Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Guide: Byte av kupéfläkt på Saab NG9-3 MY03-06 med ACC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    49

    Guide: Byte av kupéfläkt på Saab NG9-3 MY03-06 med ACC

    Jag, som många andra, har drabbats av en havererad kupéfläkt. Det började i somras med att det lät som att någon höll på att mörda en kolibri inne i fläkten, det kvittrade/gnisslade rätt ordentligt. Oljudet har kommit och gått fram till det för två veckor sedan blev tyst, det tråkiga var dock att det slutade blåsa också. Efter lite efterforskning såg jag att många tagit ur sina fläktar och smort upp dem med varierande resultat så jag bestämde mig för att köpa en ny originalfläkt (Valeo) och byta ut den gamla för att med lite tur slippa göra jobbet mer än en gång. Här följer en liten guide på arbetet.

    Verktyg som jag använde:
    Litet spärrskaft 1/4 med förlängare 50mm och 150mm
    Torxbit T25
    Torxbit T20

    Räkna med minst två timmars jobb och lite ont i ryggen efter att ha stått på knä lutad in under handskfacket…

    Steg 1: Demontera handskfackets fem skruvar (T25). Två sitter under handskfacket och tre sitter inne i handskfacket.



    Steg 2: Dra ut handskfacket och lossa luftslangen på ovansidan (1) (om du har kylt handskfack dvs) samt kablarna till belysningen på vänster baksida av handskfacket (2)



    Steg 3: Ta bort sidopanelen. Den sitter fast med en torxskruv bakom det lilla gråa locket på bilden. Skruva ur skruven och därefter är det bara att försiktigt böja ut panelen i underkant och lirka lös den bakåt.



    Steg 4: Lossa kablarna till ”fotbelysningen”.



    Steg 5: Plastlocket (lösmonterat på bilden) under kupéfläkten sitter fast med två skruvar (T20). En till vänster (1) och en på undersidan (2) som fäster i fläkthuset.



    Steg 6: Lossa kontakten till ACC:ns styrenhet.



    Steg 7: Lossa skruven (1) som håller nedre luftkanalen på plats. Lossa luftkanalen genom att dra den rakt ut där den fäster (2) på mittkonsolen. Tråckla sedan ut den så att du kommer åt skruvarna på fläkthuset.



    Steg 8: Lossa fläkthusets sju skruvar (T20) underifrån, markerade med cirklar på bilden. Observera att bilden är tagen uppifrån.
    Fläkthuset hålls sedan på plats med tre plastklämmor, två på rundeln och en på baksidan mot torpedväggen, markerade med rektanglar på bilden. Lossa på klämmorna och för fläkthuset nedåt, var försiktig så att du inte knäcker den vita plasten som fläkthusets utblås fäster mot till vänster.



    Steg 9: Skruva loss styrenhetens två fästskruvar (T20) och flytta över styrenheten till den nya fläkten.



    Steg 10: När detta är gjort är det ”bara” att göra stegen i omvänd ordning och montera tillbaka allting. Det är lite trixigt att få tillbaka fläkten. Tänk att den ska skjutas på nedifrån så att utblåset passar mot öppningen i den vita plasten till vänster.

    7 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero SS 2005 #Såld#
    Saab 9-3 Turbo4 Vector SS XWD 2011 #Såld#

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Kalasbra, RooX!

    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Kalasbra, RooX!

    Tack så mycket!
    Saab 9-3 Aero SS 2005 #Såld#
    Saab 9-3 Turbo4 Vector SS XWD 2011 #Såld#

  4. #4
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Grymt bra guide! I världsklass!

    Jag har gjort denna operationen två gånger och smörjt upp min fläkt eftersom den gått trögt.
    Tidsåtgång för novis/hobby: 1.5-2h. Inget svårt, mest tålamod som behövs för att få av skruvar och dyl.

    Pris fläkt: 1295kr på maptunparts
    Senast redigerat av Groolo den 2014-09-05 klockan 12:13. Anledning: Pris
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  5. #5
    Sjuk bra guide! Hjälpte avsevärt.
    nu är fläkten uppsmörjd och tyst igen

  6. #6
    Har ett helvete med att få loss luftkanalen, någon som har något bra tips för hur man får loss den?

  7. #7
    Tackar RooX.
    Sparade mig en del pengar och tid, tummen upp.
    Höll ändå på att bli galen på arbetsställningen och alla d....a små torx.

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    18
    Ny på forumet med en 9-3 -10. Hörde idag (första dagen med minusgrader ute) att fläkten gnisslade vid förinställd varvtal.
    Suck. Dags att plocka ner, smörja/rengöra eller byta.
    Mycket bra guide för detta. Tack så väldigt mycket Roox.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Tack för en fantastiskt pedagogisk guide! Köpte ny fläkt Kopplade in den, satte på tändningen fungerade, satte tillbaka allt på plats och den fungerade!
    Nu 10min senare så fungerar den inte!
    Förstår inte vad det kan vara, kan det vara styrenheten som lagt av? Någon annan som haft samma problem?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Patsan Visa inlägg
    Tack för en fantastiskt pedagogisk guide! Köpte ny fläkt Kopplade in den, satte på tändningen fungerade, satte tillbaka allt på plats och den fungerade!
    Nu 10min senare så fungerar den inte!
    Förstår inte vad det kan vara, kan det vara styrenheten som lagt av? Någon annan som haft samma problem?
    Har du kollat att det inte är någon säkring som gått sönder?
    Saab 9-3 Aero SS 2005 #Såld#
    Saab 9-3 Turbo4 Vector SS XWD 2011 #Såld#

  11. #11
    Jo jag kollade igenom dom och där såg allt bra ut. Får väl riva ut allt igen, men förstår inte hur den bara lägger av direkt efter att den fungerade. :/

  12. #12
    Bytte min i lördags! Jag saknade dock fotbelysning på min Saab 9-3 -04 sen var det ett riktigt elände att få dit skruven längst upp till höger i steg 8. Jag hoppa till slut över den men det verkar faktiskt ha blivit tillräckligt tätt ändå!

    Tack för en grymt bra beskrivning!

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Tack för en bra guide!
    Börjar till och från få samma gnissel från fläkten på min 9-3 06. Är inte mycket av en bilmekaniker men med denna guide känns det som att man kanske vågar sig på att prova ett byte, men har en fråga: om jag vill göra ett försök att smörja fläkten innan jag köper en ny, är det uppenbart vad som skall smörjas eller har någon nåt förslag på hur man gör? ... och vad är bäst att smörja med? Tack på förhand.

    Uppdaterar min egen fråga efter att ha prövat guiden. Fungerade utmärkt att skruva lossa allting, smörja med biltemas elektroniksmörj och skruva ihop det igen, missljudet helt borta. Kan dessutom varmt rekommendera biltemas flexibla förlängningsadapter till bits, ovärderlig för att få tillbaks de inre skruvarna som håller fast fläkten!
    Återigen tack för en bra guide, hade aldrig vågat mig på detta utan den!
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-06-26 klockan 21:39. Anledning: Sammansfogar 2 inlägg

  14. #14

    Byte av kupéfläkt i 9-3 -04

    Har följt denna utmärkta guide

    Problemet är att denna precis som WIS och Haynes verkar förutsätta att fläkten kommer tillsammans med fläkthuset, vilket inte stämmer i mitt fall (köpt från Maptun). Jag undrar helt enkelt hur man får loss fläktmotorn från huset. Jag har skruvat bort de tre skruvarna på baksidan men det hjälper inte. Kanske det helt enkelt är att dra för kung och fosterland men vill kolla här först innan jag förstör nåt.

    /Bengt
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  15. #15
    Svarar på mitt eget inlägg. Efter lite vickande fram och tillbaka så visade det sig att det bara är friktion som håller fast fläkten i huset så det är bara att dra (kan sitta ordentligt hårt).

    3 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Bra att du skriver hur du löste det. Det är sånt som gör forumet så användbart.

    3 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Nu med allt monterat har kvittrandet försvunnit men istället dök ett dovt durrande upp. Det hörs bara på de högsta två fläkthastigheterna men är rätt irriterande. Kan tyvärr inte identifiera var det kommer ifrån. Det låter mest från konsollsidopanelen på förarsidan men där har jag inte gjort nåt så det måste vara nåt som fortplantar sig från passagerarsidan. Jag har satt dämpning mellan fläkten och nedre ramen för handskfackfästet och mellan nedre luftkanalen och "plattan" under fläkten utan att det hjälper. Har nån här råkat ut för det här probleme? Går att leva med men ändå irriterande när man gjort hela fläktbytet för att få tyst på oljud...
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    341
    Hej!
    Bra instruktioner. Nu har jag bytt min också, pilligt och obekvämt men ..

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Riktigt bra beskrivet! Det blir ännu tydligare när man börjar pilla själv. Jag sprayade mina lager med 5-56 mest för att se om det hjälper att smörja, vilket det gjorde. Dock om det återkommer lär jag skaffa något bättre smörjmedel som håller längre, om inte byta hela fläkten. Man måste ha en "spray-olja" som kan tränga in i lagren.

    Jag hade också svårt att rycka loss luftkanalen. Min lösning som fungerade bra var att dra ett vanligt spännband runt luftkanalen att rycka i. Då fick man mycket bättre grepp eftersom det är så trångt att få in händerna runt luftkanalen där den sitter.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    12800
    Citat Ursprungligen postat av linusb Visa inlägg
    Har ett helvete med att få loss luftkanalen, någon som har något bra tips för hur man får loss den?
    Efter att ha kliat mig i huvudet en stund: Jag satte höger näve runt kanalen, så tätt emot "väggen" jag kunde, och drog rakt ut. Då gick det plötsligt.

Liknande ämnen

  1. Guide byte servopump/rör OG9-5
    Av BCN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-06-23, 22:15
  2. Byta kupéfläkt 9000 - guide?
    Av byggarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-05-07, 14:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •