Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: motor byte (till 2,3) i en og 900 aero

  1. #1

    motor byte (till 2,3) i en og 900 aero

    Tjena jag vet att det finns andra trådar som behandlar detta ämne men jag hittar den inte, eller så kanske jag är för lat.

    Grejen är den att att min turbo rasade härom dagen och när Turbotech öppnade den kunde vi konstatera att lagrena var helkassa pågrund av att det kom skräp i oljan så jag lyfte på vetil kåpan för att kika om jag kunde se något skräp (brukar samlas i fickorna runt vetiltryckarna) och där hittare jag en skaplig tjock lager med metal spån.=(
    så jag rengjorde toppen och bytte olja och filter körde motorn i några minuter och upprepade olje och filterbytet men det kommer bara mer och mer. vilket innebär att någonting i motorn inte mår så bra.
    troligtvis sitter felet någonstans i blocket då spånet är magetiskt och toppen gjord i aluminium.

    så fråga ett: vart kommer skräpet från?
    kan det komma någonstans mellan filtret och turbon.
    kan det vara oljepumpen som är sliten och faller sönder. för jag tror inte att det kommer från själva motorn då denna varken låter ryker går tungt eller verkar latjo på annat vis.

    fråga 2: renovering eller motor byte?

    fråga 3: vilka motorer passar? alla t16 motorer från 900 och 9000 borde väll rimligtvis passa. men passar 2,3 snurrorna från 9000? och vad är det isåfall som skiljer?

    p.s är det någon som läser detta som har en fräch t16 motor till salu ring till 0731 82 67 33. mvh Matias Jansson

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    2,3 passar inte utan en hel del moddning.
    Det andra överlåter jag åt de andra.
    /Henrik

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Skaffa ett 2,0T block till en og900 med kolvar, stakar och vev.
    Montera en 2,3 långtopp + insugnings rör.
    T25 bör passa men inte utan viss modifikation.
    Montera en 9000 ic och ett bättre grenrör till turbon.
    Sen är de ju frågan om du ska ha kvar orgina motorstyrning eller gå över till T5 system.

    Bara att välja men skulle säga att de är väldigt svårt att få dit en 2,3 vev.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 778
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Skaffa ett 2,0T block till en og900 med kolvar, stakar och vev.
    Montera en 2,3 långtopp + insugnings rör. 900ans 2,1 insug
    T25 bör passa men inte utan viss modifikation. ganska mycket modifiering
    Montera en 9000 ic och ett bättre grenrör till turbon. Bättre? extraktor?
    Sen är de ju frågan om du ska ha kvar orgina motorstyrning eller gå över till T5 system.

    Bara att välja men skulle säga att de är väldigt svårt att få dit en 2,3 vev. Korrekt.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    jo jag har redan en 2,3 topp, 9000 ic med 2,5" tryckrör, tdo4 15 turbo med 6:ans avgashus, 3" halvsats med 3" racekat och ordentligt öppna luftvägar till turbon. tyvär har jag inte hunit göra nått åt bränslet än men det kommer. eller så byter jag till T5.
    eller ska man kanske slänga i en 9000 2,0 rova med T5, vad skiljer det på en lucas och en T5 motor?
    men exakt var är det som inte passar med 2,3 spisarna? det är ju rätt vanligt inom folkrace att bygga sådana "bastarder" typ 900 or med 2,3 motor. kanske går fåtag på en sådan motor på nått forum för folkrace åkare. nån som känner till någon sådan sida?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 778
    Citat Ursprungligen postat av Pee in Cream
    jo jag har redan en 2,3 topp, 9000 ic med 2,5" tryckrör, tdo4 15 turbo med 6:ans avgashus, 3" halvsats med 3" racekat och ordentligt öppna luftvägar till turbon. tyvär har jag inte hunit göra nått åt bränslet än men det kommer. eller så byter jag till T5.
    eller ska man kanske slänga i en 9000 2,0 rova med T5, vad skiljer det på en lucas och en T5 motor?
    men exakt var är det som inte passar med 2,3 spisarna? det är ju rätt vanligt inom folkrace att bygga sådana "bastarder" typ 900 or med 2,3 motor. kanske går fåtag på en sådan motor på nått forum för folkrace åkare. nån som känner till någon sådan sida?
    Ta dig i kragen nu.. Inte ska man köpa en motor av en folkraceåkare för att ha sin bruksbil?

    I folkrace är det inte så noga, dessutom brukar man inte köra med turbo Så man kan ju köra med 96mm i borr, även fast det inte ska gå.

    Nåja, veven passar ju bolt-on, men när du sätter dit växellådan så tar det i där, har för mig det tar i blocket med. När man har fixat så veven går fritt så ska man bara let upp lämpliga stakar och kolvar, och kolvarna brukar ta i veven eftersom stakarna måste bli korta, eller så blir kolvarna väldigt korta.

    Korta stakar med mycket slag är ingen bra kombination för höga varvtal.

    Och den är länken skickar jag jämt med när någon frågar efter 2,3 vev i sin 900a, börjar väl bli tajtig, men ingen lägger märke till den kanske.

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ht=2+3+900

    Lite andra länkar i ämnet:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ht=2+3+vev
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ht=2+3+vev
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    nej du har rätt i att det blir mycket jobb för lite effekt.
    men tack för ett uförligt och bra svar!! sådant uppskattas, det är tur att de flesta på forumet har skapligt stort tålamod med sånna som mig som ställer samma frågor typ 1000 gånger.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 778
    Citat Ursprungligen postat av Pee in Cream
    nej du har rätt i att det blir mycket jobb för lite effekt.
    men tack för ett uförligt och bra svar!! sådant uppskattas, det är tur att de flesta på forumet har skapligt stort tålamod med sånna som mig som ställer samma frågor typ 1000 gånger.
    Ingen fara, får väl skrva lite till nån FAQ så kanske fler ser
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Byte motor og9-3 Aero -02
    Av Lostmygun i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 21:26
  2. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11
  3. Motor 900 Aero -84, Turbo byte?
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 11:22
  4. 9-3 aero motor byte
    Av ocras i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •