Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: ng9-5 SC är nu godkänd för trafik i Sverige

  1. #1
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    ng9-5 SC är nu godkänd för trafik i Sverige

    Nu har flera ng9-5 SC blivit godkända för trafik i Sverige. Kul!

    http://ttela.se/nyheter/trollhattan/...nda-for-trafik

  2. #2
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Snygga!!
    Tack för inlägg och länk.
    Till mitt garage: Garaget

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Otroligt kul att dessa bilar nu slipper stå garage å samla damm.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Nu kan de ruttna bort på de svenska vägarna på kort tid
    Ärligen, om kvaliteten på den 9-5SC som stod uppställd av KVD på SAAB-festivalen var ett bra exempel på kvaliteten på dessa bilar så skulle ju inte jag vilja ha någon. Skevare bil har jag inte sett på länge...

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nu kan de ruttna bort på de svenska vägarna på kort tid
    Ärligen, om kvaliteten på den 9-5SC som stod uppställd av KVD på SAAB-festivalen var ett bra exempel på kvaliteten på dessa bilar så skulle ju inte jag vilja ha någon. Skevare bil har jag inte sett på länge...
    Positivitetsminstern!! :-D :-D :-D
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Positivitetsminstern!! :-D :-D :-D
    Kanske bara avundsjuk?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Intressant. Gissar att detta skulle kunna bana väg för andra bilar som också är registrerade i annat EU-land att bli godkända i Sverige. Jag tänker närmast på färdigbyggda engelska kitcars. Kanske en bypass förbi svenska SFRO?
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Skevare bil har jag inte sett på länge...
    Finns ju en anledning till eventuell skevhet. Fanns ingen färdig produktionsutrustning att bygga bilarna i, så man fick improvisera lite...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Självklart var det så, jag menar bara att det är stor hype kring bilar som inte tål detaljstudium. Nu stod det ju att dessa bilar var byggda seriemässigt i artikeln, men fanns det verkligen sådana?
    Det är ju en jättefräck bil, men skulle man våga köra den? Blir man påkörd bakifrån är det ju skroten nästa för minsta lilla. Vad kommer försäkringsbolaget att säga? Premien lär ju bli astronomisk eftersom de måste lösa in en bil för minsta lilla, och priset för en sån där just nu närmar ju sig miljonen.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Tycker också bilarna kan vara intressanta som samlarobjekt och industrihistoria men hur fungerar den som bruksbil egentligen.
    Om bakdelen av bilen skulle skadas kan det ju bli skitjobbigt? Vad säger försäkringsbolagen eller har man bara försäkrat som ng9-5? Hur uppskattar man reparationskostnaderna på en bil som saknar reservdelsleverantör? Eller kan Orio leverera kombiunika prylar? Glasförsäkring t.ex. Går den att vagnskadeförsäkra?

    Jag minns förseriebilar med buckliga tak. Kanske byggdes dessa bilar senare?
    Fredrik J

  11. #11
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nu kan de ruttna bort på de svenska vägarna på kort tid
    Ärligen, om kvaliteten på den 9-5SC som stod uppställd av KVD på SAAB-festivalen var ett bra exempel på kvaliteten på dessa bilar så skulle ju inte jag vilja ha någon. Skevare bil har jag inte sett på länge...
    Har du gjort någon kalibrering av synvinkeln på länge?

    1 användare gillar detta inlägg


    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    +1 på den!
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  13. #13
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Sluta håna Bollman nu... Han har ju rätt i sak.
    Bilarna är ju förserie/provbilar. Kommer inte ihåg om det slutmonterades några svetsfixturer till kombi-karossen, men vi på Epsilon konstruerade dem iallfall.
    Oavsett detta, lär de ju inte blivit intrimmade, så jag utgår från att bilarna inte går att jämföra med seriemässiga bilar i kvalitet, eller i "rakhet".
    Att de är tillräckligt raka avseende de viktigaste måtten kan vi nog utgå ifrån.


    Men, inte desto mindre är det ju faktiskt ganska fränt för en Saab-älskare att de få som skruvades ihop kommer ut på vägen.
    Eller hur?


    Tror inte de är i sämre skick än ett vanligt "amatörbyggd fordon" alt. "ombyggt fordon" som det rullar rätt många av på vägarna nu för tiden.
    Och man kanske skall jämföra dem med dessa även försäkringsmässigt.

    Men tar man med det i kalkylen, att det är en unik bil, kanske inte 110% kvalitetsmässigt perfekt (vilken Saab är det??), mer av en hobbybil än en slit o släng bil, så är det väl coolt.

    Jag skulle gärna ha en på min uppfart.

    (Trots den kassa bakåtsikten pga av det löjligt sluttande innertaket vid bakluckans gångjärn... Men det finns ju parkeringsradar o grejer.)

    1 användare gillar detta inlägg


    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #14
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Finns ju en här = http://tinyurl.com/nag4r75

    760.000 kr.
    (Kanske 100-150' över nypris??)

    Jag skall köpa en lott imorgon tror jag.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är ju en jättefräck bil, men skulle man våga köra den? Blir man påkörd bakifrån är det ju skroten nästa för minsta lilla. Vad kommer försäkringsbolaget att säga? Premien lär ju bli astronomisk eftersom de måste lösa in en bil för minsta lilla, och priset för en sån där just nu närmar ju sig miljonen.
    Nja, problemet är inte unikt. Det finns ju metoder att reparera som man inte använder på vanliga serieproducerade bilar, både plast och plåt kan man ju bygga med hantverksmässiga metoder. Och när det rör bakänden bör ju vara den andra bilens försäkringsbolag som blir tvunget att betala oavsett deras åsikt - med tanke på att den enda bilen på öppna marknaden (?) ligger på 800kSEK så bör man ha en oerhört bra möjlighet att få rätt i domstol, dvs. att reparationen är skälig (jag antar att ett fall där man kräver flera 100k i reparationskostnad riskerar att sluta i domstol). Det som antagligen är knepigast är lamparmaturerna - har någon frågat Orio om de har verktygen så de kan producera nya sådana även om priset skulle bli astronomiskt, just med tanke på försäkringsärenden.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Finns ju en här = http://tinyurl.com/nag4r75

    760.000 kr.
    (Kanske 100-150' över nypris??)

    Jag skall köpa en lott imorgon tror jag.
    Suckar djupt av välbehag när jag tittade på bilderna,ska oxå köpa lott
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Bilderna på baksidan av den bilen är för dåliga, men den sc som stod på saabfestivalen hade helt galet dålig misspass i bakändan. Plåten stack ner in i lyktglaset, böjen hade fel vinkel, glappet mellan de olika delarna var gigantiskt. Måhända denna är bättre, men den som stod på festivalen gjorde mitt intresse svalt för en provbil om man säger så.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    De där är ju inte bilar utan tidsdokument. Jag antar de inte kommer åka estrellaleden utan bara åka på träffar, så de inte rostar bort. Felen snarare ökar intresset, iom de är de enda bilarna.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  19. #19
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Finns ju en här = http://tinyurl.com/nag4r75

    760.000 kr.
    (Kanske 100-150' över nypris??)

    Jag skall köpa en lott imorgon tror jag.
    Nähe, vann bara 30 spänn.... :-/
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Och när det rör bakänden bör ju vara den andra bilens försäkringsbolag som blir tvunget att betala oavsett deras åsikt - med tanke på att den enda bilen på öppna marknaden (?) ligger på 800kSEK så bör man ha en oerhört bra möjlighet att få rätt i domstol, dvs. att reparationen är skälig (jag antar att ett fall där man kräver flera 100k i reparationskostnad riskerar att sluta i domstol). Det som antagligen är knepigast är lamparmaturerna - har någon frågat Orio om de har verktygen så de kan producera nya sådana även om priset skulle bli astronomiskt, just med tanke på försäkringsärenden.
    Intressant. Rimligen borde ju även den egna vagnskadeförsäkringen vara baserad på ett värde på 800kSEK.
    Att man får en tvist med den vållande partens bolag vid en olycka kan man nog räkna med. Det är ju lite som att köra runt men en Rembrandt i bagaget som man vill ha ersättning för...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 1a registreringsdag = i trafik 1a gången i sverige?
    Av Kincop i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-25, 19:02
  2. Saab 9-5 sedan i trafik
    Av Magnus72 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 17:28
  3. Köp av godkänd kat
    Av Bex87 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 21:24
  4. Trafik försäkrings föreningen
    Av ¤Robban¤ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 22:49
  5. I trafik vs årsmodell
    Av Treo i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •