Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Saab 9-5 2.3t -99. Blå rökpuff vid kallstart (beror ej på turbo)

  1. #1

    Unhappy Saab 9-5 2.3t -99. Blå rökpuff vid kallstart (beror ej på turbo)

    Hej,

    Jag har en 9-5, 2.3t från 1999 som ger ifrån sig en -blå- rökpuff vid kallstart, och värst om bilen stått 1-3 dygn. Turbo, vevhusventilation, oljetråg osv är kontrollerade / bytt. I övrigt går bilen bra, och ryker absolut ingenting under körning.

    Kolvringar, ventiler? Eller något annat fel? Nån som känner igen symptomen....

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Låter typiskt som ventiltätningarna. Blir det mindre efter 4 dagar menar du?
    När ventiltätningarna är dåliga rinner det långsamt ner olja i förbränningsrummet och det brukar ta någon dag.
    http://www.thesaabsite.com/900new/FA...e_Seals/Guides

  3. #3
    Nej tvärtom. Ju längre bilen får stå, desto större puff blir det. Värst är det när det är kallare ute. Sen är det bara tuta och köra som vanligt.
    Kan tjockare olja hjälpa, eller måste man byta ventiler? Låter som en dyr historia....

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Hur mycket olja drar den, och vilken olja använder du? Beroende på vad du svarar på de frågorna så kanske du kan byta till en olja med högre viskositet.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Hur mycket olja drar den, och vilken olja använder du? Beroende på vad du svarar på de frågorna så kanske du kan byta till en olja med högre viskositet.
    Jag kör ganska lite, men ca halvliter / 100 mil. Har för mig jag använder en 5w40 olja just nu (eller 5w30)...

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Har du 30 så kan du ju gå upp till 40 vilket är det högsta som rekommenderas av Saab. Även 50 fungerar men det är utanför Saab's specifikation så det provas på egen risk isåfall.

    Detta är dock bara ett sätt att lindra symptomen. Det bästa är såklart att hitta källan till problemet och åtgärda det. En halvliter / 100mil är dock inte ovanligt på lite äldre Saab'ar med slitna motorer.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-04-13 klockan 19:08.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Har du 30 så kan du ju gå upp till 40 vilket är det högsta som rekommenderas av Saab. Även 50 fungerar men det är utanför Saab's specifikation så det provas på egen risk isåfall.

    Detta är dock bara ett sätt att lindra symptomen. Det bästa är såklart att hitta källan till problemet och åtgärda det. En halvliter / 100mil är dock inte ovanligt på lite äldre Saab'ar med slitna motorer.
    Svårt att uppskatta men runt halvliter - litern / 100 mil. Men jag kör väldigt lite, så då känns det iaf inte som något akut problem... Ska testa att slå i lite castrol 10w40 olja

Liknande ämnen

  1. 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-08-05, 23:23
  2. Rökpuff!
    Av stabon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 23:13
  3. Saab 9-5 2.3T ryker svart på höga varv! Beror på?
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 01:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •