Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-3SS spårkänslighet och caster vinkel

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    9-3SS spårkänslighet och caster vinkel

    Skaffade nyligen en 9-3SS Aero -05. Bytte till sommardäck på fredagen och bilen gick från att ha varit fantastiskt lugn och lättkörd till att bli väldigt spårkänslig och nyckfull.
    Med vinterdubbdäcken (16'' Michelin) kunde man köra bilen tom. med ett par fingrar på spåriga vägar. Nu med 17'' sommardäck (17'' orginal Aero fälgar med Sava däck som kanske bara har ett par somrar kvar) blev jag riktigt skräckslagen då bilen började rycka i ratten och styra starkt i spåren. På fin asfalt betér den sej nog fint.

    Tänkte att däcken kunde vara orsaken, fast dom nu inte är helt slutslitna. Märkte också att högra bakhjulets caster-vinkel är mera negativ än vänstra (dvs. högra däcket lutar mera innåt på övre ändan). Läste att caster-vinkeln inte är ställbar på NG9-3. Så antagligen är något kring hjulupphängnignen på väg att ge upp? Bilen var just på 12k mil service innan jag skaffade den. Framhjulens vinklar kan jag inte uttala mej om. Bilen är (borde) inte vara sänkt, utan helt orginal. Blir väl att föra den på service och kolla upp... Kommentarer?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250
    Kör en 4hjulsmätning / inställning hos en välrenommerad däckfirma.
    Brukar kosta en tusenlapp ca. Det är väl investerade pengar som ger dig en aning om vad som är på gång.
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Måste väl ta och prova det också. Bilen skall iofs. på "vårkontroll" (erbjudande i Finland - kontroll + byte av båda utslitna märkena för ~300kr), så jag kan ju utnyttja tillfället och be att dom också kollar allt kring dethär..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Vill inte vara dryg nu,men det du pratar om är camber.Caster är spindellutning i längsled.
    Så om du ska beställa ett jobb så är det cambervinkeln som säger hur mycket l hjulet lutar in/ut.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Låter som de yttre kulbussningarna i bananstagen är slut.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Går det få en mer korrekt benämning på "yttre kulbussningarna i bananstagen", eller kanske en länk?

    Har precis haft min NG9-3 SC på hjulinställning, efter att den blivit sänkt och fått Bilsteindämpare. Alla vinklarna blev gröna utom Caster fram, som hamnade precis utanför intervallet. Orsak? Är det så enkelt att sänkningen orsakar det, eller är det något som borde/kan bytas om man skulle vilja åtgärda det? Resultat VÄ 2,52, HÖ 2,74. Intervall 2,80-3,80. Verkstaden påpekade inget i samband med hjulinställningen.
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Hittade vad jag antar är bananstagen, och inser att de sitter bak, och därmed inte kan påverka caster på framaxeln. Frågan övergår då istället till, att om bilen känns en aning spårkänslig trots färska sportdämpare, sänkfjädrar och fjäderbensstag i kombination med nya och balanserade däck samt gjord hjulinställning, är det övre bakre länkarmsbussningarna som vore första kandidat? Om de vore dåliga, borde de anmärks om skick vid hjulinställningen?
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Min -09 är oxå spårkänslig som tusan, väldigt beroende på väg.

    Allt är gjort på den oxå, kör med 225 40 18 med 3.0bar.

    Ena av mina misstankar går till bromsarna 302mm, bromsade rent den rejält för någon vecka sedan och då givk den bättre, nu har hon kört den ett tag och den är likadan.

    Fler med spårkänsliga 9-3 SC?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Min -09 är oxå spårkänslig som tusan, väldigt beroende på väg.

    Allt är gjort på den oxå, kör med 225 40 18 med 3.0bar.

    Ena av mina misstankar går till bromsarna 302mm, bromsade rent den rejält för någon vecka sedan och då givk den bättre, nu har hon kört den ett tag och den är likadan.

    Fler med spårkänsliga 9-3 SC?
    Nej men väl SS av samma årsmodell, Aero. Med 17" 235 R45 och dålig asfalt kräver det sina nävar. Och jag ska inte svära på hjulinställning för det ska göras när jag byter däck nu efter tjälskotten är borta, men den har alltid varit så. Vinterdäcken på 16" är en helt annan bil så sett. Och og9-3 är ju inte direkt stabil i framvagn/torpedvägg från början. Kåtsnokssyndromet, eller vad det kallas.

Liknande ämnen

  1. Hjulvinkel som minskar torque steer och spårkänslighet ?
    Av Mr_Nitro i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-06-12, 09:14
  2. Fråga ang caster
    Av Tommmy70 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 01:08
  3. Spårkänslighet med 235x35x19
    Av metalhead_79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 15:15
  4. öka caster
    Av Aerow i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 21:07
  5. Angående subframe och spårkänslighet och vibrationer.
    Av Lidman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 20:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •