225/45-18, eftersom man med 235/45-18 kommer över 5% skillnad i rullomkrets (gissar jag eftersom det är 235/45 på 17, och mina beräkningar säger att det blir mer än 5% om man väljer samma på 1.
I bruksen på min ng9-3 finns följande:
235/45 R17 94W och 225/45 R18 95W RF/XL som sommardäcksval (och sen en massa mindre, men de skiter jag i eftersom Aero levererades med 17).
Intressant är ju att den fälgen som den levererades med var en 7,5-fälg och inte 7" och tidigare ägare hade satt på 225/45 och det såg helmärkligt ut, så 235 var uppenbarligen "rätt" dimension.
Nu ska vi se, även om 235/45-17 (som är det minsta av dom du räknat upp) är originaldimensionen så kan man ha bra stora hjul och landa inom 5%. 235/45-17 är 2020 mm i omkrets, lägg på 5% så får du 2121 mm.
235/45-18 är 2100 mm i omkrets så även det funkar.
235/40-18 är 2026 mm så det är 0.3% större än 235/45-17, blir ju helt perfekt
95Aero ///Mackanized
2005 - BioPower - 305 hk
225/40 skall du ha Patrik.
235 drar mer soppa och är klart spårkänsligare på dessa svenska vägar.
Mina Saabar har 225.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Håller med Roger. Jag kör med 225:or och skulle inte få för mig att gå upp till 235.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Tja, 225/45-18 blev det till slut, så kan jag byta mellan 9-3an och 9-5an som jag känner för det. Ser helt ok ut tycker jag.
Det var dom fulaste fälgar jag sett på en SAAB någon gång. Vad blev det för däcktillverkare?
900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
900 T16 AERO -89______________
9000 2,3t -95__________________
SAAB original 5-spoke split, haha.
Däcken blev så billigt att jag inte vill prata om det
Tjusigt!
Nu kom jag in lite sent här, har helt missat denna tråd.
På ovan länkad bild är det Pirelli P-Zero Rosso 225/45-18 med original 9-5 Aero chassie utan nivåreglering. Anledningen till att jag fick 45-profil från början var en missuppfattning från säljande verkstad & att de således satt monterade på fälgen när jag hämtade ut hjulen. Noterade dock inte detta direkt, utan lite senare när jag monterade hjulen på bilen. Däcksdimensionen är felaktig för og9-5, men "fungerar" vid olastad bil. 225/40-18 är den mest passande i förhållande till 225/45-17, vad gäller rullomkretsen. Vid tung last i bagaget tog det i lite lätt i bakre ytterkant med 225/45-18. Vill minnas att det var i något utstickande del på plastinnerskärmarna. Som förvisso slipades ner med tiden. Det tog dock inte i den bågformande plastlisten runt hjulhuset som andra haft problem med & vissa fått avlägsna. Efter sänkning så blev det än mer att det tog i, då även i de främre innerskärmarna & dess utstickande detaljer. Som tur så varade dessa P-Zero inte så länge, ca 1200mil vill jag minnas, mjukt gummi. Därefter blev det däck i 225/40-18. Denna dimension har aldrig tagit i någonstans.
Men nivåreglering bak & inga ambitioner att sänka mer så kan säkert 225/45-18 fungera ganska bra.
225/40-18 fungerar förövrigt riktigt på ng9-3.
Jag använder 225/45-17, 225/40-18 & 235-35/19 på mina og9-5 samt ng9-3. Samma dimensioner för alla gör det enkelt att byta runt mellan bilarna.
Skulle aldrig ha gissat att det kan ta i med 225/45-18, ser ju ut att vara väldigt rymligt i hjulhusen, även på bilden du länkade ser det ju ut att vara gott om plats. Nu har jag original sportchassi med nivåreglering på min, så när det är dax för nya hjul blir det nog 225/45-18, eller möjligen 225/50-17. Jag tycker originalhjulen ser för små ut helt enkelt
95Aero ///Mackanized
2005 - BioPower - 305 hk
Jag blev lite osäker så jag var ut och kollade och det är 225/45
Min 95a har ju nivåreglering också så jag hoppas att den kan hålla sig från att ta i någonstans.
Jag hade nog tänkt köra 8x18 fälgar med ET35 isf, vill ju fylla ut hjulhusen..
Brukar det ta i något när man svänger om man har lite större/bredare hjul? Hade en V70 förut med 8x18 och det skrapade i hjulhusen fram vid fulla utslag. Det gick att fixa genom att bricka ut styrstoppen men eftersom V70 redan original har världens största svängradie blev det nästan löjligt..
95Aero ///Mackanized
2005 - BioPower - 305 hk