Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Startproblem OG9-5 2,0t BioPower

  1. #1

    Startproblem OG9-5 2,0t BioPower

    Hej,

    Jag har en 9-5 2.0t BioPower. Jag har kört den ca 6000 mil utan några som helst problem. Nu har den gått strax över 16000 mil. Service sköter jag minutiöst själv.
    De två senaste dagarna har bilen "hostat"/"hackat" till några gånger under körning. Idag körde jag ca 6 kilometer, check engine lampan tändes, tankade och startade bilen för att fortsätta vidare.
    Check engine lampan tändes igen (kör bara på bensin så det är inte etanolens fel) jag stannade för att starta om bilen. Till min förvåning startar bilen inte.
    Jag väntar ca 30 min och plötsligt startar bilen. Samma procedur varje gång bilen är varm, den startar inte....

    Jag har läst en del och enligt den informationen jag har läst verkar det vara vevaxellägesgivaren. Tror ni att det är den som behöver bytas?

    Verkar enkelt och billigt.

    Jag är mycket tacksam för hjälp då det är vår enda bil i familjen.

    Trevlig helg!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Det bästa vore väl om du läste ur en felkod? Gissa sig till ett fel i ett läge med lysande CE-lampa är ju bara onödigt. CE-lampan finns ju där av en anledning, att hjälpa oss veta när det är något fel på motorstyrningen så att man kan läsa ut en kod och få veta exakt vad som felar. Att gissa sig till fel och sen byta delar kan resultera i en kraschad ekonomi i värsta fall!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Jo det är sant. Problemet är att jag inte har tillgång till så fin utrustning. Enligt den informationen jag hittat på nätet verkar givaren vara ett vanligt fel vid dessa symptom. Vad tror ni om det?

  4. #4
    Det kan vara vevaxelgivare. Så som du beskriver det så låter det troligt. Då brukar bilen gå bäst medans motorn är kall. Men för att vara säker så bör du läsa ut felkoder först om du inte vill chansa. Bor du i närheten av uddevalla så kan jag läsa ut de åt dig.
    Annars går du till en mindre verkstad och får de utlästa för 300-400kr

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 165
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Dorian Visa inlägg
    Det kan vara vevaxelgivare. Så som du beskriver det så låter det troligt. Då brukar bilen gå bäst medans motorn är kall. Men för att vara säker så bör du läsa ut felkoder först om du inte vill chansa. Bor du i närheten av uddevalla så kan jag läsa ut de åt dig.
    Annars går du till en mindre verkstad och får de utlästa för 300-400kr
    Jag skulle säga at det är så hög sannolikhet för att det är givaren att det sannolikt är lönsammast (genomsnittligt utfall) att prova att byta den först istället för att lägga mer energi på felsökning. Hjälper det inte så är förlusten begränsad. Signaturen på felet låter så typisk, det är just när motorn är varm och den fått stå en kort stund så att temperaturen på givaren ökar då kylvattnet slutar cirkuler som den vägrar. DI-kassetten kan i princip ge samma symptom, men skillnaden är att när det är DI-kassetten så är den oftast lynnig och beter sig normalt från gång till gång, medan vevaxelgivaren har mycket bra repeterbarhet under likadana betingelser.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Hej! Detta forum är guld! Tack för hjälpen. Ska prova att få tag i en ny givare i helgen och byta den.

    Återkommer med besked om det löser sig.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Stämmer att det troligen är vevaxelgivaren.
    Undvik att köra med bilen, har precis bytt intercooler åt en bekant som sprängts pga baktändning i insuget orsakat av felaktig vevaxellägesgivare.
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  8. #8
    Vevaxellägesgivaren bytt. Bilen går riktigt bra nu! Tomgången är mycket jämnare också. Det är lite trix att komma åt och sådär men det tog mig totalt 1.5 timme. Gör bytet underifrån, det är enklast!

    Tack!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,0t BioPower
    Av chleide i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-12-04, 14:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •