Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Val av Steg1-chip till og9-5 -06 2.0t

  1. #1

    Val av Steg1-chip till og9-5 -06 2.0t

    Då har jag till slut hittat en familjekombi med rätt spec! Hämtas i morgon!
    Blev en svart sc 9-5:a 2.0t -06:a, automat, nav, helskinn, avtagbar drag, fabrikstonade rutor mm.
    Hade egentligen velat ha en 2.3T men tror ändå att det räcker med en 2.0 till det den ska användas till om man skulle chippa den.

    min fråga är dock vad man ska välja för chip?
    vill gärna ha något som också drar mindre bensin vid normal körning.
    bor i Växjö så ska man göra det enkelt för sig att köra på ett BSR-chip?
    eller ska man ta ett Maptun-chip?

    kommer inte skaffa mer än 250hk ever i denna bilen då jag har en annan "lekbil".
    Senast redigerat av danielduchon den 2014-04-15 klockan 12:27. Anledning: fel förkortning

  2. #2
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44
    Grattis till nya bilen! Hoppas du ska bli nöjd

    Alltid svårt att rekommendera eftersom något som funkar bra på en bil kan funka sämre på en annan ( beroende på hur bilen skötts av tidigare ägare osv osv...)
    Har för övrigt inte så bra koll på 9-5 men haft BSR steg 1 på min förra 9-3a. Kör numera med Nordic och tycker att bilen får ett betydligt mjukare register med jämt och fint vrid rakt igenom. Upplevde att all kräm kom mellan ~2000-3500rpm från BSR, sen var de inte mycket mer.

    Inget illa menat mot BSR, men med mina erfarenheter så är jag betydligt nöjdare med Nordic. Maptun kan jag inte uttala mig om men finns ju väldigt många här på forumet som är supernöjda med dem.
    Nu: Saab 9-3 Aero Biopower -10 Steg 1
    Tidigare: Saab 9-3 Linear -04 BSR Steg 1
    http://www.garaget.org/jordklotet

  3. #3
    Ja, det är väl den känslan jag fått också från detta forumet att Maptun eller Nordic är de man bör satsa på.
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Har inget att tillföra i "val av trim"-frågan (förutom att det ekonomisk sett oftast är svårt att räkna hem ett trim genom bränslebesparing) men vill bara påpeka att ng9-5 på forumet brukar avse sista generationen av 9-5:an. Den som tillverkades runt 2010 och framåt. Bara så du vet.
    Senast redigerat av mioh den 2014-04-15 klockan 02:36.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Kör med BSR, är nöjd. Kört med Maptun dock ett st3 nöjd. En del här verkar sky BSR som pesten eftersom de inte kan saab. Nordic och Maptun är ju duktiga på saab. Maptun har ju åf lite överallt.

  6. #6
    Vad kallas 9-5:an mellan 2006-2010 då?
    Senast redigerat av danielduchon den 2014-04-15 klockan 12:28. Anledning: fel förkortning
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    og9-5, som alla före MY10. Att den är faceliftad spelar ingen roll. Faceliften gör det inte till en helt ny bil utan är ju bara en liten uppfrächning av exteriör och en del mindre grejor. Grundbilen är densamma.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Oki, det förklarar att jag inte hittat så mycket info om den här på forumet! Letade efter n95!
    men det går inte att ändra överskriften eller kan kanske en admin göra det så det inte blir missvisande?
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag fixade rubriken åt dig enligt önskemål. Vänligen läs igenom forumets regler och titta särskilt på paragrafen angående signaturer.

    När vi ändå är inne på vad modellerna ska heta så vill jag påminna om att det är ett bindesstreck mellan siffrorna i modellbeteckningen. Glömmer man det bindestrecket så är det en sånhär Saab man skriver om:

    Senast redigerat av Brisse den 2014-04-15 klockan 10:50.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    När det gäller Maptun så behöver du inte åka till någon ÅF eftersom du enkelt byter program med en lite dosa som du kopplar in i OBD uttaget under ratten, mycket enkelt.
    Och med den kan du växla till originalprogrammet när du lämnar in bilen på exempelvis service.

    Jag kör med Maptun program i alla mina 9-5or och är grymt nöjd
    Se till att bli medlem i klubben innan du handlar så får du nytta av klubbrabatten också.

    Välkommen till STCS
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Jag fixade rubriken åt dig enligt önskemål. Vänligen läs igenom forumets regler och titta särskilt på paragrafen angående signaturer.

    När vi ändå är inne på vad modellerna ska heta så vill jag påminna om att det är ett bindesstreck mellan siffrorna i modellbeteckningen. Glömmer man det bindestrecket så är det en sånhär Saab man skriver om:
    sorry! =(
    bättre?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Jag fixade rubriken åt dig enligt önskemål. Vänligen läs igenom forumets regler och titta särskilt på paragrafen angående signaturer.

    När vi ändå är inne på vad modellerna ska heta så vill jag påminna om att det är ett bindesstreck mellan siffrorna i modellbeteckningen. Glömmer man det bindestrecket så är det en sånhär Saab man skriver om:
    Och ändå så missade jag bindestrecket i signaturen...
    Senast redigerat av Brisse den 2014-04-15 klockan 13:17. Anledning: Tog bort bilderna i citaten
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  12. #12
    Fick detta svaret av Maptun:

    Hej Daniel!
    Så länge du inte förändrar din körstil så ska inte förbrukningen sticka iväg. Den kan t o m gå ner något.
    Hör av dig om du har fler frågor!


    Har blivit erbjuden ett Maptun för 3000:- så jag tror nog att jag slår till eller?
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Teequee Visa inlägg
    Grattis till nya bilen! Hoppas du ska bli nöjd

    Alltid svårt att rekommendera eftersom något som funkar bra på en bil kan funka sämre på en annan ( beroende på hur bilen skötts av tidigare ägare osv osv...)
    Har för övrigt inte så bra koll på 9-5 men haft BSR steg 1 på min förra 9-3a. Kör numera med Nordic och tycker att bilen får ett betydligt mjukare register med jämt och fint vrid rakt igenom. Upplevde att all kräm kom mellan ~2000-3500rpm från BSR, sen var de inte mycket mer.

    Inget illa menat mot BSR, men med mina erfarenheter så är jag betydligt nöjdare med Nordic. Maptun kan jag inte uttala mig om men finns ju väldigt många här på forumet som är supernöjda med dem.
    Vridet i BSR1 för min 93 SS 04 hade vridet så tidigt som möjligt och rätt mycket, skall det vara steg 1 skall det nog vara så för att få ut det mesta, Dock så ven det för mycket i min maskin så jag bytte till steg 3 BSR och den har verkligen för mycket vrid för tidigt, hade säkert valt maptun för steg 3 om jag hade fått ändra mig...

    Det du upplever är relativt 2000-3500 rpm... BSR ångar på till 5000 rpm men där droppade den Men det är inte BSRs fel... Detta var också en anledning till att ta steg 3... Fetare avgas...
    Senast redigerat av exilturbo den 2014-04-16 klockan 12:30.

  14. #14
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437
    Om du vill nå 250 hkr räcker inte steg 1 utan då är det snarare ett steg 3 du behöver dvs byte av en del hårdvara också.
    2,0t når ju 185 hkr med BioBower och så mycket mer effekt finns inte att hämta med ett steg 1. Du kan få mer effekt på bensin men det är förmodligen mindre intressant.
    Även om programvaran för steg 1 bara kostar 3000:- får man kallt räkna med kostnaden för ett kopplingsbyte rätt snart när man börjar trimma. Just av den anledningen har 2,3t BioPower den kraftigare Aero kopplingen redan från början, här ansåg SAAB inte att den klenare kopplingen skulle hålla för dom 215 hkr som den större motorn ger.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av danielduchon Visa inlägg
    Fick detta svaret av Maptun:

    Hej Daniel!
    Så länge du inte förändrar din körstil så ska inte förbrukningen sticka iväg. Den kan t o m gå ner något.
    Hör av dig om du har fler frågor!


    Har blivit erbjuden ett Maptun för 3000:- så jag tror nog att jag slår till eller?
    Hej,

    Det var ett bra pris!
    Påsk erbjudande ?
    Till och med jag hade slagit till om jag inte var rädd om min bil :-)
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av danielduchon Visa inlägg
    Fick detta svaret av Maptun:

    Hej Daniel!
    Så länge du inte förändrar din körstil så ska inte förbrukningen sticka iväg. Den kan t o m gå ner något.
    Hör av dig om du har fler frågor!


    Har blivit erbjuden ett Maptun för 3000:- så jag tror nog att jag slår till eller?
    Hoppsan svårt att få ihop siffrorna i april?!
    Det var årets rea!
    50% mindre än vad jag gav och då hade jag ändå fått 35%, det finns marginaler
    saab 9-5 aero hirsch 04 300hk RL 100-150km/h 5,4sek 100-200km/h 15,3sek
    saab 9-5 aero SC hirsch 04 280hk RL 100-150km/h 6,4sek

  17. #17
    Förstår att jag inte kan köra 250hk med steg1 men ville bara beskriva vad jag Max kommer ha i bilen. Just nu gäller steg1 som gäller och kanske stannar det där!

    sedan är det inte från maptun jag fått erbjudandet utan från en här på forumet! men det var utan maptuner och jag vill nog ha en sådan så man kan byta till orginal så smidigt som möjligt.
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av danielduchon Visa inlägg
    Fick detta svaret av Maptun:

    Hej Daniel!
    Så länge du inte förändrar din körstil så ska inte förbrukningen sticka iväg. Den kan t o m gå ner något.
    Hör av dig om du har fler frågor!


    Har blivit erbjuden ett Maptun för 3000:- så jag tror nog att jag slår till eller?
    Här tolkar man dig som att firman MapTun ger dig erbjudandet?

    Men så är det alltså inte, men du ville kanske ge sken av det!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av danielduchon Visa inlägg
    Förstår att jag inte kan köra 250hk med steg1 men ville bara beskriva vad jag Max kommer ha i bilen. Just nu gäller steg1 som gäller och kanske stannar det där!

    sedan är det inte från maptun jag fått erbjudandet utan från en här på forumet! men det var utan maptuner och jag vill nog ha en sådan så man kan byta till orginal så smidigt som möjligt.

    Byta mellan program gör du nog bara första månaden , nyhetensbehag.
    Så smidigt är det inte, det är inte bara en knapptryckning så är programmet bytt.
    Krävs billaddare ( för att vara på säkra sidan ) , tycka säkringar och vänta ca 10-15min.
    Inte jättekrånligt men inte så smidigt som det beskrivs.
    Köp en extra box istället, tar lika lång tid att byta box som program.
    saab 9-5 aero hirsch 04 300hk RL 100-150km/h 5,4sek 100-200km/h 15,3sek
    saab 9-5 aero SC hirsch 04 280hk RL 100-150km/h 6,4sek

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Här tolkar man dig som att firman MapTun ger dig erbjudandet?

    Men så är det alltså inte, men du ville kanske ge sken av det!
    Varför skulle jag vilja det??? Förstår inte vad du är ute efter...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mathias.p.w Visa inlägg
    Byta mellan program gör du nog bara första månaden , nyhetensbehag.
    Så smidigt är det inte, det är inte bara en knapptryckning så är programmet bytt.
    Krävs billaddare ( för att vara på säkra sidan ) , tycka säkringar och vänta ca 10-15min.
    Inte jättekrånligt men inte så smidigt som det beskrivs.
    Köp en extra box istället, tar lika lång tid att byta box som program.

    jag gillar idén bara att slippa hålla på att skruva i inredningen vid eventuellt byte...
    jo har sett ett youtube-klipp på det så jag har full förståelse för hur man gör, men men jag får la fundera lite till. Detta är ju som sagt min brukis och inget extrembygge på långa vägar...
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

Liknande ämnen

  1. chip trimning steg1 BSR
    Av Haglin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •