Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skrota, sälja eller rädda min 9000 CD Aero?

  1. #1
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    487

    Lightbulb Skrota, sälja eller rädda min 9000 CD Aero?

    Jag sitter och återkommer till den här frågan dag efter dag nu.. Har ägt bilen sen 2006, men den har varit avställd länge. Väldigt länge.
    En trist och mörk hösthelg år 2008 så gick både växellådan och bromsservot sönder. Sedan dess har bilen varit avställd.

    Föga förvånande är skicket inte vad det en gång var, då det tyvärr saknats skydd mot väder och vind.
    Tanken har nog varit att ha ett långtidsprojekt när man skaffat villa, men det har som aldrig blivit av. Dessutom har bilparken växt, så nu måste garaget vara rejält tilltaget
    I sex år stod den hos svärfar, men nu ville han ha den väck från tomten. Han blev allt bra förvånad när jag tankade i lite bensin, stoppade in ett laddat batteri och startade den som om inget hade hänt
    En sån grej gör ju att man drar sig för att tänka på ordet skrot, men det lär krävas en del insatser för att få den i skick.


    URK


    Något gladare efter en snabb avvaskning.

    Jag börjar spåna i vad man kan tänkas komma fram till för budget för att få den rullande.
    Eftersom jag saknar mekplats så skulle man i så fall få lämna iväg bilen, åtminstonde för att ordna bromsarna.
    - Växellådans fel är att tvåan hoppar ur vid motorbroms, vilket man faktiskt kan leva med ett tag.
    - Bakskärmarna är totalskrot, och framskärmarna + dörrar kan man ju lika gärna byta ut med.

    Hur är tillgången på reservdelsplåt, eller så kallad ekonomiplåt till 9000?
    Någon som bytt bakskärmar på en 9000 och kan ge en fingervisning om hur mycket det kan tänkas springa iväg?

    Kanske rent av nån som har tips om prisvärda ställen eller privatpersoner som kan utföra dessa grejer och är lokaliserade på västkusten?

    Mvh
    David
    Senast redigerat av frostyman den 2014-04-04 klockan 03:09.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    Du måste laga den

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ja, du måste rädda den. En riktig klassiker. Tyvärr rostade de ganska duktigt. Du behöver ett garage. Det blir nog orimligt dyrt att lämna bort för allt som troligen dyker upp när man börjar rota runt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941
    Det är möjligen en klassiker inom Saabsfären, men för vanligt folk är 9000 helt ointressant. Jag tror tyvärr inte dessa modeller kommer dra några stora pengar alls, men att renovera är ju kul!
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Jag tror att du kommer att få ett ganska entydigt svar på det här forumet. Alla entusiaster på det här forumet vill ju bevara den där pärlan. Om du inte orkar att renovera upp den själv, tycker jag verkligen att du ska sälja den till någon som kan. Du lär inte tjäna några stora pengar på försäljning men då kommer i alla fall bilen till användning. Sälj den på annons på nätet eller om någon i forumet kanske skulle vara intresserad. Att skrota den är i alla fall inget alternativ, säkert någon som skulle kunna rusta upp den här bilen.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    När man ställer en sådan fråga här i forumet som du gör så tycker "alla" att den givetvis skall sparas till eftervärlden men provar du att sätta ut den på annonssidan för 1000:- är det ändå ingen av de som är intresserade av bilen.

    Jag gjorde nämligen så för något år sedan med farsans 9000 Griffin 2,3T med det mesta i utrustningsväg inklusive glastaklucka och linneklädsel samt att det följde med nya framskärmar och bilen var skattad, besiktad och körbar fast med en bränd avgasventil så den gick ojämnt.

    Slutade med att farsan skickade den på skroten för det var INGEN som hörde av sig trots att priset var en tusenlapp.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    487
    Jag tror att du slår huvudet på spiken där sOFFe. Det är väldigt trist. Bilen betingar ju knappt något värde.. Ja ferritaavgaset och 3" downpipen kan jag ju ta väck relativt lätt och möjligtvis få en tusenlapp för, fälgarna och rödboxen är väl relativt enkelt att plocka med också. Det är ju också risken med att "ge" bort den. Att nån kommer och hämtar den och gör sig en liten förtjänst och slänger resten.

    Fortfarande kluven.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    Jag kan hjälpa dig med bromsarna om du vill. Det fixar vi i mitt garage.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    När man ställer en sådan fråga här i forumet som du gör så tycker "alla" att den givetvis skall sparas till eftervärlden men provar du att sätta ut den på annonssidan för 1000:- är det ändå ingen av de som är intresserade av bilen.

    Jag gjorde nämligen så för något år sedan med farsans 9000 Griffin 2,3T med det mesta i utrustningsväg inklusive glastaklucka och linneklädsel samt att det följde med nya framskärmar och bilen var skattad, besiktad och körbar fast med en bränd avgasventil så den gick ojämnt.

    Slutade med att farsan skickade den på skroten för det var INGEN som hörde av sig trots att priset var en tusenlapp.
    Om man lägger ut en bil som din Griffin på blocket för c:a 4000:-, i överkant för en reservdelsbil, bör man maximera chansen att någon förbarmar sig över den. Bilarna med ett identifierbart fel som inte är alltför dyrt att fixa själv, men för övrigt fin, brukar faktiskt bli sålda någorlunda snabbt där. Jag följer utbudet av 9000 på blocket, och det verkar faktiskt rent generellt vara snabbare omsättning där på 9000 nu än för ett år sedan (men priserna är fortfarande låga).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Farsan ville inte ha den på Blocket för han orkade inte med "alla idioter" som ringer på en bil för 1000:- så därför lade jag bara ut den på köp/sälj här på STCC och det var heldött.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Bästa affären är nog att slakta den
    Även om bilen är ovanlig på många sätt är nog kundkretsen tämligen begränsad. Den lilla kundkretsen krymper ännu mer om det behövs rostlagning
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Rädda en 9000 cc aero -91
    Av Larzzon i forum Projekt
    Svar: 364
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 19:25
  2. Serva eller skrota
    Av Speakern i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 16:22
  3. Är det lönt att sälja en risig 9000 Griffin eller skrota?
    Av sOFFe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 23:29
  4. Sälja till firma eller sälja privat, gäller en corvette
    Av the_Mattsson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 21:25
  5. Skrota eller EJ?
    Av Presho i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-09-13, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •