Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Varför byter man till nyare bil ...?

  1. #1
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Varför byter man till nyare bil ...?

    Har tänkt på att byta min bil till nyare 9-5 Aero 02 och uppåt men går under med 50000 kr på mindre än ett år ,så ibland undrar jag är det inte bättre att lägga dem pengar på trimm och förstärka vissa grejer som är känsliga på bilen än att köpa en bil som är 2år nyare och som har gått mindre ett par tusen milj...
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Skulle jag byta till ny/nyare bil är det för att man vill har säkerheten
    med garantier m.m.


    Mvh

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Skulle jag byta till ny/nyare bil är det för att man vill har säkerheten med garantier m.m.
    Ja, det har man ju märkt hur mycket det är värt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    776
    Det kan vara motiverat att byta från en 00a till en 02a pga alla förbättringar som gjordes samt faceliften.

    Jag skulle däremot ALDRIG byta min 02a Aero till en 05a eller min 00a till en 01a då inga nämnvärda ändringar gjorts.
    Kan inte begripa mig på dom som gör dessa byten.

    Måste också inflika att 9-5 Aero M04 >> ser för taskig ut med det nya kjolpaketet. En oblyg kopia av Ford (urk) Mondeo.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Ja, det har man ju märkt hur mycket det är värt...

    Mvh

    KK
    Jo, i ditt fall är det mkt tråkigt, och då funderar man tveklöst
    på varför man skaffade en dyr och ny bil


    Mvh

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Jag har ju haft 9-5'or från -99 (2,0t), -02 (2,3t Nordic) och nu -04 (Aero)...
    Måste säga att nu efter sista gången känndes det lite som "samma gamla bil"..

    Om man tänker efer vad man som förare ser av bilen???
    Vad har hänt där sen -98?? Nada, njet, inkentinken...
    Så jag har ju glott på samma instrumentpanel i snart 6 år och övr 20.000 mil, trots tre bilar.

    Bättre väghållning runt -02?? Nja... det vete faan...
    Efter 4-5000 mil går den iallfall som en kratta. (Dags för nya bakstötare runt 5-7000 mil, och då är de piss-slut...)

    Uppdateringen på utsidan?? Är ju en smaksak vilket man gillar.
    Dock är stolarna fram i en Aero/Vector från -02 grymt sköna. Vä värda sitt höga pris.

    Nåt som är kul med att byta till nytt är dock känslan av en ny bil. (som behöver 1000-1500 mil innan den går som den skall...)
    och att reta grannarna som står bakom gardninerna o muttrar för sig själv... (-Nu har han bytt igen, hur har han råd...)

    Tycker man detta är vårt 150-200.000 / 3 år i enbart värdeminskning så vassego lägg dom pengarna. Privat skulle jag aldrig göra det. Tror jag...

    Min första -99 kombi, rullar fortfarande här i stan, fortfarande jäkligt fräsch... Då får man sig en tankeställare
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Det kan vara motiverat att byta från en 00a till en 02a pga alla förbättringar som gjordes samt faceliften.

    Jag skulle däremot ALDRIG byta min 02a Aero till en 05a eller min 00a till en 01a då inga nämnvärda ändringar gjorts.
    Kan inte begripa mig på dom som gör dessa byten.

    Måste också inflika att 9-5 Aero M04 >> ser för taskig ut med det nya kjolpaketet. En oblyg kopia av Ford (urk) Mondeo.
    -05 är dessutom en kostnadsoptimerad variant av -02....
    Som bekant har numera kostnader hamnat i fokus på Saab. Det var inte riktigt läget på -02.
    Jag anser att -02 är den bästa årsmodellen av 9-5. Många barnsjukdomar åtgärdade, facelift samt innan kostnadshysterin...
    Fredrik J

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Hmmm... Man har ju tröttnat på bilen efter ett år.
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av Johan W

    Måste också inflika att 9-5 Aero M04 >> ser för taskig ut med det nya kjolpaketet. En oblyg kopia av Ford (urk) Mondeo.
    Håller fullständigt med....
    Aeron ser ju tusan ut som en ST220.....trodde Ford hade skyddat designen....Saab har ju snott den rätt av.....

    J
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  10. #10
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Citat Ursprungligen postat av eppe
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Måste också inflika att 9-5 Aero M04 >> ser för taskig ut med det nya kjolpaketet. En oblyg kopia av Ford (urk) Mondeo.
    Håller fullständigt med....
    Aeron ser ju tusan ut som en ST220.....trodde Ford hade skyddat designen....Saab har ju snott den rätt av.....
    J
    Måste säga att jag håller emot er

    När jag fick se M04án så sa jag att ´07 då ska jag köpa ny bil,
    (ny bil=bättre begagnad) dom på jobbet tittade på mig som om jag va från mars...
    Sen visade jag bilden på 04án och av gammal vana
    så bara sucka dom...
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Torxhylsor till 9-5 02 och nyare?
    Av Mr Aero i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 22:06
  2. Varför byta belägg när man byter bromsskivor
    Av Mr.O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •