Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Köpråd och service intervall på Saab 93 aero 2.8t v6

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Köpråd och service intervall på Saab 93 aero 2.8t v6

    Hejsan

    Jag vill få lite mer information angående köp av denna bil och service intervaller. Vad kostar det vad har ni för tidigare erfarenheter utav dessa bilar eller kommentarer eller varnigar.

    Uppskattar snabba svar då jag åker och tittar på bilen redan imorgon eventuelllt.

    http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_....htm?ca=18&w=1

    mvh M

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Serviceintervall är 2år eller 3000 mil för mellanservice och 6000mil för huvudservice.
    Bilen drar lite mer bränsle än de fyrcylindriga motorerna, det är du säkert medveten om. Kom inte i efterhand och klaga på att den drar mycket, som så många andra gör

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Serviceintervall är 2år eller 3000 mil för mellanservice och 6000mil för huvudservice.
    Bilen drar lite mer bränsle än de fyrcylindriga motorerna, det är du säkert medveten om. Kom inte i efterhand och klaga på att den drar mycket, som så många andra gör
    Så med andra ord väntar en huvudservice nu vid 12000 mil? Vad ingår i den och vad kan det kosta? Hur är det med kamremsbyte och sånt när görs den?
    Törstig förstår jag att bilen är men jag inte allt för många mil i månaden.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Glöm kamrem, det är nästan inga Saab'ar som har det
    Bilen har kamkedja.

    Det mesta i servicen är bara kontroller och justeringar. Inga stora grejer byts.
    Tändstift, luftfilter, bränslefilter, bromsvätska och drivrem är det som ska bytas.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ursäkta nybörjaren här som sagt ingen bilexpert över huvud taget går bara på utseende. Men den kedjan antar jag behöver underhållning eller bytas?
    Skriv annars vad jag behöver tänka på mer än törstig bil. Service och annat räknar jag med att det kostar. Annars är bilen värt priset?

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Kedjan slits givetvis, men till skillnad från en rem så kan man MÄTA dess slitage. Generellt håller en kamkedja längre än en kamrem. Ibland kan bilarna gå hela sin livslängd utan kedjebyte.
    Vet inte vad ett byte av kedja kostar på just den bilen men på de äldre fyrcylindriga motorerna i gamla 9-3 och 9-5 går det på omkring 15 000kr varav ca. 3500kr är material i form av renoveringssats och motorolja.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Här är några kommentarer från nuvarande ägare:

    "Bilens motor byttes för att Saab använde den som en testbil. Bilen kördes 700 mil med originalmotor, sen byttes till en annan motor. Den andra motorn kördes och testades 11000 mil har jag för mig. Sen när de var klara satte de i originalmotorn och bytte alla kjolar, huv osv. Sen såldes bilen till en kille på saab, eller om han jobbade på ANA. Allt detta har jag papper på från saab, samt att jag ringde till han som köpte bilen av saab (det var inte han jag köpte bilen av). Bilen har inga direkta skador, men då den är 8 år gammal finns några skönhetsfel, samt en spricka i vindrutan. Inredningen är normalsliten skulle jag säga men utvändigt är den fin för sin ålder. Sommarfälgarna är ganska kantstötta men fortfarande fina"

    "De barnsjukdomar jag vet om hos den 9-3 är skyltbelysning, fjädrar, kabelbrott på abs-kablage och nycklarna. Under min ägo har jag bytt hela baklisten, eftersom skyltbelysningen var paj. Det sitter en svart list på bakluckan idag. Jag har bytt fjäder på höger fram. Jag har hittat och lagat kabelbrott, samt bytt ett hjullager då jag trodde det var felet. Sen köpte jag två nya nycklar från saab i våras. Just nu tar handbromsen inte och den är inte besiktad. Jag hade tänkt spänna handbromsen när jag byter till sommardäck nu i helgen, samt beställa besiktningstid då detta är gjort. I öövrigt är det skprickan i vindrutan, som fortfarande går igenom besiktningen, något sliten inredning (skickar blider på de slitna delarna), samt några skönhetsblämmor på karossen. Bilen är väldigt fin undertill och jag har inte sett någon rost."


    Något ni skulle reagera på här?

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    När jag läser "sprucken ruta och kantstötta fälgar" tänker jag: "Slarvpelle!"

    När jag läser "jag har inte sett någon rost" tänker jag: Rost finns alltid om man synar lite mer noggrant, frågan är bara hur mycket?

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Inredningen är normalsliten

    något sliten inredning

    För mig låter det som att tex förarstolen ser för jävlig ut.

    Karossen = bilen har gått 24K inte 11K, då känns bilen dyr.

    OM du köper den så se till att du har en buffert på ca 10K för oförutsedda utgifter.
    Det bör man ha oavsett bil man köper.


    Den skall snart skattas med 3300kr också.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack tack för den informationen så prut bar ner till 65 eller mer?
    Senast redigerat av Orris den 2014-04-04 klockan 14:26.

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Är kravet 2.8, combi och runt 70K?

    Glöm inte vårt forum.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ro-SC-2-8-2006
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Köp inte den första bilen (Kalmar). 24 500 mil! Skippa den helt. Satsa på en nyare, MY2007 eller hellre MY2008.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack ni är guld värda allihopa! Har ni tips på några ni skulle rekommendera så hör gärna av er!

    Jag vill ha en 93 med fart i max belopp 90k sen får ni bestämma resten. Gärna en svart eller vit som finns möjlighet att chippa om så behövs.
    Inte för många mil och år på nacken
    Senast redigerat av Orris den 2014-04-04 klockan 14:28.

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Hur gammal är du och bor?

    Tänker på försäkringen.

    Det är ju lite roligt att VI köper bil åt dig
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jag är 21 år bor i centrala Sverige närmare sagt Motala. Bilen är till min sambo men jag vill ha något att åka i om helgerna då firmabilen får vila. Försäkringen kommer stå på pappa i det här fallet.

    Jag vill inte blir lurad på något skräp utan vill köpa en seriös bra bil med möjlighet till chippning m.m små roliga saker som bara vi grabbar förstår oss på.

    Så fortsätt ge mig tips på vad jag ska leta efter och undvika.
    Senast redigerat av Orris den 2014-04-04 klockan 16:40.

Liknande ämnen

  1. Service intervall fråga
    Av deathrow i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 16:05
  2. service intervall
    Av mackan99gl i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 18:23
  3. ang service intervall
    Av bananmanen i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 10:41
  4. Service intervall
    Av Mackan_vaxjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •