Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Charmen med Saab

  1. #1

    Charmen med Saab

    Kan vi inte dela med oss lite i denna tråd om charmen vi upplever med Saab?
    Både bra och dåliga saker som upplevs som en del av märkets identitet och charm.

    Kan ju börja med den lite snea körställningen i og900 eller överdrivet funktionella färddatorer i senare modeller.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Turbo !!!

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Night Panel! Fantastisk knapp som jag omedelbart saknar om/när den saknas i en bil om natten.

    Sedan är det givetvis turbon. Speciellt i en og900 där man gärna lyssnar lite extra när man gasar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Stolarna i 9-5an är gudomliga...

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346
    Rost...? Typ överallt.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J Visa inlägg
    Rost...? Typ överallt.
    Om rost verkligen är något som hör till märkets identitet och charm så har i alla fall jag missat något viktigt på samtliga mina saabar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Stolarna i 9-5an är gudomliga...
    Inte bara 9-5. De flesta Saab har väl gudomliga stolar, fast det var nästan bättre på äldre modeller.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Med risk för att vara ensam om det men jag gillar att nyckel sitter på golvet mellan stolarna.
    Jag brukar på andra bilar ha en nyckelknippa som slår mot knät när jag kör. irriterande.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej Kudashi, du är inte ensam. Det är en jättebra detalj. Jag hittar inte ens nyckelhålet hos andra biltillverkare. Man måste böja ner huvudet och börja rota under ratten. Jättedåligt. Endast Saab placerar nyckeln rätt.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Jag brukar på andra bilar ha en nyckelknippa som slår mot knät när jag kör. irriterande.
    Dessutom gör de övriga nycklarnas tyngd att tändningen slås av, låser ratten, dödar bromsservo och kopplar bort krockkudden. Fråga GM och deras kunder om detta är en bra sak. Synd om de som äger drabbade bilar. Inte synd om GM.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Dessutom gör de övriga nycklarnas tyngd att tändningen slås av, låser ratten, dödar bromsservo och kopplar bort krockkudden. Fråga GM och deras kunder om detta är en bra sak. Synd om de som äger drabbade bilar. Inte synd om GM.
    Så låset på golvet är inte bara en charmig grej utan säkerhetstänkande på hög nivå.
    Har själv varit med om att påbörjat en bogsering utan att dra på tändningen och vid första svängen låst ratten (panik)
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  12. #12
    För de som eventuellt har missat senaste tidens nyheter om GM:

    http://www.reuters.com/article/2014/...A2R1Y920140328

    Kort sammanfattning: GM återkallar minst 2,6 millioner bilar på grund av tändningslås som stänger av bilen, t.ex. pga nyckelknippans vikt, med predikterbara problem (inkl dödsfall). Någon på GM har försökt dölja detta genom att införa en ändring i tändningslåset men utan att byta artikelnummer.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Med risk för att vara ensam om det men jag gillar att nyckel sitter på golvet mellan stolarna.
    Jag brukar på andra bilar ha en nyckelknippa som slår mot knät när jag kör. irriterande.
    Nej, du är inte ensam. Det är där låset ska sitta!
    Signaturlös

  14. #14
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Ryckig gång , knarrande bakvagn, skeva bromsskivor , trasig backventil till vevhusventilationen , ändå gillar jag min Saab

    Skämt och sido , gillar nyckelns placering , komforten , motorn (När den går som den ska).
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Dricka hållaren som glider ut snacka om rysning av charm och dom små praktiska små facken bak på 9-5 combi.
    Där får 1 liter flaskorna med olja plats, inte för att jag behövt använda dom, men så charmig som saaben är så är det nog ett måste för att tryggt kunna ta sig från A-B.
    Senast redigerat av Kudashi den 2014-04-15 klockan 22:36.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    75
    Nyckeln nere vid växelspaken, den gröna färgen i cockpit. Att allt är "vinklat" mot föraren. Turbon i motorvägshastigheter. Sätena.
    Saab 9-3X 2.0T Biopower XWD -10 ~345hk Nordic
    https://www.garaget.org/?car=416069

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Alla andra bilar har fel - tändlåset är världens smartaste grej på Saab och det är obegripligt att ingen annan hakat på. I med nyckeln som ligger bra därnere, släpp handbromsen och i med växeln, alla högerhandens moment inför start ligger på samma ställe, det var så Saab tänkte. Varför skall jag böka runt med en stor nyckelknippa bakom ratten? Idiotiskt. Nu har ju branschen gått över till andra system delvis, men Saab hade rätt från början.

    Annars gillar jag såklart Turbostuket, att "vanliga" bilar har mkt effekt, det var ju Saab som också införde det på bred front. Dom var väl inte först, men dom lyckades bäst och gjorde Turbon till vardagsmat i familjebilar.

    Halvkombin på 900CC? Såååå mkt plats och ändå ingen plåtlåda. Kanske inte jätte saabisch men ändå lite?

    Och så all säkerhet, som tyvärr Saab aldrig marknadsförde bra till skillnad från "the safety car" Volvo. Där hade Saab också kunnat vara men dom körde lite för hårt på sportigheten. Den var unik i början med Turbon men inte under 90 och 2000 talet, däremot var ju Saab också en superbt säker bil under hela den perioden.
    MEDLEM 7032.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    31
    Instämmer med tidigare talare:
    Nightpanel - direkt beroendeframkallande när man bor utanför "cityneonet".
    Tändningslås på golvet - så smidigt.
    Kombinationen av komfort, säkerhet och sportighet - perfekt för den "ansvarsfulla men gasglada familjefadern".

    Men framförallt, allt sitter ju där man förväntar sig och man förstår direkt hur reglage etc fungerar. Sätter jag mig i exempelvis en koreansk bil så är jag helt vilse, visst det är snyggt att titta på men hur förarorienterat är det?
    Saab 9-3 2.8T V6 Aero Cab - 2007 http://www.garaget.org/?car=334027

  19. #19
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 394
    Medlem#
    6935
    Jag gillar att Saab alltid varit lite udda, att man liksom vägrat att anpassa sig.
    Man har envisats med halvkombi, tändningslåset på golvet, backen i innan man tur ur nyckeln och andra små "egenheter" som gett märket dess karaktär.

    Hur många gånger har man inte fått kommentaren "men jag fattar inte varför dom envisas med att ha nyckeln där"?
    Och det är lite det som är grejen. Det är inte meningen att alla ska fatta varför nyckeln sitter där, det bara är så på Saab och gillar man inte det så tough luck, köp en Volvo.
    Den där "we do it our way" attityden som alltid funnits hos Saab är något jag verkligen gillar och önskar att den fanns hos fler biltillverkare.

    Jag såg någonstans en omröstning bland Saab-ägare om vilket märke dom skulle välja om dom inte fick välja Saab.
    Alfa Romeo låg trots sin marginella marknadsandel i topp. Detta tror jag helt enkelt beror på att även Alfa alltid har varit lite rebell och gått sin egen väg, precis som Saab, och det är just den där attityden som lockar många anhängare.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #20
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Att ett så litet bolag under så lång tid lyckades driva tekniken framåt genom genialiska lösningar på problem och möjligheter, att tänka utanför de normala ramarna. Att genomgående fokusera på föraren och bygga upp bilmodellerna runt föraren och skapa en tydlig kommunikation mellan förare och bil så föraren alltid vet var denna har sin bil. Att ta fram lösningar som andra tillverkare får följa efter. En del av resultatet av detta har omnämnts i tidigare inlägg ovan.

    Utöver de saker som nämnts ovan vill jag även lyfta fram lykttorkarna - som jag saknar dessa ffa på vintrarna samt backljusen i framlyktorna.

    /Johan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •