Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Slö automat aero?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    56

    Slö automat aero?

    Hej,

    Provkört en 9-5 aero som jag troligen ska ha, dock är det en automat och jag blev lite besviken över hur seg den är från stillastående läge, är detta normalt eller ska man känna något överdrivet tryck?

    Finns det något lätt sätt att kolla att det inte är något fel?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Allt är ju relativt när man pratar "överdrivettryck" lite beroende på vad man är van vid. 9-5:an är ganska lugn och sävlig tycke rjag iaf..men tittar på man på hastighetsmätaren så drar det rätt bra..prova koppla in en graderad laddtrycksmätare.
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Slö automat aero?

    Citat Ursprungligen postat av Edla
    Hej,

    Provkört en 9-5 aero som jag troligen ska ha, dock är det en automat och jag blev lite besviken över hur seg den är från stillastående läge, är detta normalt eller ska man känna något överdrivet tryck?

    Finns det något lätt sätt att kolla att det inte är något fel?
    Testade du i "S"-läge? Mycket stor skillnad på "D" och "S"...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    56
    Det var i S läge, men det kändes mycket segt fram tills att turbon började ladda. T ex vid körning rakt fram fanns det ingen som helst tendens till att framdäcken skulle tappa fäste (och då hade det ändå regnat innan)... och det var inga problem att hålla "ratten i styr" vilket är svårare med en manuell.

    Ska försöka provköra ytterligare en automat för att jämföra.

    En fråga, är Saabs automalåda adaptiv? isåfall kan det ju kanske bero på att nuvarande ägare kört den väldigt lugnt och därmed är lådan inte lika rapp?

    Jättenyfiken att höra från andra automatägare, hur upplever ni accelerationen från stillastående?

    Laddtrycksmätare, finns detta hos serviceverkstan?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Edla
    Jättenyfiken att höra från andra automatägare, hur upplever ni accelerationen från stillastående?

    Laddtrycksmätare, finns detta hos serviceverkstan?
    Min spinner lätt på framdäcken (med ESP inkopplad) vid acceleration från stillastående på torr asfalt. Har då fräscha Pirellidäck fram. Bilen är original förutom ett Ferritasystem.

    I "S"-läge sparkar den på riktigt skapligt tycker jag. Framförallt är responsen riktigt rapp.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    56
    Det var just responsen jag saknade, just att den inte var på hugget.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Edla
    Det var just responsen jag saknade, just att den inte var på hugget.
    Finns ett antal anledningar till det, d v s med stor sannolikhet var bilen inte "kurant". Just responsen på Aeron med automatlåda är riktigt trevlig...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    56
    Glömde ange att det var en -00:a och att den är 4-stegad. Synd, bilen är i gott skick i övrigt.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Edla
    Glömde ange att det var en -00:a och att den är 4-stegad. Synd, bilen är i gott skick i övrigt.
    Mest troligt är det inget "krångligt". Kanske t.o.m. kan vara bra prutläge på den?

    Var finns bilen i fråga?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    En fråga, är Saabs automalåda adaptiv? isåfall kan det ju kanske bero på att nuvarande ägare kört den väldigt lugnt och därmed är lådan inte lika rapp?

    Nej den gamal 4 stegs lådan är inte adaptiv.
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Kanske lite långsökt men, hade den 98 oktan i tanken?

    Det lär ju kännas lite skillnad om man tankar en Aero med 95 oktan istället för 98. Bara en fundering.

    Sedan är det väl som så att Trionic systemet är adaptivt. Och kör man 95 oktan och fis kör så kanske det tar ett tag innan den "ställer om sig".

    Kanske finns det ny mjukvara till automaten eller så är ett oljebyte kanske på plats.

    KK och PRM kan detta med automatlådor mycket bättre.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    223
    min drar iväg skaperligt tycker jag,och full gas när det regnat är uteslutet då spinner det som f,,
    min är steg 2 på nordic,så det är nästan samma effekt som en aero.
    Kolla filmen
    http://nordictuning.se/se/9-5_23t_98-00_steg2.htm
    tomma tunnor skramlar mest.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    310

    Re: Slö automat aero?

    Citat Ursprungligen postat av Edla
    Hej,

    Provkört en 9-5 aero som jag troligen ska ha, dock är det en automat och jag blev lite besviken över hur seg den är från stillastående läge, är detta normalt eller ska man känna något överdrivet tryck?

    Finns det något lätt sätt att kolla att det inte är något fel?
    Det måste vara något fel, trycket är helt klart överdrivet.

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    56
    Förlåt, glömde naturligtvis nämna att "check engine" lyser och detta skall enligt ägaren vara värmegivaren som det är knas på, detta ska åtgärdas innan köp. Kan det vara anledningen till att den är seeg? (Kändes som precis som att starta på 2:an.)
    Sorry återigen borde skrivit detta från början

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Edla
    Förlåt, glömde naturligtvis nämna att "check engine" lyser och detta skall enligt ägaren vara värmegivaren som det är knas på, detta ska åtgärdas innan köp. Kan det vara anledningen till att den är seeg? (Kändes som precis som att starta på 2:an.)
    Sorry återigen borde skrivit detta från början
    Hej,

    Beroende på vad som är fel är det inte otänkbart att Trionic reglerar ner "effekten" i syfte att skydda maskin.

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    56
    Jag hoppas på det!

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Det kanske har med låda/årsmodell att göra? Jag provkörde en -00a Aero Automat på Lerums bil i våras, inför köpet av min 9-5a. Jag och polarn har aldrig varit så besvikna! Bilen var jätteseg från start, det var som en riktig kärring-start, hade blivit tokig på den efter ett taq. Bilen var varm, inga kända (synliga) fel och lådan var i S. På motorvägen gick det lite bättre när man plattade, men det räckte för oss - ALDRIG nånsin automat i nån av mina bilar. Kola med papper på...Glädjefilter... Älska med kondom... Urk. Men jag har hört att de senare automaterna är bättre dock?

    Nej, min manuella Aero går betydligt bättre, men tyvärr så har man ju vant sig där med. Bekväm vardags-effekt, mer är det ju i sanningens namn inte. Och inte vågar man trimma heller med motorgarantin och allt det där...
    MEDLEM 7032.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    56
    Tack för ditt inlägg TurboCab,

    Din beskrivning är helt min uppfattning också. Trots det har jag lyssnat runt lite med ägare av automatlådor på 9-5:or aero och 2.3t och de är ganska lyriska. Bl a tycker de att bilen är pigg, står på tårna, kommer iväg snabbt etc...vad ska man tro har det varit fel på våra provkörningsexemplar?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Edla
    Din beskrivning är helt min uppfattning också. Trots det har jag lyssnat runt lite med ägare av automatlådor på 9-5:or aero och 2.3t och de är ganska lyriska. Bl a tycker de att bilen är pigg, står på tårna, kommer iväg snabbt etc...vad ska man tro har det varit fel på våra provkörningsexemplar?
    Hej,

    Det kan ju vara så enkelt som att vi som är lyriska kör den 5-stegade...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    56
    Säljaren till bilen jag är intresserad av (och som är så seeg) säger att han precis köpt en 05 automat och att den känns segare... självklart kan det vara ett säljknep...

Liknande ämnen

  1. Automat i og9-3 Aero
    Av Jimmy2626 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 23:49
  2. Automat i en OG9-5 Aero?
    Av Fp85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 15:00
  3. automat 9-5 aero
    Av T Power i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 15:12
  4. 9-5 aero automat men....
    Av Heppson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 17:07
  5. Program från en 9-5 aero -00 man, i en 9-5 aero -02 automat?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-28, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •