Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sänkning OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    17

    Sänkning OG9-3

    Tjena!
    Hade funderingar på att sänka min og9-3a. Eftersom jag inte visste hur mycket jag ville sänka den så ville jag inte slänga pengar på sänkfjädrar.
    Införskaffade därför Biltemas sänkningsats för att få ett hum om hur mycket det skulle sänkas.
    Satte ihop grejerna och pressade ihop två varv totalt, gick altså inte att spänna ihop fjädern mer.
    Nöjd med detta så slänger jag på hjulet och hissar ner bilen. Mycket förväntansfull backar jag bort ifrån bilen för att se resultatet..
    Inget resultat var resultatet! Bilen har inte blivit en millimeter lägre!
    Kan tilläga att jag satte båda delarna av sänkningsatsen på samma varv av fjädern om ni förstår hur jag menar? det måste sitta en på var sida av fjädern för att den inte ska va sne.
    Har jag gjort fel som satt båda delarna på samma varv?
    SAAB 9-3 S 5D 2.0T POLAR

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Tror du får gunga lite på bilen för att den ska sjunka. När du väl fått en uppfattning om vad som är rätt höjd så se till att fortast möjligt att ta bort klämmorna från fjädrarna så du inte glömmer kvar dom när du ska ut och åka. Inte för inte att det står "Ej godkänd av Svensk Bilprovning." på biltemas hemsida.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    17
    Så jag ska altså sätta dit dem, gunga bilen och ev. låta bilen stå en stund med klämmorna på för att det ska sjunka ihop?
    När man sen tar av klämmorna så kommer väl fjädrarna att rätas ut igen?
    SAAB 9-3 S 5D 2.0T POLAR

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Om man sänker ner bilen lite försiktigt efter att ha monterat klämmorna så kommer bilen, lite slarvigt uttryckt, stå på tå. För att få ner hela "foten" i backen så krävs det att man på något sätt får ner karossen. Normalt kan några farthinder, tvära inbromsningar, snabba svängar och så vidare göra susen. Men då jag inte riktigt litar på dessa klämmor så hade jag försökt att få ner bilen på annat sätt än att köra.

    Helt riktigt kommer fjädrarna rätas ut igen när du demonterar klämmorna. Då har du förhoppningsvis redan fått mätt upp hur stor sänkning du vill ha och kan börja leta efter sänkfjädrar.

    Läste ditt första inlägg igen och funderar på "Nöjd med detta så slänger jag på hjulet och hissar ner bilen.". Om du t.ex bara klämt ihop höger framfjäder, och inte också vänster, så kommer krängningshämmare mm se till att hålla bilen uppe. För ett mer rättvisande "hum" så krävs det nog att båda fjädrar pressas ihop.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    17
    Tack för svaret!
    Klämmorna sitter på nu! Både hf och hv. Ska låta dem sitta någon dag eller så och köra mindre rundor för att det ska sjunka ihop.
    Spänd på att få se resultatet
    SAAB 9-3 S 5D 2.0T POLAR

Liknande ämnen

  1. Sänkning 9-3
    Av Virus i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 18:48
  2. sänkning..
    Av janzzon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 10:53
  3. Sänkning av 9-3:a
    Av SpectreBoy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 02:26
  4. Sänkning 9-3 SS
    Av Crille81 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •