Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta krängningshämmargummi

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -

    Byta krängningshämmargummi

    Hur f-n ska man komma åt att byta krängningshämmar gummit? Det sitter ju helt galet till! Plocka ner hela framvagnen?
    9-5 Aero 00:a

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Det ska gå att byta bara bussningarna utan att sänka ner subramen i bakkant, minns inte momentet men det står i WIS (Workshop Information System) för SAAB.
    Har dock läst flera/många som dragit av bultarna till bussnings överfallen och då måste subramen ner för att fixa till det, så det kanske är lättare att ta ner hela och jobba därifrån och samtidigt byta de 6 bussningarna till subramen.

    Guide till att ta ner subramen.
    http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/...o.asp?nsteps=5

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Tack för info/svar. "Bultarna" såg väldigt klena ut.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54
    Jag gjorde detta med Powerflex bussningar i framvagnen, jag fick släppa på alla subframe skruvar för att komma åt krängningshämmarbussningarna.
    Fick även lossa på främre växelådebussning/fäste, och bakre växelådebussning/fäste som sitter på subframen mot torpedväggen.
    Så det borde inte vara något problem att byta med orginal subframbussningar på.
    Och var noga med att ha något som kan hålla upp subframen om du skulle skruva ut skruvarna för långt så den inte trillar ner och tar med sig servorör m.m

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...knyckel-11319/ gjorde min operation betydligt lättare.
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    207
    Lånar tråden lite, har äntligen lyckats lokalisera mitt krarr, knrikande vid sväng till dom 2 bakre subframe bussningarrna.
    Är dessa svåra att byta? Är det bara att lossa 18 bulten som sitter mitt i, eller måste dom pressas ur/i sen?
    Vad mer och tänka på?
    Har bokat tid för hjulinställning på fredag, måste dessa bytas innan, eller kan man göra det efter utan att det påvärkar hjulinställningen?

    Gälller saab 9-5 -08 Combi 2,3t b
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

Liknande ämnen

  1. vad blir enklast?? byta motor elr byta delar?
    Av Sketstopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •