Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Köpråd Saab 9-3x 2,0T

  1. #1
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98

    Köpråd Saab 9-3x 2,0T

    Hejsan

    Som rubriken lyder så vill jag ha lite köpråd, har spanat in en 210HK 9-3 X den lite mer suv aktiga saaben, och så klart fyrhjulsdriven, har någon på forumet testat någon sådan? detta är en med automat, har kört bara manuell i mina bilar hitills och undrar lite hur automaten går med 210hk motorn? om dom 210 hk räcker till för att det inte ska känns som en slö gammal 240 automat och saabs automat lådor är det något att man ska tänka på?

    Tacksam för svar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Har precis köpt en, fast med manuell låda så det får någon annan svara på.
    Kan vara bra att titta över stötdämpare då det verkar vara en dyr historia att byta.
    Sen finns det kanske lite rostangrepp. Jag hittade på bakluckans bottendel vid dräneringshålen samt strax nedanför dekorlisten på luckan. Kolla även runt listerna vid hjulhusen.
    Synliga läckage från bakre drivpaket.
    I övrigt så får man kika på samma grejer som för vanliga 9-3or. Taskiga nycklar etc. Finns ett par trådar om köpråd för 9-3 här på forumet.
    E-lsd är trevligt om den är utrustad med. Vet inte säljaren om det är det kan du kolla drivningen ibak om det går kabel till bakre diffen vid sidan av oljerören. se bilden http://www.ltu.se/polopoly_fs/1.29846!haldex_xwd.jpg
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  3. #3
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av therm Visa inlägg
    Har precis köpt en, fast med manuell låda så det får någon annan svara på.
    Kan vara bra att titta över stötdämpare då det verkar vara en dyr historia att byta.
    Sen finns det kanske lite rostangrepp. Jag hittade på bakluckans bottendel vid dräneringshålen samt strax nedanför dekorlisten på luckan. Kolla även runt listerna vid hjulhusen.
    Synliga läckage från bakre drivpaket.
    I övrigt så får man kika på samma grejer som för vanliga 9-3or. Taskiga nycklar etc. Finns ett par trådar om köpråd för 9-3 här på forumet.
    E-lsd är trevligt om den är utrustad med. Vet inte säljaren om det är det kan du kolla drivningen ibak om det går kabel till bakre diffen vid sidan av oljerören. se bilden http://www.ltu.se/polopoly_fs/1.29846!haldex_xwd.jpg

    okej tack för svaret, då vet jag lite vad jag ska kolla på.Är det nivåreglering på dessa bilar? är det därför du menar att det blir dyrt? är det isåfall nivåreglering på alla fyrhjulsdrivna bilar som saab har?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Citat Ursprungligen postat av T-bergman Visa inlägg
    okej tack för svaret, då vet jag lite vad jag ska kolla på.Är det nivåreglering på dessa bilar? är det därför du menar att det blir dyrt? är det isåfall nivåreglering på alla fyrhjulsdrivna bilar som saab har?
    Precis, det är nivåreglering och läste någon tråd om att de låg runt 7000kr för nya original. Det ska vara nivåreglering på alla XWD, fanns en del begagnade på bildelsbasen om man skulle råka ut för något och där var de inte allt för dyra.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Körbarheten i en 9-3x 2.oT blir mycket trevligare med Hirsch s/w.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. Köpråd saab 9-3 -08
    Av aletim i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 22:43
  2. Köpråd Saab 9-3 -06/-07
    Av the_p i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 08:25
  3. Köpråd för Saab 9-3 2.0t -01
    Av mhogrud i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •