Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Koppla DRL ljus

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115

    Koppla DRL ljus

    Behöver lite hjälp!
    Ska till att koppla in drl ljus på min Saab 9-3 -06
    Man ska koppla in drl-ljusenens kablar så här enligt monteringsanvisningen på kartongen - RÖD kabel > t.ex. 5W positionsljuset (+), SVART kabel > Jord (-) och GUL kabel > Halvljuset (+).
    Problemet är att det finns en fjärde kabel som är brun/orange till färgen och det står ingenstans vart den ska kopplas.
    Sen undrar jag vilken kabel som är halvljus (+) respektive positionsljus (+) utav dom i bilderna? (samma kontakt fast från två olika håll), så att jag vet vart jag ska koppla.





    Tack tack!!

  2. #2
    Det finne inte "ett DRL-ljus" så vi kan omöjligt veta vad den brun/orange kabeln har för funktion.

    Till vänster lampa på en 9-3 2006, både halogen och xenon:

    Stift 1, svart, jord.
    Stift 2, vit, helljus.
    Stift 3, gul, halvljus.
    Stift 4, violett/grå, parkeringsljus.
    Stift 5, blå/vit, blinkers.
    Stift 6 - 9, ljuslängdsreglering.
    Stift 10, tomt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Hmm, jag kan inte minnas att jag hade nån brun/orange kabel i mitt kitt
    Angående halvljuset så är det enkelt att ta reda på med en vanlig multimeter, mät vilket stift som får +12 volt när du slår på halvljuset. Kommer inte ihåg vilken färg det var när jag kopplade in det. skarva sen in den gula kabeln på den.
    (Men Göran Larssons info stämmer säkert)

    Sen så kopplade jag aldrig min röda till parkeringsljuset. Gör du det kommer du få blinkningar om du inte kopplar via relä. Jag kopplade in min röda på ett relä i säkringsboxen som ger 12v så fort tändningen är på. På så sätt kan jag ha ljusvredet i läge 0 (det läget varken parkeringsljus eller halvljus lyser) men ändå ha lysande DRL'er. Dvs då blir det som på nyare bilar när endast DRL'erna lyser och inte parkeringsljuset varken fram eller bak (bromsljus och blinkers fungerar såklart fortfarande) Fördelen är att man glömmer aldrig parkeringsljuset på om man har ljusvredet i läge 0.

    Du ska inte till Ring Knutstorp imorgon? I så fall skulle jag kunna visa på min bil hur allt är kopplat.

    Mvh Marcus

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av Slender Visa inlägg
    Hmm, jag kan inte minnas att jag hade nån brun/orange kabel i mitt kitt
    Angående halvljuset så är det enkelt att ta reda på med en vanlig multimeter, mät vilket stift som får +12 volt när du slår på halvljuset. Kommer inte ihåg vilken färg det var när jag kopplade in det. skarva sen in den gula kabeln på den.
    (Men Göran Larssons info stämmer säkert)

    Sen så kopplade jag aldrig min röda till parkeringsljuset. Gör du det kommer du få blinkningar om du inte kopplar via relä. Jag kopplade in min röda på ett relä i säkringsboxen som ger 12v så fort tändningen är på. På så sätt kan jag ha ljusvredet i läge 0 (det läget varken parkeringsljus eller halvljus lyser) men ändå ha lysande DRL'er. Dvs då blir det som på nyare bilar när endast DRL'erna lyser och inte parkeringsljuset varken fram eller bak (bromsljus och blinkers fungerar såklart fortfarande) Fördelen är att man glömmer aldrig parkeringsljuset på om man har ljusvredet i läge 0.

    Du ska inte till Ring Knutstorp imorgon? I så fall skulle jag kunna visa på min bil hur allt är kopplat.

    Mvh Marcus
    Nej jag ska inte till Ring Knutstorp imorgon, tyvärr!

    Men om du skulle kunna fixa en bild eller två och skicka i ett pm till mig så vore det toppen.

    Kommer ihåg sedan ett tidigare svar ifrån dig i ett pm på garaget att du pillade in kabeln under ett av stiften på det gula relät med namn R11 i relä/säkringsboxen i motorutrymmet (en bild vore toppen).

    Så om jag har fattat rätt så ska gul kabel tjyvas ihop med halvljus (+) kabeln bakom lyktkontakten, sedan röd till rätt stift under relä R11 (fast till under vilket Stift, bild?) och sist svart till jord?

    Om den fjärde kabeln (brun/orange) så har jag mailat xenonkungen och frågat vad den är till för och vart den ska kopplas.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack till er båda för era svar!!

  5. #5
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Ska se om jag kan knäppa några bilder åt dig imorgon!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av Slender Visa inlägg
    Ska se om jag kan knäppa några bilder åt dig imorgon!
    Topen toppen!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115
    Har fått svar från xenonkungen vad den fjärde, bruna kabeln va till.

    Kopplar man den istället för den gula så kommer drl-ljusen dimmas ner istället för att stängas av.

    Slender du behöver inte fixa någon bild/bilder, bara du kan vara bussig och tala om under vilket stift på relä r11 som du petade in kabeln (röda) till drl-ljusen!?


    För om jag sedan fattat rätt så ska jag koppla kablarna ifrån drl-ljusen enligt följande - röd till rätt stift under relä r11, gul kabel till halvljuset (+) och slutligen svart till jord (-).

  8. #8
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Sorry för sent svar, varit sjuk och sen glömde jag bort det.
    Röda kabeln kopplade jag till stiftet längst upp på bilden, närmast batteriet. Det ger 12v när tändningen är på.

    Mvh Marcus

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av Slender Visa inlägg
    Sorry för sent svar, varit sjuk och sen glömde jag bort det.
    Röda kabeln kopplade jag till stiftet längst upp på bilden, närmast batteriet. Det ger 12v när tändningen är på.

    Mvh Marcus
    Tack för ditt svar!!
    Gjorde inget att det dröjde då vädret inte har varit nått vidare för att stå ute i och grejja.

Liknande ämnen

  1. koppla in usa ljus 9-5 -07
    Av pidder i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 23:09
  2. DRL ljus?
    Av Tchn226 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 15:01
  3. Led ljus?
    Av saab_4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 18:36
  4. koppla in usa ljus på saab 9-5 M02
    Av M frändberg i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 07:12
  5. vit ljus
    Av la_tobbe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •