Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: PF-bussning i styrväxel 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    124
    Medlem#
    9299

    Smile PF-bussning i styrväxel 9000

    Tjena!

    Har en 9000 -97 med maptun steg 5 och den ålar sig som en kåt snok vid gaspådrag tycker jag. Har nya däck på plus hjulinställning är gjord.
    Funderar på Powerflex till styrväxeln, kan det hjälpa tro? Hur byter man den? Måste man riva ner hela styrväxeln?

    Ska förövrigt byta till nya Aero-dämpare fram (bak bytt), nya fjäderbenslagringar och sätta dit ett fjäderbensstag. Ska väl hjälpa något iallafall.

    Tacksam för svar.

    Mvh Jonathan
    9-5 Aero Biopower -09
    9-5 Aero Sedan -01
    9-5 Vector 2.0t -07
    9000 Turbo -88

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Hoppas verkligen du har sådana här monterade?
    Första man gör på en 9000.

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...pff66-101.html
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    243
    Som RZ säger, det viktigaste på 9k. Styrväxeln är väl minsta problemet tycker jag, kolla så att allt övrigt i framvagnen är OK.
    Lagerstöd,styrleder,främre länkarmsfästet,k-hämmarebussningar.
    Man kringgår ofta det enkla och börjar i fel ände.
    Jag tycker också att Aero originaldämpare är klent för en steg 5 bil, Bilstein/Koni och H&R bör det vara.
    Jag kör själv 9k med 300+hk och min ålar sig också men tyvärr får du leva med det med en 9k, dock så går allting att förbättra.
    /Magnus

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    124
    Medlem#
    9299
    Jag satte i nya original bakre länkarmsbussningar, ska byta till powerflex lite senare.
    Har nya lagerstöd monterat, främre bussningarna var okej. Krängningsbussningar inre+yttre är i powerflex! Även bak.
    Ekonomin tillät inte Bilstein i vintras när jag bytte, annars var det tanken.

    Men frågan kvarstår, går det att byta bussningen utan att montera ner styrväxeln?
    9-5 Aero Biopower -09
    9-5 Aero Sedan -01
    9-5 Vector 2.0t -07
    9000 Turbo -88

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 489
    Var över tio år sedan jag gjorde det ,då tog jag ur styrväxeln. Skulle nog inte ge mig på byta dom på plats.

    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    124
    Medlem#
    9299
    Tack! Har faktiskt inte ens kollat om det går men ska göra det annars skiter jag i det
    Undrade endast om nån hade gjort det men tack för svar!

    Ni som kör med Bilstein/Koni dämpare, hur är komforten? Stötig? Undrar med just bilstein då det är dem jag tänkt köpa i framtiden!
    9-5 Aero Biopower -09
    9-5 Aero Sedan -01
    9-5 Vector 2.0t -07
    9000 Turbo -88

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 489
    Det är stötigt! Iaf med 60/40 sänkning,ojämna vägar/grusväg etc undviks om möjligt.

    Andra fjädrar kan göra det bättre,min förra 9k hade Eibach-fjädrar och den upplevdes mjukare/mer komfortabel.

    /M
    Akta skinnet!

  8. #8
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    263
    Medlem#
    9188
    Åker bilstein och tyvär kapade H&R och dom som hoppar in i bilen säger att den är lite stötigt men slappanar man bara av är den helt ok. Många säger att den är "fast" (vilket jag håller med om mer än "stötig") i chassiet vilket märks när man börjar svänga lite

    Om jag skulle uppgradera en 9000 igen så skulle det bli orginaldämpare i bra skick, sänkfjädrar och krängningshämmare. Det tror jag är en bra all round kombo

    Min ålar sig typ inget med 270hk men vi får se hur det blir med cirkus 400. Jag har powerflex i båda fram och bak i de främre länkarmarna samt ett fjäderbensstag. Det tillsammans med en schysst framvagnsinställning och bra däck gör mycket.

    /Magnus
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

Liknande ämnen

  1. Styrväxel bussning zf-900ng
    Av e171 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-26, 20:17
  2. Kostnad byta styrväxel på 9000
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 00:47
  3. problem med styrväxel i 9000?
    Av Sandman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •