Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: BSR steg 1

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    61

    BSR steg 1

    Hej, vill ha lite info från er.
    Har en Saab 9-5 Aero 00 15 000 mil . Bytt till en ny B235E från Map Tun är jätte nöjd. Köpte en BSR steg 1 2012 till gamla motorn B235R provade några gånger men pga.
    Min fråga är: Det bör gå att använda den i nya motorn, samma mjukvara ?
    Motorn bör klara steg 1 eller hur ?
    Saab hade väll 260 hk i motorn ?
    Drar den mindre bensin ?

    Tacksam för lite svar från er.

    Hasse

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det viktiga i detta fallet är vilken turbo som sitter på bilen.
    Fick den behålla gamla turbon eller fick den en turbo från B235E, alltså Garrett GT17?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    61
    Hej, ja det är gamla turbon som sitter i, den var felfri enligt Map Tun.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, det är ju bra. Har du de gamla spridarna också? Alltså de röda? 2001 och framåt har tegelbruna.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    61
    Hej, det där är överkurs för mig. Jag förstår att de tog lite från gamla motor så att det skulle passa ihop.
    Motorn består av : Komplett bottendel inkl. oljetråg. Komplett topplock med ventilkåpa. Den senaste typen av vevhusventilation. Oljefilterhus med oljefilter. Grenrör.
    Fick du svar på frågan ??
    Senast redigerat av hans.g den 2014-04-05 klockan 19:43.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det låter som att det fortfarande är de röda som sitter kvar, men vi kan inte vara säkra förrän du har kontrollerat.
    Mjukvaran måste vara kalibrerad för samma typ av spridare som sitter i din bil.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    61
    Vi utgår från att det är röda spridare i motorn.
    Då fungerar det att använda min BSR 1, eller hur ?
    Har du några kommentarer ang. övriga frågor.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, om trimmet är till gamla motorn som gjordes till och med år 2000 så fungerar det isåfall.

    Angående bränslebesparing så är det mest ett marknadsföringsargument som inte har speciellt mycket påverkan i verkligheten. Om du är extremt lätt på gasen kanske den drar lite mindre ja, men vanligtvis när man trimmar så gasar man (omedvetet eller medvetet) mer och istället blir då resultatet det motsatta, alltså högre förbrukning.

    Det som skiljer motorerna i övrigt (turbo och spridare är redan nämnt) är avgasventiler och avgassidans kamaxel. En B235R har avgasventiler av typen Nimonic som klarar högre värme och kamaxeln är lite vassare så den evakuerar avgaserna bättre när motorn belastas hårt. Dessa två saker är dock inte något som mjukvaran kommer bry sig om, och börja klaga över.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    61
    Ok, Då struntar jag i BSR 1. Den är rätt vass ändå.

    Tack för all info !!

    Hasse

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Ja, om trimmet är till gamla motorn som gjordes till och med år 2000 så fungerar det isåfall.

    Angående bränslebesparing så är det mest ett marknadsföringsargument som inte har speciellt mycket påverkan i verkligheten. Om du är extremt lätt på gasen kanske den drar lite mindre ja, men vanligtvis när man trimmar så gasar man (omedvetet eller medvetet) mer och istället blir då resultatet det motsatta, alltså högre förbrukning.

    Det som skiljer motorerna i övrigt (turbo och spridare är redan nämnt) är avgasventiler och avgassidans kamaxel. En B235R har avgasventiler av typen Nimonic som klarar högre värme och kamaxeln är lite vassare så den evakuerar avgaserna bättre när motorn belastas hårt. Dessa två saker är dock inte något som mjukvaran kommer bry sig om, och börja klaga över.
    Det enda som skiljer en B235R från en B235E av årsmodell 2001 och senare är vad jag vet turbo (inkl. vissa slangar och rör till turbon) samt oljetråg. Avgasventiler, spridare och annat är lika.

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Det enda som skiljer en B235R från en B235E av årsmodell 2001 och senare är vad jag vet turbo (inkl. vissa slangar och rör till turbon) samt oljetråg. Avgasventiler, spridare och annat är lika.
    Men före 2001 så är det riktigt som jag skrev tidigare, eller? Vad hände efter 2001 då? Helt ny avgaskam och nya ventiler, eller valde de att använda B235E-grejerna i B235R eller vice versa?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    61
    Hej igen, skulle vara bra för mig om motorerna från år 2009 / B235R & B235E har samma ventiler / kam.
    Kanske svårt att få fram fakta ?

    Hasse

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Har inte alla B235R tegelbruna spridare?
    På B235E finns dom även på sena 00-or
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Tidiga Aero hade röda. Tror inte det finns så många sådana bilar, men några finns det allt.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Enklast är väl att hans.g kikar efter vilka spridare har i sin bil! Lyft plasttäckkåpan vis oljestickan och kika

    Denna bild visar en 9000 motor och där der du var dessa röda spridare (på detta exempel) sitter och placeringen är den samma på en 9-5 även om det annars ser lite annorlunda ut.
    En ficklampa är bra eller ta en bild med blixten på så borde du se färgen på själva spridaren.



    Och satt det ett BSR steg1 i din Aero innan du bytte motor antar jag du i samband med motorbytet även bytte box/program
    Bytte motorn själ eller gjort av Maptun?
    Jag skulle ringa Fredrik och ställa frågorna direkt till honom, tidigare har man fått bra pris på program om man byter från annan lev. till Maptun
    Och de ser ju självklart till att du får ett program som matchar din hårdvara vilket är viktigt både för livslängd och driftekonomi.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    vilket är viktigt både för livslängd och driftekonomi.
    Och miljöpåverkan !

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    61
    Hej, har kollat på spridarna, det är tegelbruna.
    När Map Tun gjorde motorbytet var inte gamla motor B235R chippad med BSR 1 utan hade original inställningar.
    Med tanke på olika avgasventiler / kam, ev. kan sitta i nya B235E kanske den inte klarar av min BSR 1 .
    För mig är jag nöjd med vad den presterar nu.
    Ville få svar på mina funderingar av personer som kan Saab, jag har inte den kunskapen.

    Tackar alla för all information jag har fått.

    Med vänlig hälsning.

    Hasse

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Avgasventiler är väl inte det första som brukar komma upp som diskussion när Saab'ar ska trimmas. De flesta verkar trimma skiten ur motorerna utan att bry sig om vilka avgasventiler som sitter i. I många fall kanske det fungerar ändå, men jag har blivit lite fundersam eftersom jag nyligen bränt mina avgasventiler och håller på att renovera motorn. Då har jag ändå en B205R med Nimonic-ventilerna.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ditt BSR steg1 är för B235R och då gäller det inte bara blocket utan allt, Motor med spridare, turbo, 1/2 lambda,Btr, avgassytem mm.
    Det skall du inte använda till motor som skiljer sig från vad programmet det är specat/mappat för.

    Bra att du blev nöjd, man blir det med MapTun :-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Men före 2001 så är det riktigt som jag skrev tidigare, eller? Vad hände efter 2001 då? Helt ny avgaskam och nya ventiler, eller valde de att använda B235E-grejerna i B235R eller vice versa?
    MY2000

    2.3 liter engine
    The following modifications to the basic Engine have been made on all 2.3 liter engines:
    • New exhaust camshaft.
    • New, reinforced pistons.
    • New nitre-hardened wrist pins.
    • New sturdier connecting rods withtrapezoidal small ends. This shape increases the wrist pin bearing surface area used during the power stroke.

    • New oxygen sensor.
    • New injectors without air-flushing.
    • New intake manifold adapted for the new injectors.
    • New fuel rail adapted to the new injectors.
    • New twin catalytic converter system in series.
    • New hardware version of the Trionic 7 control module. This is to enable improved diagnosis of the oxygen sensors. This control module can also be used on earlier models.
    • The ORVR system already used on 1999 models for the US/CA market is now installed on all models worldwide.

    2.3 liter Aero engine (manual gearbox)
    • New oil sump to reduce noise.

    MY2001
    B235E
    For 2001, the B235E engine receives many of the previous upgrades to the B235R engine, for example:
    • Nimonic Exhaust Valves
    • Reinforced pistons

    • New charge air pipe, due to a new combined sensor for intake air temperature and charge air absolute pressure, and new brake vacuum boost venturi valve.
    • The intake manifold has been modified due to the introduction of a new manifold absolute pressure sensor. The new MAP sensor is fastened with two bolts and sealed with two rubber O-rings.
    • All 4-cylinder engines now have the same air intake pipe for the turbocharger as that found on the B235R..

Liknande ämnen

  1. Ska renovera växellådan. Finns det någon steg för steg hjälp
    Av mmegaman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 11:54
  2. Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.
    Av Connsann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 12:47
  3. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40
  4. Söker steg-för-steg beskrivning. demontering slavcyl og900
    Av RonnyO i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •