Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ska man nämna att bilen är steg 2 trimmad vid försäljning?

  1. #1

    Ska man nämna att bilen är steg 2 trimmad vid försäljning?

    Hej

    Tänkte annonsera Saaben på blocket och tänkte nämna att den är steg 2 chip trimmad alltså från 150 hk till 230 hk.

    Kommer det att höja värdet eller minska värdet på bilen? Det är en Saab 9-5 2.0T.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Värdet går varken upp lr ner anser ja iaf men det är nog många som tycker att värdet går ner, sen är det många som undviker bilar som är trimmade dom tror att bilen är buskörd.
    Sen beror det ju lite på vem som har trimmat bilen är det en stor firma t.ex Maptun som vet vad dom pysslar med och inte Kalle runt knuten som en vecka tidigare lärde sig lite om T7suite.

    Ja tycker du ska lägga alla korten på bordet direkt lägg till så mkt info du kan, är nog många som vänder om ifall man försöker mörka något.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ökar värdet gör det inte iallafall. Om den blir lättare att sälja eller inte beror på vilken målgrupp bilen vänder sig till. Är det en kombi med dragkrok och neutral färg som kanske ser ut som en helt vanlig brukis tror jag det skrämmer bort eventuella köpare. Är det en busig bil som passar yngre män tror jag inte det skrämmer så mycket.

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Återställ till original så blir den antagligen mer lättsåld. => Sannolikt en bättre affär för dig.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Följande sanna historia tror jag speglar rätt bra hur en normalköpare skulle reagera på att ha köpt en trimmad bil utan att ha fått reda på det.
    Min bror köpte en SAAB 9-3 från KVD som visade sig vara trimmad. Han lämnade omedelbart tillbaks den och fick pengarna tillbaks!

    Man kan nog på goda grunder påstå att det är väldigt få köpare (av alla möjliga köpare av en normal familjebil) av en bil som skulle uppskatta att den varit/är trimmad.

    Per L

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Instämmer med ovan, du tappar nog samtliga presumtiva "vanliga" köpare faktiskt, kvar blir oss här som kanske är mer öppna till trim. Ingen jag känner utanför saab-intresset skulle köpa en bil som är trimma på det viset.
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    [QUOTE=kIM0h;1294801]Hej!

    Värdet går varken upp lr ner anser ja iaf men det är nog många som tycker att värdet går ner, sen är det många som undviker bilar som är trimmade dom tror att bilen är buskörd.
    Sen beror det ju lite på vem som har trimmat bilen är det en stor firma t.ex Maptun som vet vad dom pysslar med och inte Kalle runt knuten som en vecka tidigare lärde sig lite om T7sui
    Ja tycker du ska lägga alla korten på bordet direkt lägg till så mkt info du kan, är nog många som vänder om ifall man försöker mörka något.

    Om man trimmar kör man väl därefter? Har inte sett många "pys o tryck" bilar som har körts lugnt.

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Vilken effekt har bilen enligt registreringsbeviset? Det vill säga, är effektökningen enligt konstens alla regler laglig?

    Värdet på trimmet är ju lite olika beroende på hur det har kommit dit. Skillnad på saabverkstad som monterat Hirsch och registrerat nya effekten, kontra ett egenhändigt monterat trim från "One super duper power effektbox fits all" som höjer effekten genom att lura styrsystemet.

    Men för att svara på den ställda frågan: Värdet på bilen, om du nämner trimmet i annonsen eller ej, påverkas enligt mig inte alls. När det väl är dags för affär så har, oavsett vad som nämns i annonsen, bilen 230hk och det är väl ändå detta som faktiskt sätter värdet?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    [QUOTE=Rampan;1295164]
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Hej!

    Värdet går varken upp lr ner anser ja iaf men det är nog många som tycker att värdet går ner, sen är det många som undviker bilar som är trimmade dom tror att bilen är buskörd.
    Sen beror det ju lite på vem som har trimmat bilen är det en stor firma t.ex Maptun som vet vad dom pysslar med och inte Kalle runt knuten som en vecka tidigare lärde sig lite om T7sui
    Ja tycker du ska lägga alla korten på bordet direkt lägg till så mkt info du kan, är nog många som vänder om ifall man försöker mörka något.

    Om man trimmar kör man väl därefter? Har inte sett många "pys o tryck" bilar som har körts lugnt.
    En vanlig svensson som skall köpa en begagnad bil till familjen som helst strular mindre än hens förra bil skiter högaktningsfullt i vilken trimfirma som trimmat.
    Man vill ha en standard bil. En som bara funkar. Så man slipper fundera. Inga coola fälgar utöver original, inga lågprofildäck som är stötiga och dyra, ingen sänkt bil som blir stötig och opraktisk.
    Service, tvätt, omsorg är bara nåt onödigt ont i mångas ögon.

    För gemene man är trim och styling = något dåligt = en sån bil vill man inte ha.

    Vi som hänger här på forat är ju i en extrem minoritet. Och ännu färre av oss verkar ju förstå att en "optimering" av bilen faktiskt egentligen är tvärtom.
    Är bilen trimmad är den i mångas ögon förstörd. Och detta oavsett trimfirma.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg

    En vanlig svensson som skall köpa en begagnad bil till familjen som helst strular mindre än hens förra bil skiter högaktningsfullt i vilken trimfirma som trimmat.
    Man vill ha en standard bil. En som bara funkar. Så man slipper fundera. Inga coola fälgar utöver original, inga lågprofildäck som är stötiga och dyra, ingen sänkt bil som blir stötig och opraktisk.
    Service, tvätt, omsorg är bara nåt onödigt ont i mångas ögon.

    För gemene man är trim och styling = något dåligt = en sån bil vill man inte ha.

    Vi som hänger här på forat är ju i en extrem minoritet. Och ännu färre av oss verkar ju förstå att en "optimering" av bilen faktiskt egentligen är tvärtom.
    Är bilen trimmad är den i mångas ögon förstörd. Och detta oavsett trimfirma.
    Precis, och jag är nog undantaget som bekräftar den regeln, jag köpte en 9-5 med Maptun Biopower steg 3 till mig själv för en månad sedan och för mindre än en vecka sedan köpte jag en ersättare till mina förädrars 9-3 -98 185hk och det blen en 9-3 -03 ltt i mycket fint skick. Dvs. jag gallrade bort allt som jag kunde se som framtida problem och mindre driftsäkert.

    Har man en bil som även har modifierad hårdvara så skulle jan nog sälja som trimmat typ här på forumet alternativt återställa allt till original och sälja som original.
    Det svåra i en sådan fall är att vara ärlig på frågan om bilen varit trimmad eller ej.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Precis så är det som Perr skrev.
    Men så länge jag äger en Saab och inte en betydligt dyrare bil så kvittar det för mig det lilla jag kan
    förlora om bilen nu varit trimmad.

    Var ärlig och säg som det är hur det än ligger trim.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Steg 1 trimmad 9-5 2.3t, momentbegränsad på 1an?
    Av Euroman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 00:29
  2. Vilka tändstift till en steg 3 trimmad og9-3 2.0T??
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 18:03
  3. 2.3t biopower vs. steg 1 trimmad 2.0t ?
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 23:26
  4. steg 1 trimmad 9-3ss aero -03 misständer
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •