Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 3M bilvårsprodukter

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    54

    3M bilvårdsprodukter

    Är så att jag jobbar som entreprenör på 3M och har tillgång till deras personalshop vilket vill säga långt under halva priset på delar av deras sortiment, bilvård bla.
    Tänkte ge bilen lite årlig kärlek nu till våren och tänkte därför höra vilka av deras produkter man ska satsa på.
    Bilen ifråga är en 9-5 -09 som bara har lite tvätt och smårepor men inget grövre.
    Kommer köra med oscillerande maskin.

    Någon som har erfarenhet och kan rekommendera vilka steg jag borde köra för att få ett bra resultat?
    Senast redigerat av vmo_tt den 2014-04-07 klockan 15:54.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Svårt att säga då ja själv inte sett lacken, men något man bör gå efter är att använda den minst aggresiva medlet som möjligt behövs det aggresivare så går man upp ett steg.
    Det kan vara en aggresivare pad lr medlel, det är lite av en vetenskap det hela

    Själv kan ja rekommendera microfiber pads dessa är grymma till DA (oscillerande) maskin, med rätt medel så kan man ta bort repor från 1500 sandpapper.

    Du kan nog kanske börja med att testa 3M's extra fine compund och en medelhård pad, behövs det aggresivare testa med en hådare pad. Behövs det värr ändå så finns 3M's fast cut.
    när du fått bort alla repor så kan du gå över bilen med en polish 3M's ultrafina SE polish med en mjuk-medelhård pad för att få upp den riktiga glansen.
    Efter det lägger du på ett bra lackskydd.

    Tänk på att förarbetet innan du börjar polera är A&O, tvätt och sen clay för att få bort allt som sitter fast i lacken.

    Mvh
    Senast redigerat av kIM0h den 2014-04-07 klockan 16:28.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Hej!

    Svårt att säga då ja själv inte sett lacken, men något man bör gå efter är att använda den minst aggresiva medlet som möjligt behövs det aggresivare så går man upp ett steg.
    Det kan vara en aggresivare pad lr medlel, det är lite av en vetenskap det hela

    Själv kan ja rekommendera microfiber pads dessa är grymma till DA (oscillerande) maskin, med rätt medel så kan man ta bort repor från 1500 sandpapper.

    Du kan nog kanske börja med att testa 3M's extra fine compund och en medelhård pad, behövs det aggresivare testa med en hådare pad. Behövs det värr ändå så finns 3M's fast cut.
    när du fått bort alla repor så kan du gå över bilen med en polish 3M's ultrafina SE polish med en mjuk-medelhård pad för att få upp den riktiga glansen.
    Efter det lägger du på ett bra lackskydd.

    Tänk på att förarbetet innan du börjar polera är A&O, tvätt och sen clay för att få bort allt som sitter fast i lacken.

    Mvh

    Perfekt tack för ett bra svar.
    3m Clay har jag redan då jag brukar köra det när jag vaxar.
    Om man då ser till lackskydd, om vi ska hålla oss till 3m produkter. Rosa polish el röd högglansskydd? Både känns överkurs på min bil så gärna tips om någon utav dom eller någon helt annan.
    Och om man ser till pads, några du rekomenderar el kan länka till?
    Senast redigerat av vmo_tt den 2014-04-07 klockan 16:59.

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    När det kommer till lackskydd så finns det MÄNGDER med olika produkter vissa bättre än andra, beror lite på vad du är ute efter långverkande skydd lr bästa glansen för tillfället?

    Pads så har 3M några olika men dessa är dom du bör införskaffa.
    Denna för grovpolering
    http://www.cleanyourcar.co.uk/car-po.../prod_759.html
    Denna för finare polering/polish
    http://www.cleanyourcar.co.uk/car-po.../prod_760.html
    Denna för slut polish, funkar även bra för att lägga på vax/lackskydd
    http://www.cleanyourcar.co.uk/car-po.../prod_761.html

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    54
    Jag är väl ute efter ett lite mer långlivat skydd va tanken.

    Gött då vet jag lite mer vad jag ska ha på maskinen också

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    95
    Långlivat skydd e dyrt, men her har du :
    http://www.elitecarcare.co.uk/gtechn...stal-100ml.php
    Hele serien er laget for långtidsskydd, og finns även for fälgar. Titta på elite car care. Dom har dom absolut bästa prisarna på alt innom bilvård.

  7. #7
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Kolla vad grabbarna och tjejerna skriver på www.bilvardsforum.se. En ny källa till kunskap!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Tjena vmo_tt! Nu kanske du inte jobbar kvar på Peltor längre, eller redan köpt rekondgrejor. Jag har jobbat på 3M själv med just bilvårdsprodukter/bileftermarknad, fast på huvudkontoret i Stockholm.
    Standardsortimentet på bilvård i personalbutiken brukar vara 3M:s konsumentserie med inslag av proffsgrejer, typ microfiber och polerrondeller.
    Men de kan ta hem i stort sett allt i sortimentet. Iof om jag inte missminner mig är personalbutiken i Värnamo ganska välutrustad.
    Men jag rekommenderar dig 3M gul kork följd av blå kork. Försegling har du antingen konsumentvaxet på 250ml (riktigt bra), eller ännu lite bättre röd kork i proffsserien. Detta är ingen riktig försegling utan ett väldigt hållbart hårdvax. Tyvärr finns ingen riktig försegling längre på svenska marknaden.
    Vill du ha närmare råd får du gärna PM:a mig. Är det jättebrådis så slå annars en signal till HK och be och få prata med någon säljare på bileftermarknad, de är ruggigt kunniga.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •