Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Hur ser jag om bilen har larm?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26

    Hur ser jag om bilen har larm?

    Hej,

    Satt och läste runt lite och började fundera på om min bil verkligen har larm. Det gäller en
    Saab 9-5 Aero från 2003. Anledningen till varför jag tvivlar är för att larmet vägrar att gå(varken blinkar eller tjuter)oavsett vilken dörr jag öppnar, och det gäller även motorhuven. Håller jag inne låsknappen så börjar bilen att blinka men i övrigt så är det helt tyst. Kan tillägga att min SID checkar allt OK och att jag nyligen haft bilen på verkstad och inga felkoder fanns.

    Hur skall jag gå tillväga för att felsöka detta? Jag kan ju börja med att ta reda på om bilen har larm eller inte men hur ser jag det? Om larm finns så ser jag gärna till att ha det i fungerande skick.

    Med vänlig hälsning,
    S
    Saab 9-5 Aero 2003

  2. #2
    Lås bilen med fjärrkontrollen. Om den röda lysdioden blinkar med enkelblink har bilen larm, blinkar den med dubbelblink saknar bilen larm.

    Enkelblink = Motor spärrad och bil larmad. Normalt läge för låst bil med larm.
    Dubbelblink = Motor spärrad. Normalt läge för låst bil utan larm eller olåst bil med larm (dvs om man tar nyckeln och lämnar bilen).

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26
    Lysdioden blinkar två gånger även om den är upplåst och upphör bara efter att jag vridit om tändningen. Men slutsatsen ör med andra ord att den saknar larm? Jag antar att det inte finns någon siren till överfallsalarmet heller om så är fallet, därav bara blinkningarna?
    Saab 9-5 Aero 2003

  4. #4
    Ja. Med larm ska du ha enkelblink när bilen är låst och larmad, dubbelblink när den är upplåst (motorn fortfarande spärrad), och släckt när nyckeln har accepterats av bilen. En bil utan larm har dubbelblink även när bilen är låst. Inget larm --> ingen sirén.

    Min gamla 9-5:a hade en liten dekal i handskfacket att larm var installerat. Jag vet inte om alla årsmodeller är samma.
    Senast redigerat av Göran Larsson den 2014-04-07 klockan 16:58.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Ja. Med larm ska du ha enkelblink när bilen är låst och larmad, dubbelblink när den är upplåst (motorn fortfarande spärrad), och släckt när nyckeln har accepterats av bilen. En bil utan larm har dubbelblink även när bilen är låst. Inget larm --> ingen sirén.

    Min gamla 9-5:a hade en liten dekal i handskfacket att larm var installerat. Jag vet inte om alla årsmodeller är samma.
    Tusen tack för snabba svar Göran, allt till min belåtenhet bortsett från att bilen är utan larm. :-)

    Tack!

    Med vänlig hälsning,
    S
    Saab 9-5 Aero 2003

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53
    Är som tur är lätt att eftermontera!

  7. #7
    Lite mer info: Alla 9-5 har "larm" från fabrik då larmfunktionen är inbyggd i styrdonet TWICE (hanterar lås mm) men bilar utan larm saknar sirén, brytare för huv och glaskrosssensor. Dessa delar kan eftermonteras och larmet aktiveras med en TECH2 servicedator.

    Brytare för huv är ytterligare ett enkelt sätt att se om larm finns eller saknas. Kan vara bra att kolla för att se om larmet verkligen saknas eller bara är trasigt. Öppna motorhuven och se om du kan se brytaren för huven mellan bromsvätskebehållaren och ABS-enheten. På motorhuvens undersida ska det finnas en liten "mössa" så att brytaren inte kan hållas nere när huven öppnas.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Min gamla 9-5:a hade en liten dekal i handskfacket att larm var installerat. Jag vet inte om alla årsmodeller är samma.
    Min 9-5 MY2004 har inte någon dekal trots att den har larm.

    Att ha larm har både för och nackdelar. Fördelen är givetvis larmfunktionen i sig. Nackdelen är att i princip alla og9-5 för eller senare får problem med larmsirénen och det kostar några kronor att byta den - vissa är snåla och programmerar istället bort larmfunktionen när det händer.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Lite mer info: Alla 9-5 har "larm" från fabrik då larmfunktionen är inbyggd i styrdonet TWICE (hanterar lås mm) men bilar utan larm saknar sirén, brytare för huv och glaskrosssensor. Dessa delar kan eftermonteras och larmet aktiveras med en TECH2 servicedator.

    Brytare för huv är ytterligare ett enkelt sätt att se om larm finns eller saknas. Kan vara bra att kolla för att se om larmet verkligen saknas eller bara är trasigt. Öppna motorhuven och se om du kan se brytaren för huven mellan bromsvätskebehållaren och ABS-enheten. På motorhuvens undersida ska det finnas en liten "mössa" så att brytaren inte kan hållas nere när huven öppnas.
    Jag har brytaren för huven och mössan monterad på undersidan av motorhuven så det gör mig lite fundersam?
    Saab 9-5 Aero 2003

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Om jag kommer ihåg rätt kan man stänga av sirenen med Tech2. Dvs man får bara ljussignal när den larmar.
    Kan man enkelt kolla detta utan Tech2?
    Kan det då vara så att TS har larm, men med inaktiverad siren?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av sogmund Visa inlägg
    Jag har brytaren för huven och mössan monterad på undersidan av motorhuven så det gör mig lite fundersam?
    Kan det vara så att batterierna i sirénen har havererat (inte ovanligt) och att en tidigare ägare har valt att koppla ur larmet med TECH2 i stället för att laga/byta sirénen? Om larmet aktiveras med TECH2 och det resulterar i meddelande i SID om "SERVICE STÖLDLARM" så är det nog så.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Om jag kommer ihåg rätt kan man stänga av sirenen med Tech2. Dvs man får bara ljussignal när den larmar.
    Då ska signalhornet tuta, men enligt första är det helt tyst när man "bryter sig in" och dessutom ger lysdioden dubbelblink när bilen är låst, dvs larmet är inte aktivt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Kan det vara så att batterierna i sirénen har havererat (inte ovanligt) och att en tidigare ägare har valt att koppla ur larmet med TECH2 i stället för att laga/byta sirénen? Om larmet aktiveras med TECH2 och det resulterar i meddelande i SID om "SERVICE STÖLDLARM" så är det nog så.

    - - - Uppdaterad - - -


    Då ska signalhornet tuta, men enligt första är det helt tyst när man "bryter sig in" och dessutom ger lysdioden dubbelblink när bilen är låst, dvs larmet är inte aktivt.
    Det var faktiskt lite det jag hade i åtanke. Om sirenen är trasig så är det kanske inte värt att byta men om det bara är batterierna så kan det ju inte handla om så hemskt mycket jobb? Tech2 har jag tillgång till gratis och batterierna är väl 200kr på sin höjd?

    Och visst sitter larmdosan inuti vänster framskärm om sådan finns?
    Saab 9-5 Aero 2003

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    En bra ide är väl att ta och kolla vad du kan få fram ur TWICE med Tech2. När du nu har den möjligheten.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av sogmund Visa inlägg
    Det var faktiskt lite det jag hade i åtanke. Om sirenen är trasig så är det kanske inte värt att byta men om det bara är batterierna så kan det ju inte handla om så hemskt mycket jobb? Tech2 har jag tillgång till gratis och batterierna är väl 200kr på sin höjd?
    För en "vanlig" bilägare som inte har verktyg/kunskap/ork att veta att sirénen kan lagas, ta ut den och att laga den är valet att betala en verkstad för att sätta i en ny sirén eller ta bort larmet. Några minuter med TECH2 är det billigaste alternativet.

    Om du har tillgång till TECH2 är det ett enkelt test att aktivera larmet och se vad som händer.

    Citat Ursprungligen postat av sogmund Visa inlägg
    Och visst sitter larmdosan inuti vänster framskärm om sådan finns?
    Nej. Larmet sitter i TWICE under förarstolen. Det är sirén med inbyggda batterier (tjuter om någon kopplar bort batteriet) som sitter i vänster framskärm.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Har en og9-5 MY06 med Pilotpaketet och då bör väl den ha larm vad jag kan se på följande sida:
    http://www.wallentin.be/SAAB/modellyear%20M06_M07.html

    Har även kollat under huven och det sitter en brytare i mitten närmast rutan och det borde väl bekräfta att bilen har larm?

    Men när jag dubbelklickar på låsknappen på fjärren för att aktivera larmet så dubbelblinkar den röda dioden i rutan och således är väl larmet då inte aktivt?
    Tror inte batterierna i sirenen är bytta då jag har en bra ägarhistorik (2 tidigare ägare) med massor av kvitton och muntlig förklaring på vad som är gjort på bilen så byte av batterierna ligger väl närmast till hands?

    Eller ska man köra en Tech2-koll (måste ändå göra detta då airbaglampan tänds och släcks i fuktig väderlek) direkt? Någon i Växjö som i så fall vill tjäna några hundralappar?
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  16. #16
    Finns det överhuvudtaget nya sirener att tillgå?

  17. #17
    vad jag läst mig till här på forumet så byter man ju inte hela sirenen utan det går att bara byta batterierna, speedparts har rätt batterivariant och det krävs ju bara en tensug och lödkolv... men frågan är om det bara är det som behöver bytas eller om det är något som är trasigt...
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  18. #18
    Jag har själv gjort batteribyte på två sirener.. Men när jag var inne på Mechanum så kände jag "Byt skiten då... " . De lämnade offert på en ny siren, men de sa att det finns inga.. "Vi kan ställa dig i kön... " Haha :-) Efter batteribyte funkar det hur bra som helst igen !

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Jag har själv gjort batteribyte på två sirener.. Men när jag var inne på Mechanum så kände jag "Byt skiten då... " . De lämnade offert på en ny siren, men de sa att det finns inga.. "Vi kan ställa dig i kön... " Haha :-) Efter batteribyte funkar det hur bra som helst igen !
    Nice! men var symptomen samma som jag har? Alltså att när man larmar med dubbelklick på nycken så blinkar den röda lampan på instrumentbrädan "dubbelt"?
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  20. #20
    Nä, det var det inte.. ber om ursäkt om det "spårade" ur lite.. Min falsklarmade lite när den ville (eller rättare sagt, sirenen gick igång när den själv ville).

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •