund idag jämfört med 2008. Kanske är det ingen skillnad och då blir det ju ofarligt. Eller så har priserna gått upp och då gäller det ju att mörka...
Fredrik J
slitdelar kommer vara konkurrensutsatta och lönsamma att sälja.
uddadelar har nog tillverkaren bjudit på priset, de är ju hyllvärmare man fått göra life time buy från leverantörer man riskerar få skrota ut... eller beställa en skitdyr ny batch...
å andra sidan, uddadelar går OFTA att hitta på skroten... likaså har säkert vissa andra saker "sponsrats" tex vevhusventsatser... det lär ju knappast orio göra...
nä, hellre en uddadel finns och kostar 6.000 om den tidigare kostade 3.000. Bilen går ju att rädda isåfall, mot att den får gå på skroten...
varför skulle de redovisa skillnader? delarna kostar vad de kostar... slitdelar kommer som sagt att konkurensutsättas. bränslepumpar, bromsskivor, luftmassemätare kommer nog finnas tillgängliga länge än...
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
För att informera mig som Saabägare. Finns det delar på bilen som är sällsynt på skroten och som sedan konkursen stigit i pris? Stigit till högre höjder än motsvarande delar till andra bilmärken har gjort innan? Jag tycker en sån redovisning skulle fungera lugnande på den som eventuellt är spekulant på en beg. Saab (och därmed en potentiell kommande kund till Orio).
Naturligtvis vet man hur det ser ut.
Fredrik J
Jag tycker snarast man blir bortskämd med de låga priserna på Saab-reservdelarna. Dessutom så pratar Orio svenska, de går att ringa och prata med, och det finns ett betydande mått av sunt förnuft där. Om man kan göra ett case för att priset är orimligt högt är de inte opåverkbara, det vill göra affär om de tjänar på det.
Vad man däremot kan förmoda är att Orio är mer svenskt ärliga i sin prissättning än många andras originaldelar (dvs. inga hemska pålägg på volymdelar men ovanliga delar subventioneras inte).
Priserna oroar mig absolut inte. Tillgängligheten är en mycket centralare fråga för min del.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96