Funderade på att sätta "5-spoke split 18" på min og9-5 från 2005 men behöver lista ut bästa dimension för däck. Om jag har lyckats läsa rätt på diverse sidor är den en 7,5"-fälg med ET41 för ng9-3.
Og9-5 98-05 har ju ET49 på 7"-fälg, och på 17" har de 225/45 som dimension.
På min ng9-3 från 2006 så sitter redan 18" med 7,5"-fälg och ET41, där skulle dimensionen vara 225/45 till skillnad från 17" med samma fälgbredd och ET där det skulle vara 235/45. Att det skall vara 225 på 18 beror på att skillnaden i rullomkrets på däcket överstiger 5% om man kör med 235 på 18" med 45-profil!
Så, med en 7,5"-fälg med ET41 så kommer spårvidden på 9-5an, enligt mina beräkningar, att öka med 14,35mm per sida, alltså totalt ca 28,5mm, är det ok? Jag tycker det låter ganska mycket, jag vet att man ökade spårvidden med 2(?)cm 2006 på og9-5 iom faceliften.
Däckdimensionsmässigt så är det klurigt. Ng9-3 skall alltså ha 225/45-18 för att hamna inom 5% skillnad. Det går också bra med 235/40 (och 225/40) om man räknar på det, men det ingår ju inte i helbilsgodkännandet.
På og9-5 har man mindre valmöjligheter; 45-profil går inte att ha om man skall hålla sig inom de 5%, men både 235/40 och 225/40 går.
Så, vad säger den samlade intelligentian? Smidigt hade ju varit om man hade samma dimension på båda uppsättningarna 18" så man kunde byta efter smak, haha. Båda uppsättningarna fälgar behöver nämligen nya däck ändå.
Skall man då gå på 235/40 eller 225/40 på hela linjen, eller bör man ha olika på ng9-3 och og9-5? Är det grymt mycket obekvämare med 40-profil i jämförelse med 45? Bör man kanske hålla sig till "godkända" 17" på og9-5, den avsevärda spårviddsförändringen kanske inverkar negativt på komfort och väghållning?