Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: og900 frågor: däck storlek med 17", splitter m.m.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    og900 frågor: däck storlek med 17", splitter m.m.

    Hej.

    Bilen i sig har:
    Nya röda justerbara koni runt om, Hårdare fjädrar runt om, nya eftermarknads krängningshämnare fram+bak och div bussningar utbytta.

    Har köpt 17" fälgar jag tänkte använda till r-däcken då dom nuvarande tar slut på 15".
    Ni som kör/kört 17" på og900, vilken storlek skulle ni rekomendera och har funkat bra för er vid aktiv körning?

    Sett en del som hunnit få på splitter på sina saabar, tänkte på er med og900, hur tycker ni detta fungerar när ni kör?
    Märkbar skillnad?

    Mvh Mikael

  2. #2
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    205/40-17 är ganska lagom och fungerar bra till banåka.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    17x7,5" ET20 med 215/40/17 funkar också bra om man har aerobreddare, annars kan det kanske bli gränsfall att det vill hamna lite utanför skärmkanten.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    17x7,5" ET20 med 215/40/17 funkar också bra om man har aerobreddare, annars kan det kanske bli gränsfall att det vill hamna lite utanför skärmkanten.
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    205/40-17 är ganska lagom och fungerar bra till banåka.
    Skönt då vet man att det funkar för andra iallafall, kollar just nu på dessa alternativ:

    http://ralphsdack.jetshop.se/toyo-pr...208-c-125.aspx - 215/45-17GG 91W
    eller
    http://ralphsdack.jetshop.se/yokoham...703-c-218.aspx - 215/45 87W

    Men känns ju som det bör fungera då, letar även efter dom stora bräddarna till bilen vilket bör hjälpa med att det inte ska ta i så mycket.

    Ingen som har någon koll på detta med splitter på og900?
    hur tycker ni detta fungerar när ni kör?
    Märkbar skillnad?

  5. #5
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315
    215/45-17 känns väl saftigt, dessutom är r-däck ofta bredare än vanliga däck för en given dimension. Ska bilen sänkas så lär det skrapa ordentligt, åtminstone bak, men det beror såklart även på vilket et fälgarna har.

    Splitter är det väl bara två som kör med, snabbnudlar och petert16?
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    R888 i 205 är bredare eller lika breda än än vissa 215 däck så det kan som sagt va värt och tänka på.

    Du kan kolla på http://camskill.co.uk också, de kan vara riktigt billiga ibland på vissa däck/dimensioner.

  7. #7
    Sugmotor Snabbnudlars avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    31
    Jag kör ju med en splitter som jag byggde till min gamla og900 med originalchassi, men nu sitter den på min blåa med hårdare fjädrar och andra dämpare. På bilen med originalchassi gjorde splittern stor skillnad. Särskilt i hastigheter över 150km/h märkte man hur stabilare bilen blev på vägen. Visst gör det även skillnad på den blåa men inte alls lika stor. Skillnaden blir ju större och större ju snabbare man kör. Men generellt sett så gör det ju inga underverk direkt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    R888 i 205 är bredare eller lika breda än än vissa 215 däck så det kan som sagt va värt och tänka på.

    Ja kör ju 205 på R-däck nu, kanske är så att det blir lite brett med 215, därför jag försöker kolla med folk som redan testat

    Du kan kolla på http://camskill.co.uk också, de kan vara riktigt billiga ibland på vissa däck/dimensioner.
    Ja dom priserna var det inga fel på, har du handlat där själv och har någon erfarenhet hur det funka med frakt och så?

    Citat Ursprungligen postat av Snabbnudlar Visa inlägg
    Jag kör ju med en splitter som jag byggde till min gamla og900 med originalchassi, men nu sitter den på min blåa med hårdare fjädrar och andra dämpare. På bilen med originalchassi gjorde splittern stor skillnad. Särskilt i hastigheter över 150km/h märkte man hur stabilare bilen blev på vägen. Visst gör det även skillnad på den blåa men inte alls lika stor. Skillnaden blir ju större och större ju snabbare man kör. Men generellt sett så gör det ju inga underverk direkt.
    Okej ja mest intresserad om det gav en positiv känsla för körningen då långt från all chassi lösningar gör det men är ju inget stort jobb att plocka bort om det blir sämre så tar och testar själv.

    Citat Ursprungligen postat av N.Juvakka Visa inlägg
    215/45-17 känns väl saftigt, dessutom är r-däck ofta bredare än vanliga däck för en given dimension. Ska bilen sänkas så lär det skrapa ordentligt, åtminstone bak, men det beror såklart även på vilket et fälgarna har.

    Splitter är det väl bara två som kör med, snabbnudlar och petert16?
    Läser du längst upp så ser du att den redan är sänkt, har inte et i huvet på dom nya fälgarna, är 17" 100+ qualifer.

    Tack för alla svaren killar!

  9. #9
    Sugmotor Snabbnudlars avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av M.Persson86 Visa inlägg

    Okej ja mest intresserad om det gav en positiv känsla för körningen då långt från all chassi lösningar gör det men är ju inget stort jobb att plocka bort om det blir sämre så tar och testar själv.


    Tack för alla svaren killar!
    Ja sämre blev det iallafall inte!

Liknande ämnen

  1. Frågor om däck och fälgar, og900
    Av benny900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 01:57
  2. Corner Splitter Universal XL från "Hova"
    Av Neelo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 21:03
  3. Passar samtliga 16 " däck oavsett storlek?
    Av Paul i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •